آبرسانی به 8 هزار روستا تا پایان دولت سیزدهم

آبرسانی به 8 هزار روستا تا پایان دولت سیزدهم

وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های محوری ما آبرسانی به روستا‌ها و مناطق محروم است گفت: برنامه ریزی کردیم پوشش آب روستایی را از 75 به 90 درصد برسانیم و حدود 8 هزار روستا را در طول 4 سال باید آب رسانی کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای علی اکبر محرابیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود: با استفاده و همکاری و مشارکت گروه‌های جهادی امیدواریم این کار را به ثمر برسانیم.

او گفت: اگر واحد صنعتی، نیروگاه بسازد به 2 صورت سود می‌کند یکی از محل تولیدات معمولی و سود دیگر از محل تولید برق است و سود بزرگتر آن‌ها این است که عدم النعفی که از محدودیت برق دارند از بین می‌رود و به فرصت جدید تبدیل می‌شود.

آقای محرابیان درباره بدهی دولت به نیروگاه‌ها هم گفت: در روز‌های آینده اعلام می‌کنیم با نیروگاه‌های طلبکار به روشی تسویه کنیم تا دغدغه‌های آن‌ها از بین برود.

وزیر نیرو درباره نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: اگر در این نیروگاه ها، یک میلیارد تومان سرمایه گذاری کنید سالانه 500 میلیون تومان از محل صرفه جویی سوخت، سوددهی دارد و سرمایه گذاری یک نیروگاه تجدیدپذیر در مدت 2 سال بر می‌گردد.

وی افزود: بر اساس تحقیقاتی که انجام داده ام، آزاد سازی یکباره نرخ برق، موجب رشد یکباره اقتصاد و افزایش رفاه نمی‌شود؛ اگر بخواهیم تصمیم معقولی بگیریم که هم نرخ رشد اقتصادی و هم رفاه بالا برود باید مجموعه‌ای از سیاست‌های قیمتی و انگیزشی را به کار ببریم.

وزیر نیرو اضافه کرد: اقداماتی مانند سهمیه بندی بنزین استفاده از سوخت سی ان جی (گاز طبیعی)، خروج خودرو‌های فرسوده و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی موجب شد مصرف بنزین به شدت کاهش یابد و در سال‌های اجرای این قانون از سال 1386 تا 1393، معادل 100 میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه جویی داشتیم.

آقای محرابیان گفت: اگر آن قانون اجرا نمی‌شد، در سال 1393، شاهد مصرف روزانه 140 میلیون لیتر بنزین می‌بودیم و این درباره برق هم صدق می‌کند.

او افزود: چهارمین برنامه ما در حوزه برق، موضوع مدیریت تقاضاست که ظرفیت قابل توجهی برای صرفه جویی در این باره وجود دارد و در چارچوب سیاستگذاری آن را پیگیری خواهیم کرد.

آقای محرابیان با اشاره به اینکه 13 درصد مصرف برق ما عمومی است که می‌توان آن را کاهش داد، ادامه داد: ظرفیت کاهش مصرف برق در صنعت هم قابل توجه است.

وزیر نیرو درباره موضوع آب با بیان اینکه تخصیص، توزیع و منابع آب از مهمترین موضوع‌های مربوط به آب است گفت: در بحث تخصیص، قوانین ما بر مبنای شرایط گذاشته، ترسیم شده بود؛ سرانه مصرف در سال 1335، شش هزار و 858 متر مکعب به ازای هر نفر بود و این عدد اکنون به 1597 متر مکعب رسیده است.

آقای محرابیان با بیان اینکه در شرایط فعلی باید در قوانین و مقررات گذشته بازنگری کنیم، افزود: در موضوع تخصیص باید به سه اصل عدالت، شفافیت، قانون و حقوق مناطق محروم هم توجه کنیم.

او اضافه کرد: لایحه آب در دولت مطرح است که با توجه به دیدگاه‌های دولت جدید در حال بازنگری آن هستیم و امیدواریم لایحه‌ای خوب و کارساز تقدیم مجلس کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه در موضوع توزیع، باید اجرای طرح‌ها را تسریع کنیم گفت: کسری بودجه وجود دارد، اما در کشورمان کمبود نقدینگی نداریم و موضوع کشور ما مدیریت نقدینگی است؛ اگر در بودجه‌هایی که تنظیم می‌شود طرح‌ها را به گونه‌ای تعریف کنیم که بتوانیم از نقدینگی موجود در کشور در این طرح ها، استفاده کنیم، مشکل حل می‌شود.

آقای محرابیان با اشاره به اینکه طرح‌های آب و انرژی در همه کشورها، پرسودترین طرح هاست افزود: بسیاری از صنایع، داوطلب سرمایه گذاری در برخی طرح‌ها مانند انتقال آب هستند.

او با بیان اینکه تنوع بخشیدن در سبد تامین آب از جمله راهکارهاست، ادامه داد: بیش از 99 درصد آب‌هایی که اکنون مدیریت می‌کنیم، آب‌های بارشی است و کمتر از یک چهارم بارش را به آب‌هایی تبدیل می‌کنیم که بر روی آن‌ها مدیریت می‌کنیم.

آقای محرابیان با اشاره به اینکه در سال‌های معمول، 400 میلیارد متر مکعب بارش داریم، اما آبی که مدیریت می‌کنیم حدود 90 میلیارد متر مکعب است، اضافه کرد: در کنار مدیریت مصرف باید به سبد تامین آب، تنوع بدهیم مانند استفاده از آب دریا در سال 1388.

او افزود: این طرح را برای تامین آب صنایع در فلات مرکزی، آغاز کردیم و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ادامه یافت و مرحله نخست آن برای تامین آب در دو استان کم آب کشور به بهره برداری رسید.

وزیر نیرو گفت: مخالفت‌های زیادی برای اجرای این طرح بود، اما استقامت کردیم و با تامین مالی به روش‌های مختلف، این کار انجام و نتیجه این شد که سود قابل توجهی به این صنایع رسیده است.

آقای محرابیان با تاکید بر اینکه الگوی استفاده از آب دریا را باید افزایش دهیم، افزود: برای کشور ما بسیار زشت است که شهری مانند ”چابهار“ که در دهانه اقیانوس واقع شده است، مردمش از مصرف آب بهداشتی محروم باشند؛ برای مردم این شهر، هفته‌ای چند ساعت، آب، وصل می‌شود.

او ادامه داد:حتی در شهر‌های غیر ساحلی هم می‌توانیم از آب دریا استفاده کنیم و بسیاری از صنایع ما متقاضی انتقال آب هستند.

وی استفاده از آب‌های ژرف را از دیگر راه‌های تامین آب، بر شمرد و اضافه کرد: استفاده از این روش در دنیا، معمول است.

وزیر نیرو افرود: در اعماق 2 هزار و تا 3 هزار متری زمین، روان آب‌های گسترده‌ای در برخی نقاط وجود دارد و در منطقه شرقی کشورمان چنین روان آبی را در عمق 2 تا 3 هزار متر داریم.

او با بیان اینکه 2 چاه ژرف در کشورمان تا کنون به آب رسیده است، ادامه داد: «ای سی» آب حدود 12 هزار است که با تصفیه ساده می‌توان از آب استفاده کرد و هزینه تمام شده اب نسبت به خطوط انتقال در برخی موارد، بسیار کمتر می‌شود.

آقای محرابیان با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های محوری ما آبرسانی به روستا‌ها و مناطق محروم است گفت: برنامه ریزی کردیم پوشش آب روستایی را از 75 به 90 درصد برسانیم یعنی حدود 8 هزار روستا را در طول 4 سال باید آبرسانی کنیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد