ایران می‌تواند از نفت، برق تولید کند؟ / قیمت نفت خام کاهش پیدا کرد

ایران می‌تواند از نفت، برق تولید کند؟ / قیمت نفت خام کاهش پیدا کرد

قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از مدت‌ها، کاهش یافت. این در حالی است که کارشناسان معتقدند وضعیت بازار انرژی همچنان پایدار است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت نفت پس از مدت‌ها روند نزولی به خود گرفت. حسن مرادی کارشناس انرژی و نماینده سابق مجلس در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: وضعیت بازار انرژی همچنان پایدار است.

رویتر ادعا کرده بود که قیمت نفت برنت امروز چند سنت کاهش یافت و به 83 دلار و 25 سنت در هر بشکه رسید.

مرادی توضیح می‌دهد: با این حال هنوز هم تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.

به گزارش پارسیس، قیمت برق هم در هفته‌های گذشته، افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند، افزایش قیمت گاز طبیعی باعث می‌شود تولیدکنندگان برق به جای استفاده از گاز، نفت را جایگزین آن کنند.

ایران می‌تواند از نفت، برق تولید کند؟

مرادی معتقد است ایران هم می‌تواند از نفت برای تولید برق استفاده کند. او بیان می‌کند: باید پالایشگاهی مانند پالایشگاه خلیج‌فارس درست کنیم تا نفت تولیدی را تبدیل به فرآورده کنیم. در این صورت می‌توان از نفت، برق تولید کرد.

یکی دیگر از راه‌های تولید برق، استفاده از ذغال‌سنگ است. چین یکی از کشورهایی است که با کمبود برق مواجه است و از دغال‌سنگ استفاده می‌کند. قیمت زغال‌سنگ به همین دلیل 10 درصد افزایش داشته است.

با این حال این کارشناس انرژی تصریح می‌کند: اگر تولید فرآورده در کشور رونق بگیرد و فرآورده مازاد برای تولید برق داشته باشیم، می‌توانیم نیاز خود را تامین کنیم.

بنا بر گفته وزیر نیرو، توسعه صنعت برق نیاز به 18 میلیارد دلار، نقدینگی دارد. مرادی هم خاطرنشان می‌کند: علت کمبود برق در کشور ما کمبود سرمایه‌گذاری است.

به هرحال، نفت یا باید به نفت کوره، فرآورده‌های گازی یا نفت سفید تبدیل شود تا بتوان از آن برق تولید کرد و تولید برق به این روش هم هزینه‌های خاص خود را دارد. باید دید آیا کشور توان تولید پالایشگاه‌های بیشتر و تبدیل نفت خام به این نوع فراورده‌های نفتی دارد؟

با این حال به نظر می‌رسد کمبود برق در ایران مساله‌ای جدی است. ابراهیم رییسی هم چند روز پیش وعده داده بود که ظرفیت هزار مگاواتی نیروگاه بوشهر مطلوب نیست و به زودی مقدمات افزایش ظرفیت نیروگاه اتمی بوشهر فراهم می‌شود. این وعده‌ای بود که به گفته کارشناسان، دست کم 5 میلیارد دلار هزینه دارد.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش «وعده 5 میلیارد دلاری ابراهیم ريیسی» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد