تجربه رانندگی با آستون مارتین والکری/ عکس

تجربه رانندگی با آستون مارتین والکری/ عکس

خودرودیجیاتو نوشت: آستون مارتین والکری یکی از جدیدترین و گران‌ترین ابرخودروهای جهان به شمار می‌رود که مطابق با آخرین فناوری‌های نوین توسعه یافته است.

آستون مارتین والکری یکی از جدیدترین و گران‌ترین ابرخودروهای جهان به شمار می‌رود که مطابق با آخرین فناوری‌های نوین توسعه یافته است. این خودرو اخیرا برای تست و بررسی در اختیار تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های معتبر خودرویی قرار گرفته است. آن‌چه در ادامه مطالعه می‌کنید، بازگردان تجربه رانندگی با آستون مارتین والکری از مجله موتورترند است.

در اوایل ماه مارس 2019 در نمایشگاه خودروی ژنو داخل یک والکری در غرفه استون مارتین نشسته بودم. در آن زمان، بزرگ‌ترین مسابقه درگ موتورترند هنوز معروف بود و کرونا وجود نداشت. من از اندی پالمر مدیرعامل وقت استون پرسیدم که آیا می‌توانیم یک آستون مارتین والکری برای تست و بررسی در سال 2021 داشته باشیم یا خیر، چون آن زمان به نظر می‌رسید که والکری تنها دو سال تا تولید فاصله دارد. میت ریماک مدیرعامل ریماک بوگاتی در پاسخ گفت که می‌توانید از یکی از مدل‌های برقی 1887 اسب بخار ما استفاده کنید که طبق ادعای او ابرخودروی انگلیسی را شکست خواهد داد. پالمر هم در جواب گفت: مهم نیست، به هر حال والکری برنده می‌شود.

سه سال و 11 ماه بعد، در پیست بین‌المللی فرمول 1 بحرین، با اشتیاق به نسخه تولیدی آستون مارتین والکری خیره شده‌ام و قرار است با آن رانندگی کنم. دو مدیرعامل مختلف استون مارتین (پالمر، و توبیاس مورس که به تازگی از این شرکت جدا شده)، به من قول دادند که می‌توانم والکری را تست کنم و حالا این وعده‌ها به حقیقت پیوسته بود.

تیم قدرتمند طراحان

این خودرو توسط آدریان نیوی، اسطوره طراحی فرمول 1، کریستین هورنر، مدیر تیم ردبول، اندی پالمر، مدیرعامل استون و سایمون اسپروله، ريیس وقت بازاریابی و ارتباطات استون، طراحی شده بود. نیوی مدت‌ها بود که می‌خواست "بهترین خودروی جاده‌ای دنیا" را توسعه دهد و هورنر به شدت می‌خواست او را از فراری و ردبول دور نگه دارد. پس از مدتی این چهار نفر با ساخت والکری موافقت کردند، در حالی که نیوی در واقع حرف آخر را در طراحی می‌زد. آستون مارتین والکری بسیار گران‌قیمت بود، وزن کمی داشت، از بهترین ترفندهای نیوی استفاده می‌کرد و موتور V-12 تنفس طبیعی آن به همراه یک موتور برقی توان بیش از 1000 اسب بخار تولید می‌کرد. همچنین، برنامه اولیه تنها ساخت 15، سپس 24 و سپس 59 نسخه خیابانی بود.

حالا آستون مارتین والکری با قیمت 3000000 دلار عرضه شده و تمام 150 نسخه کوپه، 40 نسخه AMR مخصوص پیست و 85 نسخه اسپایدر به فروش رسیده است. استون ادعا می‌کند که وزن خشک آن 2800 پوند است که با مایعات و روغن‌ها کمی بیشتر از 3000 پوند می‌شود. دور موتور نهایی پیشرانه 6.5 لیتری V-12 کازورث به 11100 دور در دقیقه می‌رسد. توان 1001 اسب بخار (بیشتر از بوگاتی ویرون اصلی) و گشتاور 575 پوند فیت تولید می‌کند. موتور برقی توان 141 اسب بخار و گشتاور 207 پوند فیت به این مقادیر اضافه می‌کند.

حداکثر قدرت ترکیبی این پیشرانه برابر با 1139 اسب بخار در 10600 دور در دقیقه و 682 پوند فوت گشتاور در 7000 دور در دقیقه است. نیروی داون‌فورس والکری از 137 تا 220 مایل بر ساعت، یعنی نهایت سرعت والکری، 2425 پوند است. این تقریبا 1000 پوند بیشتر از یک خودروی فرمول 1 است. نکته جالب اینکه والکری قادر به تولید دو تن نیروی داون‌فورس است، اما تایرهای استاندارد با فشار بیش از 2500 پوند منفجر می‌شوند.

آستون مارتین والکری باعث افزایش قیمت تیتانیوم شد!

حتی اگر آستون مارتین والکری را یک شگفتی مهندسی بنامیم، در حق استون مارتین جفا کرده‌ایم. همان‌طور که این شرکت گفته است، " والکری معیار خودش را تعیین می‌کند." صندلی‌ها کمتر از درها وزن دارند. درها کمتر از چرخ‌ها وزن دارند. چرخ‌ها کمتر از تایرها وزن دارند. منافذ هوا در فیبرکربن تعبیه شده‌اند. داشبورد فیبرکربنی به عنوان درپوش دریچه‌های هوا عمل می‌کند. برف پاک‌کن شیشه جلو یک میله پیچشی است. چون به معنای واقعی کلمه به دور شیشه جلو می‌چرخد؛ مهندسی آن یک سال کامل طول کشیده است. توسط همان شرکتی که برف پاک‌کن شاتل فضایی را می‌سازد ساخته شده است.

والکری کوچک‌ترین چراغ ترمز مرکزی جهان را دارد؛ که همین موضوع در مورد چراغ‌های پلاک خودرو نیز صدق می‌کند. به قدری تیتانیوم در این خودرو مورد استفاده قرار گرفت که وزارت دفاع بریتانیا با استون تماس گرفت تا علت آن را جویا شود. چرا که سفارش‌های خرید والکری قیمت‌های جهانی را افزایش داده بود. آخرین باری که این اتفاق افتاد، زمانی بود که سیا و نیروی هوایی آمریکا بلک‌برد SR-71 را ساختند.

نمی‌دانم که این همه قدرت که فقط دو چرخ را می‌چرخانند چگونه کار می‌کند، اما تجربه رانندگی با آن در مسیر مستقیم به قدری جذاب است که احساس کردم والکری تمام چرخ محرک است. البته این‌طور نیست، چون موتور برقی بین موتور و جعبه‌دنده ترتیبی هفت سرعته ریکاردو قرار می‌گیرد.

مشکلات در تحویل

البته استون در تحویل والکری به مشتریان مشکلاتی داشته است. دلایل زیادی این پروژه پیچیده را به دردسر انداخته‌اند و آن‌طور که یکی از مهندسان توضیح داده، در والکری 15817 پارامتر قابل تنظیم وجود دارد. مطمين نیستم که مورد زیر مربوط به موارد بالا باشد، اما خودرویی که با آن رانندگی کردم با گرما مشکل داشت و گرمای آسفالت روی خنک شدن آن تاثیر می‌گذاشت. در نتیجه آستون مارتین والکری ابتدا دور موتور را به 10000 دور بر دقیقه و سپس به 9000 دور بر دقیقه رساند که قدرت آن‌ را کاهش می‌داد.

آیرودینامیک بیش از حد نیوی در سرعت‌های بالاتر از 100 کیلومتر بر ساعت فعال می‌شود و والکری در سرعت بالا مانند آدامس داغ به آسفالت می‌چسبد. اما در سرعت‌های کمتر از آن تایرهای میشلن کاپ کار خاصی انجام نمی‌دهند. بنابراین بهتر است به سراغ تایرهای مخصوص پیست بروید که داون‌فورس بیشتری تولید می‌کنند.

مشکل اصلی والکری این است که رانندگی با آن‌ لذت‌بخش نیست. مشتریان بالقوه احتمالا فقط به دنبال خودرویی هستند که آن را در گاراژ نگه می‌دارند و از وجودش در کلکسیون خودرویی خود لذت خواهند برد.

227227

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد