میوه های نوبرانه در سراشیبی قیمت / هندوانه را در...

میوه های نوبرانه در سراشیبی قیمت / هندوانه را در...

ريیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار اظهار داشت: به علت گرمای هوا برای هفته آینده باز هم کاهش 5 درصدی...

میوه‌های نوبرانه همیشه بازار را تکان می‌دهد و قیمت‌های نجومی آنها تعجب آور است.

چندی پیش ريیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی با توجه به گرانی میوه‌های نوبرانه به گسترش نیوز گفت: میزان تولیدات میوه‌های نوبرانه امسال دو برابر سال‌های قبل است. به احتمال زیاد همه ی میوه‌های نوبرانه از 5 تیرماه با کاهش 30 درصدی نرخ همراه هستند.

گسترش نیوز در خصوص نرخ میوه‌های نوبرانه در بازار به گفت‌ و گو با مصطفی دارایی‌نژاد، ريیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار پرداخت.

دارایی نژاد در خصوص نرخ جدید میوه‌های نوبرانه اظهار کرد: همانطور که پیش‌بینی کرده بودیم. نرخ میوه‌های نوبرانه با کاهش 10 درصدی همراه بوده است.

وی با اشاره به گرمای شدید هوا و تاثیر آن بر بازار گفت: با توجه به گرمای شدید هوا بعلت اینکه میوه سریع الفساد است باید میوه را به سرعت بفروشند و در صورت عدم فروش باید دور ریخته شود. میزان عرضه به این دلیل 2 برابر شده است. شب گذشته ورودی بار به میدان 20 هزار تن بوده است. حدود 6 هزار تن از این مقادیر به مغازه‌های سطح شهر توزیع شده است. یکسری از آنها به برخی از شهرستان‌های کشور نیز ارسال شده است.

قیمت جدید میوه

ريیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در ادامه نرخ جدید میوه‌های نوبرانه را اعلام کرد و افزود: نرخ آلبالو از 20 تا 25 هزار تومان، گیلاس از 30 هزار تومان و گیلاس فوق سوپر تکدانه 50 هزار تومان، توت فرنگی 43 هزار تومان و زردآلو 38 هزار تومان است. آلو قطره طلا و شابلون نیز به‌دست آمده است. به علت اینکه کشور ما 4 فصل است، گیلاس و هلوی لواسان، کرج، دشت مغان، دشت قزوین و دماوند دست آمده است. امسال یک و نیم برابر سال قبل تولید داریم. تولیدات ما بسیار عالی است به غیر از شهریار که کمی سرمازده شد و زردآلو نداشت. در میزان تولیدات هیچ مشکلی وجود ندارد.

دارایی نژاد ضمن تاکید بر اینکه به علت گرمای هوا و ترس از خراب شدن میوه‌ها دوباره قیمت‌ها کمی کاهش می‌یابد، تصریح کرد: در حال حاضر روی بار کشاورزان برنامه‌ریزی می‌کنیم تا آن هایی که سریع الفساد هستند و ماندگاری کمتری دارند در سردخانه نگهداری شوند تا کشاورزان ما ضرر نکنند. امسال هزینه‌ها بسیار بالا رفته است. بیشتر از 150 درصد هزینه‌های کشاورزی ( شامل خرید سبد، کاغذ، کارگری، کرایه حمل‌ونقل و سردخانه) افزایش یافته است. درحال‌حاضر برای آلبالو و گیلاس چیدن، حمل، بسته‌بندی، سردخانه و کرایه باید کیلویی 9 هزار تومان در نظر بگیرید.

کاهش قیمت میوه در راه است

وی با اشاره به قیمت مناسب میوه بیان کرد: امسال و به خصوص در یک ماه اخیر نرخ میوه بسیار متعادل بوده است. اما به علت گرمای هوا برای هفته آینده باز هم کاهش 5 درصدی نرخ میوه را داریم چون  بار‌ها می‌رسد و کشاورزان پشت سر هم مجبور به برداشت هستند.

وضعیت صادرات میوه

دارایی نژاد در خصوص صادرات میوه گفت: درحال‌حاضر برای صادرات به عراق و ترکمنستان، ازبکستان، روسیه بار می‌زنیم و از چند روز آینده برای صادرات شلیل مغان به هند اقدام میکنیم. درحال‌حاضر وضعیت صادرات به خوبی پیش میرود.

محصولات آب بر نکاریم

ريیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در پایان ضمن تاکید بر اینکه کشاورزان باید الگو کشت داشته باشند، افزود: باید وزارت جهاد کشاورزی بر این کار رسیدگی کند. اگر ما الگو کشت داشته و به کشاورز برنامه دهیم که چه بکارد تا ضرر نکند یا خرید تضمینی از آنها داشته باشیم. همچنین نباید به محصولات آب بر اجازه کشت دهند. با صحبت هایی که با وزیر کشاورزی داشته ایم، ایشان را برای کشت فرا مرزی متقاعد کردیم که مثلا به جای اینکه هندوانه که محصولی آب بر است را در ایران کشت کنیم در افغانستان، ترکمنستان یا ازبکستان تولید کنیم و بار آن را به ایران ارسال کنیم. اگر بر کار کشاورزان نظارت شود موفق خواهیم شد و می‌توانیم محصولات خود را با توجه به پیشرفت در بسته‌بندی و کیفیت محصول حتی به اروپا نیز ارسال کنیم.

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد