توافق برای توسعه روابط ترانزیتی حمل‌ونقل میان ایران و ازبکستان

توافق برای توسعه روابط ترانزیتی حمل‌ونقل میان ایران و ازبکستان

هیات ازبکستانی و وزیر راه و شهرسازی کشورمان در خصوص تدوین و اجرایی کردن برنامه جامع توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی در تمام شقوق و اجرای موافقتنامه عشق آباد توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در نشست مشترک با بختیار سعید اف ريیس هیات مذاکره کننده ازبکستانی و سرپرست وزارت امور خارجه و ایلهام محکم اف وزیر حمل و نقل ازبکستان، حوزه ترانزیت را یکی از محورهای مهم و راهبردی همکاری دو کشور دانست و گفت: فرصت و ظرفیت همکاری ایران و ازبکستان در حمل ونقل ترکیبی و توسعه روابط ترانزیتی مهیاست و ایران آمادگی همکاری در این حوزه را دارد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پیش نویس برنامه جامع توافق میان دو کشور در حوزه حمل‌ونقل آماده شده و ظرفیت‌های بالایی برای مشارکت و همکاری ازبکستان در بنادر جنوبی و شمالی و همچنین کریدور شمال- جنوب وجود دارد.

وی با اشاره به امکان رونق اقتصاد دریا در بنادر جنوبی ایران، گفت: درخواست ازبکستان برای عضویت در موافقتنامه چابهار پذیرفته شده است.

بختیار سعید اف ريیس هیات ازبکستانی، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دیدار به انجام توافقات مهم میان دو کشور از سال گذشته اشاره کرد و افزود: محور اصلی روابط اقتصادی ایران و ازبکستان حمل و نقل و لجستیک است.

وی ادامه داد: میزان حمل و نقل بار ایران و ازبکستان با وجود امکانات و علاقه مندی دو کشور می‌تواند افزایش قابل توجهی داشته باشد.

گفتنی است، تدوین نقشه راه تفصیلی در حوزه حمل بار و مسافر و در همه شقوق حمل‌ونقل میان دو کشور، اجرای توافقنامه 1993 با اعمال برخی تغییرات و اصلاحات از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

در این دیدار تسهیل حمل و نقل جاده‌ای و ریلی با کاهش تعرفه‌ها و تسهیل شرایط عبور و مرور رانندگان میان دو کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای حصول بهتر و سریع‌تر نتایج، نماینده تام الاختیار از سوی دو کشور معرفی شوند و درباره جزيیات موضوعات مورد مذاکره به توافق برسند.

در این نشست معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، ريیس مرکز بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی وهمچنین نمایندگان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی دو کشور حضور داشتند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد