گفت‌وگوی بازرگانان ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری

گفت‌وگوی بازرگانان ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری

ایلنا: در نشست فعالان اقتصادی ایران و پاکستان در اتاق تهران که با حضور هیات تجاری تجاری اتاق لاهور و اعضای اتاق تهران برگزار شد، مسوولان دو کشور از تلاش برای...

 به گزارش ایلنا از اتاق بازرگانی تهران؛ در یک گردهمایی تجاری که با حضور فعالان اقتصادی و بازرگانان از ایران و پاکستان در اتاق تهران برگزار شد، وضعیت فعلی روابط اقتصادی دو کشور مورد نقد و بررسی قرار گرفت و تجار دو کشور توانستند طی مذاکرات مستقیم و رو در رو، زمینه‌های همکاری میان خود را به اشتراک بگذارند.

این گردهمایی پس از آن برگزار شد که یک هیات تجاری به سرپرستی ريیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور با دعوت ريیس اتاق تهران به ایران آمد تا طی مدت چند روز اقامت در ایران و ملاقات با مسيولان دولتی و بخش‌ خصوصی، فرصت‌های اقتصادی را با همتایان خود از بخش خصوصی ایران مورد بررسی قرار دهند.

در این گردهمایی اقتصادی، بازرگانان و صنعتگران پاکستانی از بخش‌های صنایع غذایی، کشاورزی، مواد شیمیایی، پتروشیمی، پوشاک، نساجی، گردشگری، فرش، صنایع دستی و ارتباطات، با جمع زیادی از فعالان اقتصادی ایرانی ملاقات کردند. در این جلسه، ريیس اتاق تهران، سفیر پاکستان در تهران، ريیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور، ريیس اداره پاکستان در وزارت امور خارجه و ريیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

تولید مشترک و صادرات به بازارهای سوم

در آغاز این جلسه ريیس اتاق تهران، با اشاره به اینکه دو کشور ایران و پاکستان از ظرفیت بالایی در زمینه‌های مختلف اقتصادی برخوردار هستند، گفت: با این حال، همکاری اقتصادی دو کشور در سطح قابل قبولی نیست و مشکلات و موانعی در این بین وجود دارد که باید برطرف شود.

مسعود خوانساری به نبود روابط بانکی و مبادلات پولی میان دو کشور اشاره کرد و آن را عاملی جدی بر ناکامی در گسترش روابط اقتصادی دانست و ارتقای تبادلات حمل‌و‌نقل تجاری میان دو کشور را ضروری عنوان کرد. وی همچنین، اجرای صحیح موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و پاکستان را از جمله مطالبات و خواسته‌های بخش‌خصوصی عنوان کرد و با اشاره به ابتکار کمربند-جاده، گفت: این پروژه بزرگ بین‌المللی، فرصتی مناسب برای سه کشور ایران، پاکستان و چین فراهم خواهد کرد تا با اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ و توانمندی‌های خود، همکاری‌های مشترک و بلندمدت را شکل دهند.

ريیس اتاق تهران همچنین، از جمله زمینه‌های همکاری اقتصادی میان ایران و پاکستان را تولید مشترک و صادرات به بازارهای سوم عنوان کرد و با اشاره به سفر هیات تجاری از اتاق لاهور به تهران، تصریح کرد که بخش‌خصوصی دو کشور از فرصت گفت‌و‌گوهای رو در رو برای توسعه مناسبات اقتصادی استفاده خواهد کرد تا زمینه لازم برای ارتقای همکاری‌ها فراهم شود.

توافق برای ایجاد شش بازارچه مرزی میان ایران و پاکستان

در این جلسه، رحیم‌حیات قریشی، سفیر پاکستان در تهران نیز در سخنانی، بر اهمیت جایگاه ایران نزد دولت این کشور و توسعه هرچه بیشتر روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور، تاکید کرد. وی با تاکید بر نقش بازارچه‌های مرزی در توسعه و تسهیل روابط اقتصادی میان ایران و پاکستان، از امضای یادداشت‌تفاهم میان دولت‌های دو کشور برای ایجاد و استقرار شش بازار مشترک در مرزهای دو طرف خبر داد.

سفیر پاکستان در تهران همچنین، توسعه زیرساخت ترانزیت میان دو کشور را گامی بلند برای بهبود مناسبات و تبادلات تجاری دو طرف عنوان و بر تلاش برای راه‌اندازی خط ریلی میان ایران و کشور متبوعش تاکید کرد.

«میان نومان کبیر»، ريیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور نیز در این جلسه، سفر هیات تجاری از این اتاق به تهران را نشانه عزم و اراده بخش‌ خصوصی پاکستان برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران عنوان کرد و گفت: دولت و بخش‌خصوصی پاکستان، بر همراهی با ایران به ویژه در دوره تحریم‌ها، تاکید ویژه دارد از این رو، پس از شیوع ویروس کرونا، اولین هیات از صنعتگران و تجار لاهور به تهران سفر کرده‌اند تا طی گفت‌و‌گو با فعالان اقتصادی از ایران، بسترهای توسعه مناسبات میان دو کشور پی‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران و پاکستان باید در هم‌تنیده شود، افزود: برای دستیابی به این مهم، دو طرف باید  تلاش کنند تا موانع موجود بر سر راه توسعه روابط اقتصادی، برداشته شود. ريیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور همچنین تصریح کرد که در زمینه راه‌اندازی و ایجاد بازارچه‌های مشترک مرزی میان دو کشور، اقدامات جدی از سوی پاکستان صورت گرفته و این انتظار است که از سوی ایران نیز گام‌های جدی برداشته شود.

تلاش برای برقراری تجارت مستقیم میان ایران و پاکستان

محمود صفری، ريیس اداره پاکستان در وزارت امور خارجه، نیز در سخنانی با اشاره به گفته‌های سفیر پاکستان مبنی بر تلاش برای راه‌اندازی شش بازارچه مرزی میان دو کشور، تصریح کرد که در حال حاضر، سه بازارچه مرزی جانمایی شده است.

وی با بیان اینکه از جمله برنامه‌های مشترک میان دو کشور، ایجاد یک منطقه آزاد تجاری است، یادآور شد که مرز میرجاوه-تفتان قرار است به صورت 24 ساعته فعالیت کند تا علاوه بر تسریع در روند تجارت و تبادلات دو طرف، هزینه حمل‌و‌نقل میان دو کشور نیز کاهش یابد.

صفری همچنین انتقال برق ایران به مناطق غربی پاکستان را از جمله برنامه‌های دولت ایران عنوان کرد و یادآور شد که در این رابطه، پیشنهاد خط انتقال برق با ظرفیت 1000 و 3000 مگاواتی به پاکستان ارايه شده است.

ريیس اداره پاکستان در وزارت امور خارجه، با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از تبادلات کالایی دو کشور، از طریق کشورهای واسطه صورت می‌گیرد، افزود: حجم روابط اقتصادی ایران و پاکستان به طور قطع فراتر از 1.5 میلیارد دلار در سال است و باید تلاش کرد تا زمینه تبادل مستقیم بازرگانی میان دو کشور فراهم شود.

وی با اشاره به قطع روابط مالی و بانکی میان دو کشور به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران، تاکید کرد که روش‌های جایگزین برای برقراری تبادلات پولی میان ایران و پاکستان باید برقرار شود که تهاتر یکی از این روش‌ها می‌تواند باشد.

صفری سپس به نقش و جایگاه اتاق تهران در توسعه روابط اقتصادی ایران و پاکستان اشاره کرد و با این توضیح که حجم تولید ناخالص داخلی ایران رقمی در حدود 900 میلیارد دلار است، افزود: بنگاه‌های عضو اتاق بازرگانی تهران، سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی ایران دارند، از این رو، این اتاق به عنوان بزرگترین تشکل بخش‌خصوصی ایران، نقش بسزایی در گسترش مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان دارد.

پیشنهاد بازنگری در تعرفه‌های تجاری ایران و پاکستان

در ادامه این جلسه، عبدالحکیم ریگی میرجاوه، ريیس اتاق زاهدان به ایراد سخن پرداخت و پیشنهاداتی را برای بهبود روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان مطرح کرد. او در ابتدا به وضعیت تعرفه‌های ترجیحی میان دو کشور اشاره کرد و گفت که در حال حاضر 634 ردیف تعرفه ترجیحی میان دو کشور تعیین شده که عملیاتی نشده است، اما پیشنهاد اتاق زاهدان بازنگری در تعداد معافیت‌ها و سقف آنهاست؛ به نحوی که تعداد اقلام مشمول تعرفه ترجیحی به 120 قلم کالا تقلیل یافته اما اجرایی و عملیاتی شود.

او در ادامه خواستار توسعه مرزها و بازارهای محلی در این منطقه شد و گفت: میرجاوه به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شده و توسعه زیرساخت‌ها در این منطقه در دست اقدام است؛ بنابراین، پیشنهاد مشخص ما سرمایه‌گذاری فعالان پاکستانی در منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه است.

افزایش همکاری‌های دو کشور در حوزه حمل و‌نقل و تسهیل صدور ویزا در مرز برای رانندگان و فعال‌سازی فرودگاه تفتان از دیگر درخواست‌های ريیس اتاق زاهدان بود.

در ادامه این جلسه و پس از تشریح وضعیت مناسبات اقتصادی دو کشور از سوی مقامات دولتی و بخش‌خصوصی دو طرف، فعالان اقتصادی ایران و پاکستان در قالب نشست‌های B2B گفت‌و‌گوهای دوجانبه خود را برای بررسی توانمندی ها و فرصت‌های همکاری مشترک آغاز کردند.

یکشنبه صادراتی

همچنین در حاشیه حضور هیات تجاری پاکستانی، با همت مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران بیست و هفتمین رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» با موضوع پذیرش هیات تجاری و فناوری از کشور پاکستان در اتاق تهران برگزار شد. پیش از این تمام دوره‌های این رویداد در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار می‌شد و این نخستین بار بود که بخش خصوصی میزبان برگزاری این رویداد صادراتی شد. در این رویداد شرکت‌های دانش‌بنیان حضور یافته و در جلسات و نشست‌های B2B با تجار پاکستانی شرکت کرده و از فضای ایجاد شده بهره بردند.

پیش از آغاز همایش نیز، ريیس اتاق تهران و ريیس اتاق لاهور پاکستان به همراه سفیر پاکستان در ایران و تنی چند از فعالان اقتصادی طی نشستی در نشستی خصوصی، اهداف خود را از برگزاری این نشست B2B تبیین کرده و بر لزوم تقویت مراودات تجاری دو کشور تاکید کردند. بر این اساس، طی مدت اقامت این هیات تجاری در ایران، اتاق تهران، ملاقات‌هایی را با مقامات سازمان توسعه تجارت ایران، ريیس اتاق ایران و مسيولان برخی تشکل‌ها از جمله انجمن واردکنندگان برنج و انجمن صادرکنندگان LPG و همچنین بازدید از برخی واحدهای تولیدی نظیر ایران‌خودرو تدارک دیده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد