برداشت روزانه گاز ایران از پارس جنوبی بیشتر از قطر است

برداشت روزانه گاز ایران از پارس جنوبی بیشتر از قطر است

معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت مقدار برداشت روزانه ایران از میدان مشترک پارس جنوبی را بیشتر از قطر اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، سجاد خلیلی معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت، در حساب کاربری خود در تويیتر نوشت:« با وجود سهم کمتر ایران از میدان پارس جنوبی، مقدار تولید روزانه کشور ما بیشتر از همسایه جنوبی است.»

میدان پارس جنوبی از بزرگ‌ترین منابع گازی مستقل جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس و به فاصله 100 کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار دارد. در سال 1369 با حفر نخستین چاه اکتشافی در این میدان وجود گاز تایید شد.

سهم ایران از این میدان 9700 کیلومتری، 3700 کیلومتر است و با ذخایر 14 هزار میلیارد مترمکعب حدود 8 درصد از ذخایر کل جهان را در خود جای داده است. حجم ذخایر میعانات گازی این میدان 18 میلیارد بشکه برآورد شده است. توسعه این میدان در سال 1376 از سوی ایران آغاز شد. ظرفیت برداشت روزانه ایران از این میدان مشترک هم اکنون 705 میلیون مترمکعب است که بیشتر از قطر است.

برداشت تجمعی ایران از میدان مشترک پارس جنوبی از ابتدای توسعه آن یعنی از سال 76 تاکنون بیش از 2 هزار میلیارد مترمکعب بوده که با سرمایه‌گذاری بیش از 80 میلیارد دلاری محقق شده است، ارزش محصولات پارس جنوبی تا ابتدای بهمن‌ماه 1400 برابر با 360 میلیارد دلار بوده است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد