مالیات هر سکه، یک میلیون و 600 هزار تومان / چه کسانی مشمول مالیات می‌شوند؟

مالیات هر سکه، یک میلیون و 600 هزار تومان / چه کسانی مشمول مالیات می‌شوند؟

از سال 97 به این سو، افرادی که از بانک مرکزی سکه خریده‌اند باید مالیات می‌دادند. اما مالیات سکه در سال 99 بیش از دو برابر افزایش یافته و خریداران باید به ازای خرید هر سکه مازاد، بین 960 هزار تومان تا یک میلیون و 600 هزار تومان مالیات بدهند. اما این مالیات شامل چه کسانی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، چند سال گذشته قانونی وضع شد که براساس آن افرادی که از سال 97 به این طرف از بانک مرکزی سکه خریده‌اند باید مبلغی را به‌عنوان مالیات بپردازند. نکته قابل توجه این است که مبلغ مالیات در سال 97 عددی بین 150 تا 250 هزار تومان بود (براساس تعداد سکه خریداری شده) اما این رقم در سال 99 بیش از 6 برابر شده و به 960 هزار تومان تا یک میلیون و 600 هزار تومان رسیده است.

چه کسانی مشمول مالیات بر سکه می‌شوند؟

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم همه افرادی که سال 99 از بانک مرکزی سکه خریده‌اند باید مالیات آن را بپردازند. افرادی که یک تا پنح عدد سکه خریده‌اند معاف از مالیات هستند اما اگر فردی بیش از 5 سکه خریده باشد بسته به تعداد سکه، باید مالیات بدهد. هر چه تعداد سکه خریداری شده بیشتر باشد، رقم مالیات هم تصاعدی افزایش یافته و بیشتر می‌شود.

اما رقم مالیات چقدر است؟ اگر فردی 15 سکه خریده باشد، 5 سکه آن از پرداخت مالیات معاف است و باید مالیات 10 سکه را بدهد. مالیات هر قطعه سکه 960هزار تومان است و این فرد باید 9 میلیون و 600 هزار تومان مالیات بدهد.

همچنین اگر فردی 25 سکه از بانک مرکزی خریده باشد باید برای 20 سکه مالیات بدهد که مالیات هر یک سکه یک میلیون و 260 هزار تومان است. بنابراین این فرد باید 25 میلیون و 200 هزار تومان مالبات بدهد. همچنبن برای فردی که 105 سکه خریده، مبلغ مالیات 160 میلیون تومان است.

اما زمان پرداخت مالیات کی است؟ براساس اعلام سازمان امور مالیاتی خریداران سکه باید تا خرداد ماه سال جاری مالیات خود را پرداخت کنند. اما مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع را به‌صورت کامل تا پایان خرداد سال جاری ندارند، مالیات آنها حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی قسط‌بندی می‌شود.

افزایش 6 برابری رقم مالیات

اما نکته قابل توجه درباره مالیات سکه، افزایش قابل توجه رقم آن و کاهش سطح معافیت مالیاتی است. سال 97 تعداد سکه‌های معاف از مالیات 20 سکه بود و سال 99 به 5 سکه رسیده است. حداکثر رقم مالیات در سال 97 مربوط به خریدران 200 سکه بود که باید در مجموع 50 میلیون تومان مالیات می‌دادند. اما در سال 99 دارندگان 105 سکه باید 160 میلیون تومان مالیات بدهند.

برخی معتقدند دولت امسال در صدد است تا به هر طریقی درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد. چراکه براساس لایحه بودجه سال جاری، دولت امسال باید 247 هزار میلیارد تومان مالیات دربافت کند. رقمی که در شرایط کرونا و کسادی کسب‌وکارها کار دشواری است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد