جزيیات وام 600 میلیونی وام ساخت مسکن

جزيیات وام 600 میلیونی وام ساخت مسکن

سقف تسهیلات ساخت مسکن با افزایش 33 درصدی به 600 میلیون تومان رسیده است. این رقم در 12 شهر به سازندگان حرفه‌ای که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند تعلق می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به تازگی سقف تسهیلات ساخت مسکن با افزایش 33 درصدی به 600 میلیون تومان رسیده است. سقف این رقم در 12 شهر به سازندگان حرفه‌ای که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند تعلق می‌گیرد.

ایسنا گزارش داد، دولت به دلیل افزایش هزینه‌های ساخت مسکن و رشد سالیانه 40 تا 50 درصدی قیمت مصالح ساختمانی سقف وام ساخت مسکن را افزایش داد. سال 1400 سقف تسهیلات ساخت مسکن 450 میلیون تومان بود. سقف این تسهیلات امسال به 600 میلیون تومان به ازای هر واحد رسیده است.

دولت سیزدهم طرح ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را طی چهار سال در قالب نهضت ملی مسکن را آغاز کرده است. گفته می‌شود اجرای ساخت این واحدهای مسکونی به بخش خصوصی واگذار می‌شود. به این ترتیب اگر دولت بتواند تولید سالیانه مسکن را از حدود نیم میلیون واحد مسکونی فعلی به حدود یک میلیون واحد برساند به نوعی در سیاست‌های کلان خود در بخش مسکن موفق بوده است.

کارشناسان معتقدند تجربه مسکن مهر که پس از گذشت حدود 15 سال هنوز به طور کامل در بخش‌هایی از کشور به اتمام نرسیده نشان می‌دهد دولت باید از دخالت مستقیم در ساخت و ساز خودداری کند. از طرفی بخش خصوصی شرایط چندان مطلوبی ندارد.

از طرف دیگر دولت قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را در آخرین به‌روزرسانی 4.5 میلیون تومان در هر متر مربع اعلام کرده که سازندگان معتقدند با این مبالغ نمی‌توان پروژه‌ها را پیش برد و هزینه‌ها فراتر از این ارقام است. بنابراین به نظر می‌رسد افزایش تسهیلات ساخت مسکن می‌تواند راهکاری جایگزین برای رشد ساخت و ساز در کشور باشد.

محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن در این خصوص می‌گوید: سقف این تسهیلات برحسب طبقه‌بندی جمعیتی شهرها به سه گروه تقسیم می‌شود. در هر گروه، بسته به اینکه سازنده متقاضی تسهیلات ساخت، از فناوری نوین ساختمانی در ساخت‌وساز استفاده کند یا خیر و همچنین برحسب اینکه سازنده حرفه‌ای باشد یا معمولی (غیرحرفه‌ای)، سقف تسهیلات نیز متفاوت تعیین‌ می‌شود.

وی بیان کرد: در بسته اعتباری سال جاری رونق تولید مسکن، برای 12 شهر «تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت» سقف تسهیلات ساخت مسکن متفاوت است.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: همچنین به سازندگان غیرحرفه‌ای که از فناوری نوین ساخت در پروژه خود بهره بگیرند، 550 میلیون تومان تسهیلات به ازای احداث هر واحد مسکونی پرداخت می‌شود.

وی توضیح داد: در شهرهای مذکور، به سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین ساختمانی استفاده نکنند، 500 میلیون تومان و به سایر سازنده‌ها نیز 450 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده ساخت پرداخت می‌شود.

شایان تصریح کرد: در سایر مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات به ترتیبی که برای سازندگان گروه اول اعلام شد، با مبالغ 500 میلیون تومان، 450 میلیون تومان، 400 میلیون تومان و 350 میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی قابل پرداخت است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، مدیرعامل بانک مسکن افزود: همچنین در شهرهای با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات در چهار حالت ذکرشده به ترتیب 450 میلیون، 400 میلیون، 350 میلیون و 300 میلیون تومان است.

شایان گفت: پیش‌بینی می‌شود بر اساس سیاست جدید تامین مالی ساخت و تولید مسکن، بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های احداث واحد مسکونی، با تسهیلات جدید بانک مسکن پوشش داده شود.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: این بسته کمک خواهد کرد تا تولید مسکن علاوه بر سهمیه ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال، در شهرهای کشور رونق مضاعف پیدا کند و درنهایت، مشکل خانه‌دار شدن اقشار هدف در کشور برطرف شود.

مطالعه بیشتر: قیمت هر متر مسکن ملی مشخص شد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد