ضرر 30 درصدی پالایشی یکم | از سهام جایزه چه خبر؟

ضرر 30 درصدی پالایشی یکم | از سهام جایزه چه خبر؟

تقریبا یک سال از زمان آغاز پذیره نویسی پالایشی یکم می‌گذرد و دولت در حالی این صندوق را به مردم فروخت که از روز سوم معاملات، پالایش به ضرر نشست و تا آخرین روز معاملاتی هفته‌ای که پشت سرگذاشتیم این ضرر به 30 درصد رسید. قرار بود جهت جبران سهام جایزه به سهامداران پالایش بدهند. از سهام جایزه چه خبر؟

به گزارش نبض بورس، صندوقی که سهام شرکت‌های پالایشی شپنا، شبندر، شبریز و شتران را در خود داشت. ماجرای صندوق پالایشی یکم که با نماد پالایش در بورس حضور دارد، از مرداد ماه سال گذشته آغاز شد. صندوقی که نیامده موجب سقوط بورس شد و از همان زمان شکل گیری شوم بود. دعوای دو وزارتخانه بر سر عرضه این صندوق جرقه سقوط بورس را زد. انگار دعوا بر سر این صندوق سیگنالی برای خروج پول‌ها از بورس بود.

به هر صورت دولت از 5 شهریور ماه سال گذشته فروش واحد‌های صندوق پالایشی یکم را آغاز کرد. قیمت هر واحد ده هزار تومان بود و هر شخص می‌توانست حداکثر 5 میلیون تومان (معادل 500 واحد) از واحد‌های این صندوق را خریداری کند. سهام موضوع فعالیت این صندوق با اعمال 20 درصد تخفیف به قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل از شروع پذیره نویسی توسط سازمان خصوصی سازی به صندوق واگذار شد. فروش واحد‌های صندوق تا آخرین دقایق روز 30 شهریور ماه ادامه داشت.

بعد از پایان پذیره نویسی، قرار بود حداکثر یک ماه بعد معاملات این نماد طبق آنچه مصوب شده بود آغاز شود، اما معاملات پالایش در 11 آذرماه 99 و با تقریبا با 41 روز تاخیر آغاز شد. در ابتدای معاملات این نماد توانست با 19 درصد رشد در قیمت 11900 تومان بازگشایی شود. قیمت پایانی هر واحد از پالایشی یکم با رشد 13.74 درصدی نسبت به زمان عرضه 11 هزار و 374 تومان معامله شد تا ارزش 500 واحد از دومین ETF دولتی به 5 میلیون 687 هزار تومان افزایش پیدا کند.

 
 
از روز دوم معاملات پالایشی یکم روند کاهشی قیمت این نماد آغاز شد، به طوری که در روز دوم معاملات، قیمت پایانی هر واحد از پالایشی یکم با افت 6.66 درصدی نسبت به روز قبل 10 هزار و 617 تومان معامله شد تا ارزش 500 واحد از دومین ETF دولتی به 5 میلیون 308 هزار و 500 تومان کاهش پیدا کند.

روند کاهش قیمت پالایشی یکم ادامه یافت تا اینکه در 30 دی ماه 1399 قیمت هر واحد پالایشی یکم نصف شد و به حدود 5275 تومان رسید.

اعتراضات افزایش یافت و دولت مجبور به واکنش شد. محمود واعظی، ريیس دفتر ريیس جمهوری در 1 بهمن 1399 گفت: وظیفه دولت است نگذارد افرادی که صندوق‎های دولتی را خریداری کردند، ضرر کنند. آقای روحانی گفته است برای جبران موضوع طرحی ارايه شود.

 

بعد از این اظهار نظر ظرف 11 روز و تا تاریخ 11 بهمن 99 قیمت هر واحد پالایشی یکم به 9637 تومان رسید! در این نقطه که بسیاری از سهامداران سر به سر شده بودند ترجیح دادند که واحد‌های پالایشی یکم خود را بدون سود و با ضرر بسیار کمی بفروشند و فشار فروش افزایش یافت و تا 18 بهمن ماه دوباره قیمت به 7036 تومان افت کرد. از 19 بهمن دوباره روند رو به رشد واحد‌های پالایشی یکم شروع شد و این بار در عرض سه روز و تا 21 بهمن ماه قیمت هر واحد پالایشی یکم به بیش از ده هزار تومان رسید.

بعد از 21 بهمن دوباره روند نزولی واحد‌های پالایشی یکم شروع شد و این بار این روند نزولی تا قیمت 6400 تومان ادامه داشت و پس از آن قیمت پالایشی یکم در یک محدوده مشخصی بین 6500 تومان تا 7500 تومان در نوسان می‌باشد.

در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری و دوباره با بالا گرفتن اعتراضات نسبت به شرایط بورس و صندوق‌های دولتی از جمله صندوق پالایشی یکم، ريیس سازمان بورس از یک بسته با پیشنهاد‌های ده گانه رونمایی کرد. بسته‌ای که یکی از پیشنهادات آن تعلق سهام جایزه به سهامداران پالایشی یکم بود.

محمدعلی دهقان دهنوی ريیس سازمان بورس در 7 اردیبهشت 1400 طی یک نشست با اشاره به هفتمین مورد از پیشنهادات ده گانه، گفت: کسانی که واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق پالایش یکم یا ای‌تی‌اف دولتی را خریده‌اند، برخی از آن‌ها به خاطر ریزش بازار دچار زیان شده‌اند. قرار شد زیان آن‌ها جبران شود، به ین ترتیب که یا از واحد‌های سرمایه‌گذاری همین صندوق پالایشی یا واحد‌های صندوق بعدی به عنوان سهام جایزه به اندازه زیان آن‌ها داده شود تا زیان خریداران پالایشی جبران شود و این در راستای تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران به دولت ارايه شده است که در هیات دولت موافقت شد.

 

وعده تخصیص سهام جایزه پالایشی یکم تا لحظه نگارش این متن تنها بر روی کاغذ مانده است و قیمت پالایشی یکم در آخرین روز معاملاتی هفته جاری به زیر 7 هزار تومان سقوط کرد.

روز چهارشنبه 6 مردادماه 1400 قیمت پایانی هر واحد از پالایشی یکم با افت 0.54 درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته 6 هزار و 968 تومان معامله شد تا ارزش 500 واحد از دومین ETF دولتی به 3 میلیون و 484 هزار تومان کاهش پیدا کند.

 
 

تا اینجا پالایشی یکم 30 درصد ضرر را برای سهامداران خود به ارمغان آورده است و نه دولت از آن حمایت می‌کند و نه دیگر خبری از سهام جایزه است.

خوانندگان محترم می‌توانید در صورت مواجهه با هر مشکلی از طریق واتس‌اپ (این لینک) 09222375591 برای صفحه «صدای سهامدار» پیام بفرستید و مشکل خود را با ما در میان بگذارید.

 

بیشتر بخوانید:

  • تحلیل تکنیکال و بنیادی کچاد
  • کریپتولندی ها اگر کدپستی و شماره ثابت را اشتباه درج کردید، بخوانید!
  • چرا قیمت هر سهم میدکو کاهش یافت؟
  • اخبار بورس فردا شنبه 9 مرداد 1400 | افزایش سرمایه 739 درصدی یک نماد
  • آیا فضای مجازی موجب ریزش بورس بود؟ + فیلم

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد