شرکت سهام عام پروژه، راهکار هدایت نقدینگی به سمت تولید/غفلت دولت از عمق دهی به بازار سرمایه

شرکت سهام عام پروژه، راهکار هدایت نقدینگی به سمت تولید/غفلت دولت از عمق دهی به بازار سرمایه

عضو سابق شورای عالی بورس گفت: تامین مالی پروژه‌ها به صورت شرکت سهام عام پروژه ها راهکار هدایت نقدینگی به سمت تولید است.

شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به وضعیت بازار بورس در سال گذشته گفت: متاسفانه بخشی از اقتصاد به خصوص از بالارفتن شاخص ها در سال گذشته که تقریبا مورد غفلت قرار گرفت، تامین مالی برای پروژه ها و بحث بازار اولیه بوده است که می‌تواند سبب عمق‌دهی به بازار شود.

عضو سابق شورای عالی بورس، ادامه داد: واقعیت این است که مدل تامین مالی شرکت سهام عام پروژه می‌تواند نقدینگی لازم را برای پیشبرد پروژه‌ها را تامین کند.

وی افزود: تقریبا در دولت‌های قبل از آقای احمدی نژاد، برای شرکت‌های سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ اصلا پذیره نویسی نداشتیم، در دولت آقای هاشمی اتفاق های مثبتی افتاد ولی پذیره نویسی و بازار های اولیه فقط از طریق بانک‌ها و بیمه‌ها بودند. بازار سرمایه جایگاه اصلی تامین مالی بلندمدت شرکت‌ها و پروژ‌ه‌ها است.

عضو سابق شورای عالی بورس در رابطه با لزوم هدایت نقدینگی با بسترسازی شرکت سهام عام پروژه ادامه داد: با توجه به حجم نقدینگی در دست مردم عدد بسیار بزرگی است و این حجم نقدینگی در صورت عدم هدایت به سمت تولید می‌تواند در سال‌های آینده به اقتصاد لطمه بزند؛ تامین مالی پروژه‌ها به صورت شرکت سهام عام پروژه ها راهکار هدایت نقدینگی به سمت تولید است. البته باید مدلی طراحی شود که در همان ابتدا سهم‌ها قابلیت معامله داشته باشند و اینطور نباشد که تا پایان پروژه این سهم‌های خریداری شده قفل شوند و غیر قابل جابجایی باشند. بالعکس باید با پیشرفت پروژه قیمت سهم‌ها به روزرسانی شده و بتوان سهم‌ها را واگذار یا معامله کرد.

*نقدشوندگی سهام زمینه جذابیت آن را مهیا می‌کند

وی با اشاره به لزوم نقدشوندگی اینگونه سهام، بیان داشت: برای مردم مهم است که هرلحظه بتوانند سرمایه یا سود سهام خود را معامله یا نقد کنند؛ بنابراین وقتی قرار است مردم وارد تامین مالی پروژه‌ها شوند و نقدینگی در اینجا جمع شود باید امکان معامله در لحظه با توجه به پیشرفت پروژه ایجاد شود؛ بنابراین پشتوانه لازم هدایت نقدینگی، بسترسازی مناسب با شرکت سهام عام پروژه با نقدشوندگی بالا است تا این نوع سرمایه گذاری از سپرده گذاری در بانک‌ها جذاب‌تر باشد.

چراغی، در پایان با اشاره به مشکلات تامین مالی بانک محور در ایران اظهار داشت: یکی از معضلات اقتصاد ایران بانک‌های ورشکسته هستند؛ اصولا بانک‌ها در ایران با توجه به روند سوددهی خود نباید وارد تامین مالی پروژه‌های بلند مدت شوند، در هیچ جای دنیا، تسهیلات برای ساخت کارخانه‌ای که قرار است برای مدت طولانی چندین ساله بدهکار بانک باشد؛ داده نمی‌شود.

معمولا بانک‌ها مسيول اعطای تسهیلات کوتاه مدت مثلا برای خرید مواد اولیه یا ماشین آلات هستند. بنابراین، تامین مالی بلند مدت در بورس انجام می شود و جای تامین مالی کوتاه مدت بانک است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد