‌قالیباف: بودجه تا پیش از پایان سال نهایی می‌شود

‌قالیباف: بودجه تا پیش از پایان سال نهایی می‌شود

ريیس مجلس با بیان اینکه بودجه تا پیش از پایان سال در مجلس نهایی می‌شود، گفت: سلامت، معیشت، محرومیت‌زدایی، تولید و اشتغال چهار اولویت اصلی بودجه سال آینده است.

خبرگزاری تسنیم: ريیس مجلس با بیان اینکه بودجه تا پیش از پایان سال در مجلس نهایی می‌شود، گفت: سلامت، معیشت، محرومیت‌زدایی، تولید و اشتغال چهار اولویت اصلی بودجه سال آینده است.

محمدباقر قالیباف عصر امروز در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی ريیس مجلس شورای اسلامی از شهرستان‌های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت با اشاره به مشکلات موجود در کشور اظهار داشت: قانون‌گذاری و نظارت جزو وظایف ماست و از طرفی ‌به عنوان نمایندگان مردم حداقل توقع آنها از ما این است که جویای احوال‌شان باشیم و در رسیدگی ‌کم نگذاریم.

وی با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی اولویت اول نظارت بر مسايل و برنامه‌های تدوین شده و قانون‌های اندیشیده شده‌ای است که به مرحله اجرا نرسیده و در حوزه اجرا مشکل وجود دارد، افزود:‌ اجرا نشدن برنامه‌ها گاهی به دلیل بد نوشتن شدن قوانین یا مشکل در حوزه اجراست که باید رسیدگی و حل و فصل شود.

قالیباف در ادامه گفت: امروز در محدوده پاکدشت با مشکل توقف طرح کمربندی به مدت 13 سال مواجه شدیم که نشان‌دهنده مشکل جدی و اساسی است و من نمی‌توانم بپذیرم که مشکل کمربندی پاکدشت تامین مالی است.

وی تاکید کرد: مشکلات ما ریشه در موضوعات دیگری دارد و باید به آن توجه شود یا در قانونگذاری اشتباه داشتیم با در اجرا ضعف‌های به وجود آمد به هرحال این سرکشی ها و نظارت‌ها می‌تواند این ضعف‌ها را از بین ببرد لذا باید تلاش کنیم که این مسیر را پیش ببریم.

ريیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست مجلس بر این است که ‌محرومان و محرومیت‌زدایی در اولویت باشد، ادامه داد: ‌در این موضوع نیز با هیچ ارگان و نهادی تعارف نداریم.

قالیباف در ادامه یادآور شد: در جایگاه‌های دیگری نیز که مشغول به خدمت بودم همیشه توجه به محرومان را در نظر داشتم و حتی در شهرداری تهران به مردم قول دادم که فاصله طبقاتی بیشتر نخواهد شد و همین گونه نیز بود.

وی با بیان اینکه نیازمند برنامه دقیق‌تر و جدی‌تر برای اطراف تهران هستیم که البته ما مشکلات حاشیه نشینی را در برخی کلانشهر‌های دیگر هم داریم که باید در برنامه هفتم تدبیر شود، تصریح کرد: روزانه سه و نیم میلیون نفر از اطراف تهران؛ به شهر تهران رفت و آمد می‌کنند؛ ما از همان زمان به دنبال حمل و نقل ریلی بودیم چرا که هم امن‌تر و هم مقرون به صرفه است و موجب کاهش تصادفات و معضلات می‌شود.

وی گفت: برخی تصمیمات در رفت و برگشت بر مباحث کارشناسی به دلایل مختلف متوقف می‌شود و وقت مردم را از بین می‌برد؛ آن زمان که ما در شهرداری بودیم مرتب می‌گفتیم که در قانون گفته است مترو تهران و حومه و در طراحی درازمدت هم پیش بینی شده بود که به بحث حومه تهران هم توجه شود و در همین ارتباط پیش بینی شده بود دو خط اکسپرس که شرق و غرب تهران را خارج از مترو تهران به هم وصل کند که از پردیس تا هشتگرد امتداد داشته باشد؛ اما به خاطر برخی اتفاقات و تغییرات این پروژه 10 سال عقب افتاد.

ريیس مجلس افزود: ایستگاه مترویی که در این مکان ساخته شده بود بعد از فندانسیون رها شده است و یکسری تصمیمات ما را از کار اصلی و جدی خود باز می‌دارد.

قالیباف گفت: ما متوجه همه مشکلات هستیم و تلاش می‌کنیم نظام مسايل دو حوزه انتخابیه این چند شهرستان را در نظر داشته باشیم.

وی همچنین گفت: در مجلس شورای اسلامی به موضوع نظارت، نگاهی مبنایی داریم و در هر دوره‌ای از مجلس که افراد جابجا می‌شوند نباید مسیر مطالبات مردم تغییر کند و ما باید روند مشکلات مردم و پیگیری آن را به گونه‌ای باثبات دنبال کنیم.

ريیس مجلس افزود: در بودجه 1400 نیز که ان شاء الله دولت محترم بودجه را اصلاح می‌کند و مجدد به مجلس برمی گرداند؛ مصمم هستیم که رفع تبعیض و همچنین برقراری انضباط در بودجه محقق شود و از جهت کارکردی هم باید این بودجه به بحث سلامت، معیشت و محرومیت زدایی و مباحث تولید و اشتغال توجه ویژه داشته باشد.

قالیباف گفت: ما دو هفته قبل هم که در حوزه سلامت با جناب استاندار جلسه‌ای داشتیم در بحث محرومیت زدایی از بخش‌هایی از اطراف و استان تهران مباحثی مطرح شد که باید در بودجه 1400 به نتایج خوبی در آن برسیم.

وی افزود: به ویژه در بحث تولید و اشتغال اگر می‌گويیم که راه افتاده است معیار و سنجش حوزه تولید، اشتغال است و اگر اشتغالی ایجاد شد یعنی تولید رخ داده است و البته تولید ابعاد مختلفی دارد.

ريیس مجلس گفت: در مجلس شورای اسلامی جهش تولید در مسکن را مدنظر قرار داده ایم و چند سال است که ما در تولید مسکن عقب افتاده ایم و فکر می‌کنم اگر قانون جهش تولید مسکن به پایان برسد و ابلاغ شود از سال آینده بحث تولید مسکن را بتوانیم با لحاظ کردن نقاط قوت و ضعف طرح‌های گذشته به جریان بیندازیم و باید سرمایه‌های خرد و کلان را در این خصوص در اختیار بگیریم و مردم را هم به میدان بیاوریم.

قالیباف افزود: هم اکنون 45 تا 55 درصد هزینه مسکن مربوط به زمین است؛ ما باید این موضوع را از طریق صندوق‌های زمین و مسکن که در قانون جهش تولید مسکن پیش بینی شده است حل و فصل کنیم.

وی گفت: امروز تامین مسکن برای مردم به مشکلی تبدیل شده است؛ اگر با یک نوبت کاری 100 درصد حقوقشان را هم بدهند نمی‌توانند خود را در زمینه مسکن و اجاره تامین کنند چه برسد به مسايل سلامت و غذا و غیره.

قالیباف گفت: اگر موضوع مسکن حل شود کمک بزرگی در گشایش امور مردم و ثبات پایداری خانواده اتفاق خواهد افتاد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد