هشدار ورود بورس به دوره رکود / آیا مذاکرات بازار را نجات می‌دهد؟

هشدار ورود بورس به دوره رکود / آیا مذاکرات بازار را نجات می‌دهد؟

کارشناسان بازار سرمایه درباره تاثیرات برجام در بازار نظرات مختلفی دارند و برخی معتقدند برجام اگر نتیجه نهایی و بزرگی داشته باشد شاید بتواند به نفع روند بورس باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام در جریان هفته سوم فروردین روند نزولی در شاخص‌ها و قیمت‌ها را ثبت کرد. از طرفی فاکتورهای متفاوت با تاثیرات مثبت و منفی برای بازار منتشر می‌شد اما تاثیری در روند بازار نداشت و روند نزولی بازار ادامه داشت.

میثم رادپور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز به فاکتورهای موثر برای بازار سهام اشاره کرد و توضیح داد: در هفته گذشته عوامل مثبتی همچون افزایش نرخ دلار و قیمت‌های جهانی را داشتیم، اما شرایط بازار به گونه‌ای ست که واکنشی به این فاکتورها نشان نمی‌دهد.

او در ادامه با بیان اینکه افزایش نرخ‌های جهانی ارزندگی ذاتی برخی از نمادها را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: با توجه به این مساله، تعداد زیادی از نماها توان رشد نسبی را دارند اما با توجه به شرایط و جوی که بر بازار حاکم شده، جریان نقدینگی در بازار کاهش پیدا کرده و روند نزولی شاخص ادامه دارد.

رادپور به شرایط نامطلوب اقتصادی روز اشاره کرد و گفت: یکی از محرک‌های اصلی بازار تورم است. محرک اصلی جابجایی قیمت‌ها در کنار جریان نقدینگی، تورم است.

این کارشناس بازار سرمایه به شرایط اقتصادی موجود اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایطی که بورس در چند سال گذشته ثبت کرده، اگر شرایط اقتصادی به گونه‌ای پیش رود که تورم را افزایش دهد، می‌تواند برای بازار محرک خوبی باشد.

روز گذشته اولین نشست وین برگزار شد. نشستی که محوریت آن مذاکره و بازگشت به برجام است. اما آیا این مذاکرات و احیای برجام می‌تواند بر بورس اثر مثبت بگذارد؟ رادپور در توضیح این مساله گفت: برجام در حالت کلی برای بازار خبر خوبی نیست. بار قبل هم مذاکرات هسته‌ای در جریان بود،بورس به حالت رکود درآمد و تاثیر خاصی بر رشد بورس نداشت.

اما آیا به نتیجه رسیدن مذاکرات تاثیری بر بورس ندارد؟ رادپور می‌گوید اگر مذاکرات این هفته به نتیجه مطلوبی برسد و برخی از مشکلات اساسی را حل کند و باعث رفع مشکلات معاملاتی بانک‌ها شود، می‌تواند باعث ورود سرمایه به بورس شود.

اما چرا بار قبل مذاکرات و برجام منجر به رشد بورس نشد؟ به گفته رادپور برجام در مرحله نخست خود تاثیرات اقتصادی بزرگی نداشت، بانک‌های بزرگ دنیا به دلیل تحریم‌ها، با وجود برجام همچنان از معامله با بانک‌های ایران خودداری می‌کردند و همین مساله مشکلاتی را ایجاد کرد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد