توافق سیاسی مساوی با بهبود وضعیت اقتصادی نیست!

توافق سیاسی مساوی با بهبود وضعیت اقتصادی نیست!

اگر سیاست های اقتصادی، ااشتباه باشد، سبکباری حاصل از توافق سیاسی، کمکی به ما نمی کند که هیچ؛ شاید باعث سرعت در دور شدن از رشد یافتگی اقتصادی هم بشود!

به گزارش بورس نیوز، این روزها سوال اصلی اکثر مردم این است که آیا وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده تغییر می کند یا ثابت می ماند؟ اگر تغییری حاصل می شود به چه سمتی خواهد بود؟ آیا وضعیت اقتصادی کشور اصطلاحا بهتر می شود؟ آیا قیمت ها کاهش می یابد؟ آیا رکود جای خود را به رونق می دهد؟ و... و البته که به نظر می رسد پاسخ به این سوالات با در نظر گرفتن دو سناریوی "احتمال توافق سیاسی" و یا "عدم توافق و تداوم تحریم ها" متفاوت خواهد بود.

اصغر سمیعی زفرقندی عضو هیات موسس کانون صرافان در گفت و گو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به نظر می رسد جواب دادن به سوالات فوق، ارتباط چندانی به توافق یا عدم توافق با کشورهای دیگر ندارد، بلکه با پاسخ به سوالات دیگری، باید به آگاهی و حقیقت برسیم. از جمله اینکه، آیا نرخ تورم و نرخ بهره در کشور ما به نرخ های بهره و تورم در کشورهای صاحب پول های قدرتمند نزدیک می شود؟ آیا چند نرخی های مختلف از جمله چند نرخی بودن ارز، که باعث ایجاد رانت و فساد شده، از سیستم اقتصادی کشور رخت بر می بندد؟ آیا دادن فرصت های ویژه به برخی از فعالان اقتصادی و ایجاد محدودیت برای برخی دیگر از فعالان اقتصادی، متوقف خواهد شد؟ آیا امکان رقابتی شدن کسب و کار فراهم خواهد شد؟ آیا پرداخت یارانه ها هدفمند می شود؟ و از پرداخت روزانه هزاران میلیارد تومان یارانه غیر هدفمند و فساد زا جلوگیری به عمل می آید؟ آیا سیستم مالیات_ستانی کشور که هنوز بعد از بیش از چهل سال با روشی غیر علمی و غیر بهداشتی در حال انجام است، اصلاح می شود؟ آیا حقوق کارمندان و کارکنان در بخش خصوصی و دولتی مخصوصا در بخش‌های "آموزش و پرورش"، "بهداشت و درمان" و "امنیت و قضاوت" تعدیل می‌شود؟

وی افزود: اگر پاسخ سوالات فوق مثبت باشد، می توان به آینده اقتصادی کشور امیدوار بود؛ در غیر این صورت، تغییر یک ريیس جمهور یا امضای یک توافقنامه‌ و...، هر چند ممکن است باعث سهولت کار مسوولان اقتصادی کشور شود، ولی به تنهایی و بدون تغییرات اساسی در سیستم اقتصادی، نمی‌تواند تغییری جدی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد کند.

این تحلیلگر بازار ارز تصریح کرد: درست است که امیدواری هایی برای رفع برخی از مشکلات و تنگناها، از جمله تحریم های ظالمانه دشمن و شیوع بیماری کرونا در افق آتی مشاهده می شود، و البته رفع این بلایا می تواند از بار فشاری که بر دوش اقتصاد کشور سنگینی می کند، بکاهد؛ ولی اصل مطلب این است که مسیر اقتصاد اصلاح شود و سیاستی صحیح برای اقتصاد اتخاذ شود؛ آنگاه شاید به مدد این سبک باری و طی مسیر صحیح، بتوان به اصلاح وضعیت اقتصادی کشور هم خوشبین بود؛ ولی اگر مسیر خدای ناخواسته اشتباه باشد، سبکباری کمکی به ما نمی کند که هیچ، شاید باعث سرعت در دور شدن از رشد یافتگی اقتصادی هم بشود!

 

بیشتر بخوانید:

بازار سرمایه در سالی که‌ گذشت 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد