نرخ تورم سالانه از مرز 40 درصد عقب نشینی کرد/ حجم نقدینگی چقدر شد؟

نرخ تورم سالانه از مرز 40 درصد عقب نشینی کرد/ حجم نقدینگی چقدر شد؟

بانک مرکزی امروز جزيیاتی تحلیی از تحولات اقتصاد کلان و اقدامات در شهریورماه 1401 را منتشر کرد. گزارشی که نشان می‌دهد در پایان نیم سال اول، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در شهریور‌ماه معادل 37.5 درصد بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی، بررسی تحولات تورم ماهانه شاخص کل کالا‌ها و خدمات مصرفی در سال جاری نشان می‌دهد تورم ماهانه شاخص کل مصرف‌کننده در شهریور‌ماه سال جاری با 0.2 واحد درصد افزایش نسبت به ماه قبل (2.4 درصد) به 2.6 درصد رسید.

تورم‌های نقطه به نقطه و دوازده‌ماهه شاخص کل بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در شهریور‌ماه سال جاری نیز به‌ترتیب ارقام 44.9 و 39.6 درصد را ثبت نمود که نسبت به مردادماه سال جاری به ترتیب معادل 0.9 و 0.5 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

بررسی تورم ماهانه شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی به تفکیک گروه‌های اختصاصی "کالا" و "خدمت" در شهریورماه نشان می‌دهد تورم ماهانه گروه‌اختصاصی "کالا" با 0.5 واحد درصد افزایش نسبت به ماه گذشته به 1.9 درصد رسید.

در مقابل تورم ماهانه گروه‌اختصاصی "خدمت" در همین مقطع همچنان با روند کاهشی همراه بوده و با 0.3 واحد درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به رقم 3.9 درصد رسید.

بررسی تحولات تورم ماهانه گروه کالا به تفکیک "خوراکی‌ها" و "غیرخوراکی‌ها" موید افزایش تورم ماهانه اقلام خوراکی در شهریور 1401 نسبت به ماه قبل از آن می‌باشد. بطوریکه شاخص بهای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها (با ضریب اهمیت 25.5 درصد) با 1.3 واحد درصد افزایش نسبت به مرداد و ثبت تورم ماهانه 2.1 درصدی، سهمی معادل 0.8 واحد درصد را از تورم ماهانه شاخص کل (2.6 درصد) در شهریورماه سال جاری به خود اختصاص داده است.

تحولات شاخص خدمت نیز حاکی از آن است که افزایش تورم ماهانه این گروه عمدتا متاثر از تحولات شاخص‌های خدمت در گروه" مسکن و خدمات ساختمانی" و "بهداشت و درمان" بوده است؛ به طوری که سهم این دو گروه‌از تورم ماهیانه خدمت در شهریور‌ماه سال جاری (3.9 درصد) به ترتیب 3.0 و 0.3 واحد درصد بوده است.


صادرات در کانال 24 میلیارد دلاری

در حوزه تجارت خارجی با توجه به اطلاعات منتشره از سوی گمرک ج. ا. ایران، طی نیمه نخست سال 1401 ارزش صادرات گمرکی برابر با 24.3 میلیارد دلار بود که موید افزایش حدودا 13.3 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال 1400 است. ارزش واردات گمرکی نیز در این مقطع معادل 26.0 میلیارد دلار گزارش شده است که حاکی از افزایش حدودا 13.2 درصدی آن نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

افزایش نرخ حواله دلار و افت نرخ اسکناس دلار

مطابق با اطلاعات مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز، بررسی تحولات بازار ارز حاکی از آن است که در شهریور ماه متوسط نرخ فروش دلار در بازار حواله حدود 268.5 هزار ریال بود که نسبت به مرداد ماه معادل 1.1 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در بخش اسکناس نیز متوسط نرخ فروش دلار در این ماه حدود 283.4 هزار ریال بود که حاکی از کاهش 0.8 درصدی آن در مقایسه با مرداد ماه است. در بازار غیررسمی نیز متوسط نرخ دلار در شهریور ماه نسبت به ماه قبل از آن، با کاهش همراه بود.


تغییرات قیمت مسکن در پایان فصل جابجایی‌ها

در بازار مسکن و بر اساس اطلاعات اخذ شده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران طی شهریور 1401 نسبت به ماه قبل 1.1 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز 36.3 درصد افزایش را تجربه نمود.

افت شاخص بورس

در بازار سهام نیز شاخص کل بورس اوراق بهادار در روز پایانی شهریورماه 4.9 درصد نسبت به روز پایانی ماه قبل کاهش یافت. لازم به ذکر است سیاست‌گذار پولی با رصد مستمر تحولات قیمت دارایی­ها و توجه به دلالت­های آن بر تغییر سطح انتظارات تورمی، عنداللزوم اقدامات سیاستی مناسب را در دستور کار قرار خواهد داد.

بررسی تحولات بازار بین‌بانکی در شهریورماه نشانگر کاهشی نسبی در حجم معاملات و کاهش وجوه در دسترس بانک‌ها و به تبع آن افزایش ملایمی در نرخ بازار بود که از جمله دلایل آن می‌توان به افزایش حراج‌های اوراق دولتی (از 74.6 هزار میلیارد ریال در مردادماه به 200.7 هزارمیلیارد ریال در شهریورماه) اشاره نمود؛ هرچند باید توجه داشت که علی‌رغم موارد عنوان شده، نرخ بازار بین بانکی کماکان در محدوده دالان از پیش تعیین شده قرار دارد.

حجم نقدینگی چقدر شد؟

حجم نقدینگی در پایان شهریورماه سال 1401 (معادل 55949.3 هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال 1400 معادل 15.8 درصد افزایش یافته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (17.0 درصد) به میزان 1.2 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در شهریور‌ماه 1401 معادل 37.5 درصد بوده است. لازم به توضیح است که در حدود 2.5 واحد درصد از رشد نقدینگی در دوازده‌ماهه منتهی به پایان شهریورماه سال 1401 مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی­ها و بدهی­های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی­ها و بدهی­های بانک سپه (به‌واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیرو‌های مسلح در بانک سپه) می‌باشد و فاقد آثار پولی است. به عبارت دیگر در صورت تعدیل اثرات پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان شهریورماه سال 1401 نسبت به پایان شهریورماه سال 1400 معادل 35.0 درصد خواهد بود.

رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به شهریور­ماه سال 1401 به 33.1 درصد رسید. لازم به ذکر است پایه پولی در پایان شهریورماه سال 1401 (معادل 6907.3 هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال 1400، رشدی معادل 14.4 درصد داشته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (13.1 درصد) به میزان 1.3 واحد درصد افزایش یافته است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد