آخرین قیمت دلار پیش از امروز 18 تیر / قیمت دلار چه می‌شود؟

آخرین قیمت دلار پیش از امروز 18 تیر / قیمت دلار چه می‌شود؟

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، جریان معاملاتی بازار ارز، شاهد تغییر وضعیت خریداران و فروشندگان بود. روز چهارشنبه، فروشندگان دست بالا را در بازار به دست آوردند و توانستند اسکناس آمریکایی را 160 تومان کاهش دهند و به زیر مرز 25 هزار تومانی ببرند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در پنجمین روز هفته، جریان معاملاتی بازار ارز، شاهد تغییر وضعیت خریداران و فروشندگان بود. روز چهارشنبه، فروشندگان دست بالا را در بازار به دست آوردند و توانستند اسکناس آمریکایی را 160 تومان کاهش دهند و به زیر مرز 25 هزار تومانی ببرند. ساعت 3بعدازظهر دیروز، دلار در محدوده 24 هزار و 980 تومان قرار گرفت که فاصله 6/ 0 درصدی با قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. روز سه‌شنبه دلار توانسته بود با 130 تومان افزایش خود را به محدوده 25 هزار و 140 تومان برساند، ولی در پنجمین روز هفته، خریداران در موقعیت ضعیف‌تری نسبت به فروشندگان قرار گرفتند.

دلار به چه قیمتی می‌رسد؟

دور جدید مذاکرات وین این هفته از سر گرفته شده است. با این تفاوت که این بار نمایندگان نفتی، بانکی و بیمه‌ای هم به مذاکرات می‌پیوندند تا برای نحوه آزادسازی اموال بلوکه شده و امکان فروش نفت و تبادل بانکی گفتگو کنند. بنابراین برخی معتقدند مذاکرات سیاسی وارد مراحل جدی‌تر شده و احتمالا به تبع آن روند بازار ارز در روزهای آینده متفاوت از روزهای اخیر باشد.

اما برخی دیگر باور دارند که خبر تغییر ترکیب کمیته مذاکره‌کننده ایرانی و نامشخص بودن زمان دور بعدی مذاکرات، که توسط رسانه‌های بین‌المللی تایید شد، سیگنال‌های منفی را به معامله‌گران بازار ارز ارسال کرده و به نظر می‌رسد مذاکرات احیای برجام به مرحله واقع‌بینی رسیده است.

در طرف دیگر ماجرا نیز سیگنال‌های داخلی خوبی برای بازار ارز وجود ندارد. از یک سو آمارهای پولی اردیبهشت ماه مدعی افزایش استفاده از ظرفیت تنخواه‌گردان برای تامین کسری بودجه شده است و از سوی دیگر فاصله معنی‌داری نمیان عملکرد فروش نفت در مقایسه با ارقام پیش‌بینی شده در بودجه، دیده می‌شود.

مطالعه بیشتر: دلار به چه قیمتی می‌رسد؟

دنیای اقتصاد نوشت:

برخی از فعالان باور دارند، مسوولان دولت دوازدهم تمایل ندارند که قیمت دلار در روزهای آخر کاری آنها، جهش تازه‌ای را تجربه کند و به همین دلیل، بازارساز ارزی را تشویق می‌کنند که سطح عرضه را بالا نگه دارد. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران فنی باور دارند که بازارساز چاره‌ای ندارد و باید عرضه ارز را بالا ببرد.

از نگاه این دسته عبور دلار از محدوده 25 هزار و 200 تومان می‌تواند زمینه‌ساز ورود تقاضای جدیدی به بازار شود و برخی از معامله‌گران بلندمدت را نیز تشویق کند که در موقعیت خرید قرار بگیرند. در این شرایط، بازارساز تنها با تقویت سمت عرضه می‌تواند، بازار را از یک جهش دیگر محافظت کند. البته رسیدن اخبار مثبت به بازار نیز می‌تواند زمینه‌ساز تغییر انتظارات معامله‌گران ارزی شود. با این حال، در روزهای اخیر خبرهای مخابره شده به بازار بیشتر ذهنیت معامله‌گران را در جهت دشوارتر شدن احیای توافق هسته‌ای هدایت می‌کرد. به‌عنوان مثال، دو روز پیش وزارت امور خارجه بریتانیا عنوان کرد که ایران با افزایش تولید غنی‌سازی اورانیوم سرنوشت مذاکرات وین را تهدید می‌کند. با این حال، بخشی از معامله‌گران باور دارند که پیشروی ایران در زمینه هسته‌ای،‌ باعث می‌شود که امتیازهای بیشتری از کشورهای غربی گرفته شود. این دسته از معامله‌گران احساس می‌کنند که ایران و غرب در نهایت به توافق خواهند رسید و درگیری‌های کنونی بیشتر ناشی از تلاش برای امتیازگیری بیشتر است. چنین تصوراتی باعث شده است که در بازار ارز، بخش زیادی از معامله‌گران بلندمدت تمایلی به خرید و فروش دلار نداشته باشند. با این حال، در صورتی که این انتظارات دچار تغییر شود، می‌توان انتظار افزایش بیشتر قیمت دلار را داشت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد