بحران اقتصادی چین نزدیک است؟

بحران اقتصادی چین نزدیک است؟

سه بانک بزرگ چین اعلام کردند که وام‌دهندگان این کشور در سال جاری با موارد مخالف متعددی روبرو هستند که شامل همه‌گیری، سیاست جهانی و آشفتگی داخلی در صنعت املاک و مستغلات است.

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزنس نیوز، بانک سازندگی چین (CCB) گفت: صنعت بانکداری چین با محیط تجاری پیچیده‌تر و شدیدتر روبرو است.

چهارمین بانک چین (BoC) از نظر دارایی نیز گفت: «اپیدمی جهانی به تکرار ادامه خواهد داد، سیاست‌های تسهیل‌کننده اقتصادهای توسعه‌یافته کنار گذاشته می‌شود و درگیری‌های ژيوپلیتیکی تشدید خواهد شد».

در همین حال، ريیس بانک ارتباطات چین (BoCom) گفت که ارايه سود رضایت بخش برای این بانک در سال جاری دشوار است.

چین در حال مبارزه با افزایش مجدد عفونت‌های کروناویروس در برخی از بزرگ‌ترین شهرهای خود است که منجر به قرنطینه‌های جزيی و کامل شده است که به گفته تحلیلگران، اقتصاد را با مشکل مواجه خواهد کرد.

نیکلاس ژو، تحلیلگر بانکی در مودیز (شرکت خدمات مالی و تجاری آمریکایی) گفت: تاثیر اصلی این موارد بر بانک‌ها «افزایش معوقات وام‌ها در میان بخش‌های خدماتی» خواهد بود.

وی افزود: این صنایع شامل عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، سفرهای تفریحی و سایر خدمات اختیاری مصرف‌کننده است.

هشدارهای بانک‌ها در مورد چشم‌انداز دشوار در کنار ارقام سود خالص کل سال از سه وام‌دهنده ارايه شد که برآوردها را شکست داد.

در بانک چین، سود کل سال 12.3 درصد افزایش یافت و به 216.6 میلیارد یوان رسید که بالاتر از برآورد 199.1 میلیارد یوان 17 تحلیلگر است.

در بانک سازندگی نیز همین داستان بود، جایی که سود خالص کل سال 11.6 درصد افزایش یافت و به 302.5 میلیارد یوان رسید، در حالی که 21 تحلیلگر 293.1 میلیارد یوان تخمین زدند.

نسبت تسهیلات غیرجاری در بانک سازندگی در پایان سال در مقایسه با 1.51 درصد در سه ماه قبل به 1.42 درصد کاهش یافت، در حالی که در بانک چین این نسبت در پایان سال 1.33 درصد و در پایان سپتامبر 1.29 درصد بود.

حاشیه سود خالص، معیاری کلیدی برای سودآوری بانک، برای بانک چین نسبت به سه ماه قبل در 1.75 درصد ثابت بود، در حالی که در بانک سازندگی از 2.12 درصد در سه ماه قبل به 1.94 درصد در پایان سال کاهش یافت.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد