عقب‌نشینی 26 هزار و 173 واحدی شاخص بورس تهران/رکورد معاملات فرابورس شکست

عقب‌نشینی 26 هزار و 173 واحدی شاخص بورس تهران/رکورد معاملات فرابورس شکست

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند ریزشی با کاهش 26 هزار و 173 واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز یک روند رو به ریزش را شروع کرد، بخ گونه‌ای که شاخص کل بورس در پایان معاملات با کاهش 26 هزار و 173 واحد به رقم یک میلیون و 416 هزار و 340 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 4113 واحد به رقم 384 هزار و 886 واحد رسید.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل مهم ریزش شاخص بورس در روز جاری خبرهایی است که حاکی از منتفی شدن حذف ارز 4200 تومانی به گوش رسیده که این باعث شد امروز قیمت دلار هم 100 تومان پایین بیاید از طرفی مباحثی مانند تعیین دستوری قیمت خودرو و یا سایر محصولاتی که شرکت‌های آنها در بورس حضور دارند از یک طرف و همچنین خروج پول از بازار سرمایه برای خرید دلار و یا بازار رمزارزها باعث ریزش بازار شده است.

دولت باید بازار سرمایه را دریابد و از این بازار برای کمک به اقتصاد کشور و برای تامین مالی شرکت‌های بزرگ استفاده کند، امروز ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 659 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 5.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 509 هزار فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 115 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 1.8 درصد عقب نشست و این دو شاخص با معیار هموزن یک درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور 1.7 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 2درصد عقب‌ نشست و شاخص بازار دوم بورس 1.4 درصد کاهش یافت.

امروز نماد بورس مربوط به بورس تهران بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته و نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی مس ایران، شستا،‌چادرملو و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع نامناسب بوده، بگونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افت 242 واحدی به رقم 20 هزار و 287 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و 132 هزار میلیارد تومان شد.

ارزش بازار پایه هم بیش از 631 هزار میلیارد تومان رسید.


رکورد شکنی ارزش معاملات فرابورس ایران

معامله‌گران امروز بیش از 2.5 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 236 هزار فقره معامله و به ارزش 68 هزار و 459 میلیارد تومان داد و ستد کردند که این رکورد معاملات فرابورس در طول تاریخ بوده که تا کنون چنین معامله‌ای صورت نگرفته البته عمده این معاملات مربوط به عملیات بازار باز و بازار ثانویه و خرید و فروش اوراق دولتی است که دست بانک‌ها و صندوق‌ها بوده و داد و ستد می‌شود.

امروز نماد صنعتی مینو بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته و برعکس نمادهای آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن، فرابورس ایران و فولاد هرمزگان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به گزارش فارس، دولت باید دقت کند که اگر حمایت موثر و حرفه‌ای از بازار سرمایه انجام ندهد پول‌های مردم از این بازار شفاف و رسمی خارج شده و سراغ بازار رمزارزها که کاملا ناشفاف و نااطمینان است می‌رود و سرمایه مردم در آنجا پودر می‌شود. به هر حال بازار سرمایه می‌تواند محلی برای تامین مالی شرکت‌های بزرگ و همچنین شرکت‌های دولتی باشد به شرط اینکه در این بازار اصول حرفه‌ای رعایت شود در مقابل سهام موجود بازارگردان وجود داشته باشد و سرمایه‌های خرد مردم به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت هدایت شود اما ظاهرا برنامه مدونی برای حمایت از بازار سرمایه وجود ندارد و یا مدیران از اجرای برنامه‌ها عاجز هستند.

از سال گذشته تا کنون بازار سرمایه مرتب در حال ریزش است و مسوولان امر نظاره‌گر هستند و به این نکته توجه ندارند که اگر پول‌های مردم از بازار شفاف بورس خارج شود یا به بازار رمزارزها می‌رود یا صرف تقاضا برای خرید دلار، سکه و زمین و مسکن می‌شود.در حالی که خرید سهام می‌تواند علاوه بر شفافیت و درآمد مالیاتی برای دولت به اقتصاد کشور هم تا حدی کمک کند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد