خبر مهم رییس سازمان بورس برای سهامداران/ سقوط بورس...

خبر مهم رییس سازمان بورس برای سهامداران/ سقوط بورس...

بازار مالیريیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در سال جاری بیش از نیمی از شرکت‌ها سود سهام را از طریق سجام به سهامداران پرداخت کرده‌اند اما از سال آینده پرداخت سود به سهامداران از طریق سجام برای تمام شرکت‌ها اجباری است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجید عشقی امروز در حاشیه نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه در اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران اظهارداشت: سازمان بورس در خصوص توسعه نهادهای مالی برنامه دارد به‌طوری که نهادهای مالی که در بازار سهم دارند و ارايه خدمت می‌کنند از قبیل شرکت‌های کارگزاری و شرکت‌های سبدگردانی و شرکت‌های ارايه‌دهنده خدمات IT را توسعه خواهیم داد.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: به همین خاطر صف‌هایی که از قبل برای این درخواست‌ها تشکیل شده بود تا که بعضی از این درخواست‌ها مربوط به یکسال و نیم گذشته است لذا ما در کمترین زمان ممکن تا پایان سال این درخواست‌ها را تعیین تکلیف خواهیم کرد و این صف‌ها را تقریبا از بین خواهیم برد و درخواست‌ها را بررسی می‌کنیم تا آنهایی که صلاحیت لازم را دارند مجوز ارايه دهیم و بقیه را برای تکمیل نواقص پرونده هدایت می‌کنیم.

وی اظهار داشت:‌6 موافقت اصولی کارگزاری نیز صادر شده است و همچنین برای شرکت‌های سبدگردان حدود 6 یا 7 مورد مجوز صادر شده است.

عشقی اظهار داشت: در خصوص شرکت‌های تامین سرمایه نیز به یک شرکت قبلا مجوز داده شده و پرونده بقیه شرکت‌ها در حال تکمیل است که به محض تکمیل مجوزهای صادر شده کارشان را آغاز خواهند کرد.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال صف‌های ایجاد شده از قبل را به صفر برسانیم هر چند درخواست‌های جدید را هم می‌پذیریم و بررسی می‌کنیم.

وی در رابطه با وضعیت اخیر بورس اظهار داشت: با برطرف شدن یکسری ابهامات در شرایط اقتصاد کلان به نظر می‌رسد وضعیت شرکت‌ها مشخص‌تر خواهد شد و این مساله ناشی از تصمیماتی است که روی نرخ خوراک گرفته شده، این تاثیر روی بازار قطعی است و اثرات زیادی روی سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت.

عشقی در رابطه با تاثیرات مذاکرات هسته‌ای و بودجه بر روی نوسانات بازار اظهار داشت: نوسان شاخص بورس ذاتی است و همیشه بالا و پایین می‌رود، متغیر اصلی سازمان بورس هم بالا و پایین رفتن شاخص نیست بلکه این است که سودآوری شرکت‌ها ادامه یابد، سودآوری شرکت‌ها هم در مقطع کوتاه‌مدت امکانپذیر نیست. تصمیمات سرمایه‌گذاران است که بر قیمت‌ها اثرگذار است و ما می‌خواهیم به این اطمینان برسیم که سودآوری شرکت‌ها از محل تصمیماتی که گرفته می‌شود نوسان زیادی پیدا نکند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه  شاخص‌های بورس تا چه زمان در کانال نزولی قرار خواهد داشت گفت: زمان دادن برای این نوسان‌ها صحیح نیست ولی به صورت کلی می‌گویم وقتی ابهام‌ها برطرف شود یعنی بودجه تصویب شود بازار شرایط خاص خودش را به دست خواهد آورد و تعادل می‌یابد.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با علت عدم تشکیل کانون سهامداران حقیقی گفت: در این رابطه مشکلی وجود ندارد تشکیل کانون سهامداران حقیقی تا جاهایی پیش رفته است و اساسنامه به صورت اولیه آماده شده ما نیز این آمادگی را داریم تا اگر کسانی درخواست بدهند که کانون سهامداران حقیقی تشکیل شود آن را بررسی کنیم و اساسنامه را بر روی سایت سازمان قرار دهیم تا افرادی که می‌توانند نظر بدهند و از نظر سازمان مشکلی در این رابطه وجود ندارد و از تشکیل کانون سهامداران حقیقی استقبال می‌کنیم.

عشقی در رابطه با حمایت از بورس اظهار داشت: حمایت از بورس اینگونه نیست که دولت به صورت مستقیم پول تزریق کند تصمیماتی که در خصوص صنایع و شرکت‌ها گرفته می‌شود اگر منطقی باشد شرکت‌ها سودآوری خواهند داشت و به این ترتیب هیچ نیازی به حمایت ندارند، لذا تصمیماتی که هفته گذشته در خصوص اصلاح برخی از پیشنهاداتی که در بودجه داده شده بود و برخی پیشنهاداتی که در دست دولت است یک مقدار شفافیت شرکت‌ها را بیشتر کرد و یک مقدار نیز ریسک افزایش یکباره هزینه‌ها را در شرکت‌ها کنترل کرد و این باعث شد بازار اعتماد بیشتری کند.

وی گفت:‌قطعا ایجاد اعتماد زمانبر است اما با شفاف‌سازی این متغیرها از جمله بهای تمام شده شرکت‌ها، وضعیت شرکت‌ها به نحوی است که سهامداران را جذب کند و بازار را به تعادل برساند.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با بسته دهگانه اظهار داشت: پیشنهادات در این بسته دهگانه آنچنان نیست که هزینه‌ای را به اقتصاد تحمیل کند یکی از آنها بحث خوراک است؛ خوراک 30 سنتی برای هیچ صنعتی در هیچ جای دنیا قابل قبول نیست، در کشور ما نیز نرخ گاز همیشه کمتر از 14 سنت بوده و این افزایش نرخ مسايل غیراقتصادی بود که در منطقه‌ای از دنیا افتاده و اصلا لازم نیست اتفاقی که در جای دیگری از دنیا افتاده روی اقتصاد ما اثرگذار باشد و بازار سرمایه ما هزینه آن را پرداخت کند و بقیه موارد نیز هزینه‌ای برای اقتصاد کلان نداشت.

عشقی در پاسخ به این سوال که چه زمانی سود شرکت‌های بورسی به طور کامل از طریق سجام پرداخت می‌شود گفت: در سال 1400 تقریبا 280 شرکت سود خود را از طریق سجام پرداخت کرده و یا در حال پرداخت هستند که می‌توان گفت حدود 20 شرکت در حال پرداخت سود خود از طریق سجام هستند.در واقع می‌توان گفت بیش از نیمی از شرکت‌ها در سال جاری سود را از طریق سجام به سهامداران پرداخت کرده‌اند.

وی افزود: در سال آینده تمام شرکت‌ها ملزم هستند که از طریق سجام سود پرداخت کنند و اگر از این طریق سود سهام را به سهامداران پرداخت نکنند بر اساس آیین‌نامه انضباطی با آنها برخورد خواهیم کرد و در سال آینده کوتاه نخواهیم آمد زیرا سهامداران نباید برای دریافت سود اندک متحمل هزینه و افتتاح حساب‌های مختلف در بانک‌ها شوند.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بنابراین پرداخت سود از طریق سجام به سهامداران از سال آینده اجباری است.

عشقی در رابطه با سود سهام عدالت در سال 99 بیان داشت: هفته آینده شورای عالی بورس تشکیل خواهد شد و در این شورا در مورد چگونگی پرداخت سود سهام عدالت تصمیم‌گیری خواهیم کرد و این موضوع تعیین  تکلیف می‌شود.

وی افزود: با توجه به محاسبات انجام شده سود سهام عدالت در سال 99 بین 500 تا 600 هزار تومان است اما باید نهایی شود.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در رابطه استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین و رمرزارزها در بازار سرمایه گفت: ریسک استفاده از این تکنولوژی‌ها در بازار سرمایه بالاست هم از نظر بحث احراز هویت و هم از نظر برگزاری مجامع الکترونیک و هم از نظر نظارت بر بازار لذا با استفاده از نظرات جمعی سهامداران می‌توانیم از این تکنولوژی استفاده کنیم و برای اینکه این تکنولوژی در فضای واقعی استفاده شود حتما باید توسط فین‌تک‌ها در یک فضای آزمایشگاهی توسعه یابد، تست شود  و بعدا استفاده شود.

223225

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد