صادرات نفت ایران چقدر افزایش می‌یابد؟

صادرات نفت ایران چقدر افزایش می‌یابد؟

صادرات نفت یک منبع اصلی و مهم برای درآمدهای دولت در بودجه محسوب می‌شود. در دوران تحریم‌های ترامپ صادرات نفت ایران با مشکل جدی مواجه شد اما در حال حاضر با گزارش‌هایی از منابع خبری داخلی و خارجی مبنی بر اعلام ارقام مربوط به صادرات نفت به نظر می‌رسد صادرات ایران در این بازار چشم‌انداز تازه‌ای پیدا کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، صادرات نفت یک منبع اصلی و مهم برای درآمدهای دولت در بودجه محسوب می‌شود اما میزان صادرات نفت به دلیل وجود تحریم‎‌ها یکی از اطلاعات محرمانه برای دولت ایران است.

حالا پس از انتخابات آمریکا اطلاعات تازه‌ای از منابع داخلی و خارجی در خصوص میزان صادرات نفت ایران منتشر می‌شود که نشان از باز شدن فضای تجاری و صادراتی ایران در این بازار دارد.

چندی قبل فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در گفتگو با یک رسانه داخلی اعلام کرد که میزان صادرات نفتی ایران در 11 ماه امسال روزانه به حدود 180 هزار بشکه رسیده است. پیش از تحریم‌های آمریکا ایران روزانه حدود 2٫2 میلیون بشکه صادرات نفتی داشت.

همچنین ماه گذشته رویترز در گزارشی اعلام کرد که صادرات ایران در چند ماه اخیر به چین دو برابر شده است. براساس این گزارش چین در 14 ماه گذشته، 306 هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده اما میزان این واردات در دی و بهمن (ژانویه و فوریه) دو برابر شده است.

با توجه به گزارش‌های منابع خارجی که از افزایش بی‌سابقه فروش نفت ایران به چین در چند سال اخیر خبر می‌دهند و بالا رفتن قیمت نفت پس از شیوع ویروس کرونا، چشم‌انداز پیش روی ایران در صادرات نفت چیست ؟

فریدون اسعدی، کارشناس اقتصاد انرژی در گفتگو با تجارت‌نیوز، ابتدا در خصوص آینده قیمت نفت گفت: قیمت نفت در دامنه 60 دلار تا 70 دلار یک روند افزایشی را طی می‌کند. نمی‌توان افزایش قیمت بی‌سابقه را در این بازار انتظار داشت، جز در شرایطی که اتفاق خاصی در خاورمیانه بیفتد.

وی در مورد چشم‌انداز ایران در بازار نفت خام گفت: بعد از روی کار آمدن بایدن، چشم‌اندازی مثبت ایجاد شده و احتمالاتی مبنی بر رفع تحریم‌ها و احتمال افزایش صادرات نفت ایران هم وجود دارد.

این کارشناس ادامه داد: یکی از گزارش‌های گلدمن ساکس صادرات نفت ایران را تا 500 هزار بشکه پیش‌بینی کرده بود اما پس از انتخابات آمریکا با بازنگری بر روی گزارش این احتمال تا یک و نیم میلیون بشکه افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در حال حاضر رایزنی‌هایی بین ایران و کشورهای خریدار نفت ما شروع شده است. مثلا هند یکی از خریدارانی است که به تازگی برای خرید نفت ما وارد رایزنی شده است.در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد احتمال اینکه صادرات نفت ما به یک تا یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز برسد وجود دارد.

این کارشناس معتقد است که تمام صحبت‌ها در مورد آینده صادرات نفت ایران احتمالات و مشروط به این است که تحریم‌های ایران رفع و ایران بتواند با خریداران خود به خوبی وارد مذاکره شود.

اسعدی گفت: به نظر می رسد فضایی برای افزایش صادرات نفت ایران وجود دارد مگر اینکه اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای مثل تنش نظامی رخ بدهد.اگر به همین روال پیش برویم به احتمال زیاد افزایش صادرات نفت خام را شاهد هستیم در غیر این صورت معنایی برای مذاکره وجود نداشت.

وی افزود: بازار نفت، بازار اما و اگر است زیرا تنها از پارامتر‌های اقتصادی تاثیر نمی‌پذیرد و عوامل سیاسی هم در آن دخیل هستند، پس نمی‌توانیم به طور قطع افزایش قیمت نفت یا افزایش صادرات ایران را پیش‌بینی کنیم اما با توجه به شرایط کنونی چشم‌انداز روشنی در این بازار داریم.

مطالعه بیشتر: محدودیت‌های کرونا در اروپا نفت را ارزان کرد / قیمت نفت امروز 3 فروردین 1400

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد