هفته آخر سال و فرصت برگشت بازار

هفته آخر سال و فرصت برگشت بازار

بنا به گفته کارشناسان با توجه به مصوبات اخیر از سوی سازمان بورس، پیش بینی می‌شود در هفته آخر سال فرصت بازگشت بازار فراهم باشد.

به گزارش بورس نیوز، علی رغم پیش بینی‌های صورت گرفته درباره بازگشت بورس از نیمه دوم بهمن ماه، اما همچنان روند بازار منفی است.

هر چند در هفته گذشته در برخی از روز‌ها شاخص روند مثبتی داشت، اما نقشه بازار حاکی از قرمز بودن اکثر نماد‌ها بود که نشان دهنده وضعیت غیرمنطقی بورس است.

نکته دیگر در معاملات این روز‌های بازار این است که به محض مثبت شدن روند بازار، عرضه‌ها از سوی سهامداران اوج می‌گیرد و به عنوان سدی در برابر بازار ظاهر می‌شود.

اما علی رغم توصیه‌هایی که طی هفته‌های اخیر مبنی بر عدم فروش سهام به دلیل ارزنده بودن از سوی کارشناسان به سهامداران صورت گرفته، اما کماکان صف‌های فروش در بازار قفل است و هیچ تغییر در این فرایند صورت نگرفته است.

عرفان هودی در گفت‌وگو با بورس نیوز دلیل این گونه واکنش از سوی سهامداران را بی اعتمادی اعلام کرد و گفت: به دلیل تصمیمات غیرکارشناسی که از سوی مسيولان بورس طی ماه‌های اخیر گرفته شده، موجب شده تا بی اعتمادی بر بازار مستولی شود.

وی افزود: در یک و نیم ماه اخیر به جز دو روز در همه روز‌ها خروج نقدینگی از بازار وجود داشت که به دلیل عدم اعتماد است و مانع برگشت بازار به تعادل می‌شود.

از طرفی حقوقی‌ها نیز در این بازار، با ایجاد صف‌های فروش نه تنها کمکی به بازار طی این مدت نکردند بلکه بهانه نقد کردن سهم، تامین مالی و ایجاد نقدینگی برای انتهای سال موجب ترس سهامداران خرد شده و تشدید صف‌های فروش در بازار شدند.

بر اساس پیش بینی کارشناسان، با توجه به مصوبه الزام صندوق‌های ثابت به خرید سهام که موجب ورود حدود 9 تا 10 هزار میلیارد تومان نقدی می‌شود، به نظر می‌رسد بازار سرمایه در هفته آخر سال 99 نسبت به هفته‌های گذشته روند بهتری را در پیش داشته باشد البته این موضوع در صورتی ممکن خواهد بود که حقوقی‌ها دست به ایثارگری در بازار نزنند و اجازه دهند بازار روند عادی خود را طی کند.

روزبه شریعتی در گفت‌وگو با بورس نیوز با بیان اینکه مصوبه صندوق‌های درآمد ثابت و افزایش سقف سهام آن‌ها اقدام درستی برای حمایت از بازار بود، گفت: با خرید این صندوق ها، تا آخر سال بازار می‌تواند شرایط نقدشوندگی بهتری پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

روغن‌جلاء برای رفع زنگ‌زدگی صف‌های فروش

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد