اثر برجام و طالبان در بازارها / ریسک‌های سیاسی موجود در بازارها کدام است؟

اثر برجام و طالبان در بازارها / ریسک‌های سیاسی موجود در بازارها کدام است؟

تحولات افغانستان، آینده برجام و تغییر دولت در ایران سه اتفاق سیاسی مهم برای آینده بازارهاست. ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز به همراه علی عصاری و جواد فلاحیان، دو کارشناس بازارهای مالی تاثیر این ریسک‌های سیاسی بر بازارها را ارزیابی کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، ریسک‌های سیاسی با بازارهای مالی چه خواهند کرد؟

تحولات افغانستان، آینده برجام و تغییر دولت در ایران سه اتفاق سیاسی مهم برای آینده بازارهاست.آیا این اتفاقات می‌توانند بر روند بازارها تاثیر بگذارند؟

در این شرایط باید چه کرد؟ بهترین فرصت ‎سرمایه‌گذاری در کدام بازار است؟ چگونه می‌توان ارزش سرمایه خود را حفظ کرد؟

از دوره مرداد ماه پارسال تا امروز قیمت طلا و سکه حدود 9 درصد، دلار معادل 20 درصد، مسکن حدود 25 درصد و کالاهای بادوام شامل خودرو و لوازم خانگی حدود 58 درصد افزایش و در همین دوره شاخص بورس حدود 15 درصد افت داشته است.

اثر طالبان در بازار دلار ایران

علی عصاری، کارشناس بازارهای مالی در گفتگوی زنده اینستاگرامی با سردبیر تجارت‌نیوز ذرباره اثرات اتفاق‌های سیاسی افغانستان توضیح داد: اثرات طالبان را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد؛ 17 درصد واردات گمرکی افغانستان از ایران است و سهم قابل توجهی از صادرات ایران در بازار افغانستان است و باید منتظر باشیم تا رفتار اقتصادی طالبان در برابر ایران را ببینیم.

بسیاری از فعالان سیاسی عقیده دارند این نسل از طالبان با طالبان 20 سال گذشته تفاوت دارد که اگر اینگونه باشد باید با این دید نگاه کنیم که ما با عراق که همسایه و دوست ما است قعالیت اقتصادی مناسبی را شکل نداده‌ایم. اگر با عراق که از نظر مذهبی با ما بسیار نزدیک است نتوانستیم رابطه اقتصادی خوبی را داشته باشیم، با طالبان هم نمی‌توانیم به خوبی وارد فعالیت اقتصادی شویم.

علی عصاری عقیده دارد با توجه به این موضوع که دلار هرات که یکی از جریان‌های اصلی ورود دلار به بازار ارز ایران است، اگر طالبان کاملا به قدرت برسد طبیعتا روابط اقتصادی تغییر می‌کند و می‌تواند در قیمت ارز در بازار داخلی اثرگذار باشد.

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی درباره اثر طالبان در بازار دلار ایران اینگونه توضیح می‌دهد که احتمال دارد در کوتاه مدت اثرات مثبتی را داشته باشد اما بعد از مدتی شرایط برمی‌گردد و سودی برای بازار ارز ایران نخواهد داشت.

برجام مهم‌ترین ریسک موجود در بازارها است؟

علی عصاری: بعضی‌ها معتقدند که بدون برجام هم می‌توان چرخ اقتصاد را به حرکت دربیاورند اما تفکر غلطی است و معتقدم بدون برجام نمی‌توان کاری انجام داد؛ شرط لازم برای ورود به یک مسیر اقتصادی خوب برجام است.

عصاری در ادامه گفت: بدون برجام هیچ تصوری نمی‌توان برای دلار داشت و به هر قیمتی می‌تواند برسد و با برجام دلار طبق تجربه‌ سال‌های گذشته در همین حدود قیمت موجود باقی خواهد ماند. اگر دولت توانایی داشته باشد قیمت دلار را کنترل کند نرخ حدودی دلار 28 هزار تومان خواهد بود اما در حالت کلی بدون برجام نمی‌توان سقف قیمتی مشخصی را برای دلار معین کرد.

فلاحیان: چهارهزار و 500 میلیارد تومان رشد نقدینگی را تا پایان سال 1400 خواهیم داشت و این موضوع از عوامل تاثر گذار است. دلار را اگر هم سو با تورم موجود پیش‌بینی کنیم تا پایان سال 28 الی 30 هزار تومان را خواهیم داشت، اما اگر برجام ادامه داشته باشد، چرخ‌های اقتصاد حرکت روان‌تری را خواهند داشت و دلار به 23 الی 25 هزار تومان خواهد رسید.

بازار طلا تا پایان سال چگونه خواهد بود؟

جواد فلاحیان اینگونه توضیح داد که خرید و فروش‌ها در بازار طلا می‌تواند تحت تاثیر قیمت دلار کم و زیاد شود. ریسکی که در بازار طلا وجود بحث مالیات بر سرمایه است و اگر به اجرا نرسد درصد رشد طلا به دلیل اعتماد مردم به بازار طلا برای سرمایه‌گذاری احتمال دارد رشد قیمتی را در بازار طلا شاهد باشیم.

آینده بازار سرمایه چگونه است؟

جواد فلاحیان بازار سرمایه را بازاری می‌داند که در تمامی شرایط اقتصادی و سیاسی شرایط را برای سرمایه‌گذاری فراهم کرده است.

او در ادامه گفت: به این بازار نباید به دید کوتاه مدت نگاه کرد و بورس راهی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت است. متاسفانه یک فرهنگی در بازار سرمایه به وجود آمده است که بسیاری از سرمایه‌داران به دنبال نوسان گیری‌ها و افزایش تعداد معاملات برای افزایش درصد سود خود هستند. بنابراین در بازار سهام با برجام یا بدون برجام موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

علی عصاری درباره اثرات برجام بر بازار سهام اینگونه توضیح داد: در بازار سهام با شرایط فعلی موقعیت بسیار مناسبی برای سهام‌داری نیست.

در برابر حرف‌های جواد فلاحیان، عصاری بازار سرمایه را بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت نمی‌داند و دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی زیادی را تاثیرگذار بر بازار سهام می‌داند.

علی عصاری به دلیل وجود هیجانات زیاد سیاسی و اقتصادی حاکم بر بورس، این بازار را برای سرمایه‌گذاری بلند مدت مناسب نمی‌بیند و معتقد است سهام‌داران برای سرمایه‌گذاری در این بازار باید به صورت کامل بر مسايل موجود در این بازار مشرف باشند تا بتوانند از این بازار کسب درآمد داشته باشند و با توجه به شرایط موجود نمی‌توان به راحتی سهم‌ها را رها کرد و به دنبال سودهی بلند مدت در بازار باشیم.

تغییر دولت و اثرات آن در بازارها

علی عصاری عقیده دارد مدیریت کردن مالیات که بحث آن با شروع فعالیت دولت سیزدهم از سوی وزیر پیشنهادی اقتصاد به وجود آمده است مشکلات بسیاری را دارد. دارایی افراد در بازار سهام و بازارهایی از این دست بازارها کاملا شفاف است اما بازارهایی همچون بازار دلار و طلا دارایی افراد به درستی مشخص نیست. بنابراین بحث کنترل نرخ ارز با تکیه بر مالیات نمی‌تواند به راحتی انجام بگیرد زیرا دارایی افراد در بسیاری از بازارها مشخص نیست.

عصاری از وجود ریسک شدیدی در بازار گفت و توضیح داد: تحلیل‌هایی که برای بازارها از طرف کارشناسان بازارهای مالی وجود دارد می‌تواند با تغییرات سیاسی و اقتصادی همراه شود و پیش‌بینی‌ها را بی اعتبار کند اما باید منتظر مشخص شدن فاکتورهای اثرگذار در بازارها باشیم.

توصیه بنده به سرمایه داران برای سرمایه گذاری آن است که به سمت بازارهایی بروند که چسبندگی و شرایط مالی مناسب‌تری را دارند و ریسک‌های کم‌تری در آن وجود داشته باشد تا مردم و سهامداران بتوانند با خیال آسوده‌تری در بازارها فعالیت کنند.

جواد فلاحیان در انتها توضیح داد: بازارهای مالی را به دید یک یک کارفرمایی ببینتد که گاهی به آن‌ها پول(حقوق) می‌دهد و گاهی نیاز دارد که از مردم یا سهامداران پول بگیرد. او در ادامه گفت: امیدوارم سرمایه‌گذاران به این دیدگاه برسند که روزهای سخت و زیان‌ده بازار سهام را تحمل کنند و ایمان داشته باشند که با رسیدن به روزهای خوب، بازار سرمایه روزهای سخت را برای آن‌ها کنار می‌گذارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد