بیش واکنشی بازار سرمایه به ابهامات

بیش واکنشی بازار سرمایه به ابهامات

بازار سرمایه ما دچار بیش واکنشی شده و این میزان اصلاح در بازار سرمایه، آن هم در شرایطی که در بازارهای موازی اصلاحی انجام نشده، منطقی نیست.

به گزارش بورس نیوز اگرچه حمایت از بازار سرمایه در صدر شعار های انتخاباتی دولتمردان بود و بازار سرمایه هم در سایه این شعارها، با نزدیک شدن به ایام انتخابات از کانال یک میلیون و 100 هزار واحدی تا محدوده یک میلیون و 570 هزار واحدی رشد کرد. اما این روزها بازار سرمایه دوباره تب کرده و بیش از 250 نماد بازار صف فروش هستند و این روند مطلوب سهامداران نیست. شاخص کل با افت تقریبا 35 هزار واحدی امروز، کانال یک میلیون و 400 هزار واحدی را هم از دست داد!

حمید پهلوان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه و انتقادات سهامداران مبنی بر ضعف حمایت دولت از این بازار را بیان کرد: دولت آقای ريیسی عمر زیادی ندارد و مدت‌زمان زیادی از فعالیت این دولت نگذشته بنابراین برای آنکه بگوییم از بازار سرمایه حمایت‌شده یا نه هنوز زود است.

وی در رابطه با دلایل منفی شدن بازار سرمایه در دو هفته اخیر گفت: هم‌زمانی چند اتفاق و ابهام موجب منفی‌های بازار سرمایه در دو هفته اخیر شد. اولین ابهام بازار سرمایه ابهام بر سر نرخ بهره است. اگرچه موضوع افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی تکذیب شده، اما افزایش تدریجی نرخ بهره در ماه‌های اخیر این نگرانی را ایجاد کرده که نرخ بهره در آینده افزایش یابد.

پهلوان تصریح کرد: این در حالی است که هنوز ريیس‌کل بانک مرکزی هم تعیین تکلیف نشده است. اگرچه انتظار فعالان بازار سرمایه و همین‌طور فعالان سایر بازارهای موازی در مورد تعیین تکلیف هرچه زودتر ريیس‌کل جدید بانک مرکزی انتظاری بجا و منطقی است؛ اما با توجه به شرایط تورمی کشور، نرخ بهره حقیقی در کشور ما کماکان منفی است و شاید افزایش یکی_دودرصدی نرخ بهره آن‌قدر که فعالان بازار سرمایه نگران هستند، اثرگذار نباشد. ابهام دیگری که بازار سرمایه ما را تحت تاثیر قرار داده، ابهام در مورد روند قیمت جهانی کامودیتی ها است.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: با افت چشمگیر قیمت سنگ‌آهن در چند هفته اخیر، این نگرانی ایجادشده که شاید قیمت سایر محصولات در بازارهای جهانی هم کاهش یابد و درنتیجه این کاهش قیمت، سودآوری صنایع مرتبط نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. از سوی دیگر ابهام در مورد وضعیت سیاسی و توافق نیز وجود دارد. علاوه بر این‌ها، عرضه‌های اولیه سنگینی که در دو هفته گذشته در بازار سرمایه انجام‌شده نیز، نقدینگی این بازار را تحت تاثیر قرار داده است. با عرضه‌های اولیه انجام‌شده، علاوه بر اینکه نقدینگی قابل‌توجهی از بازار سرمایه خارج شد، بخشی از نقدینگی بازار هم هرروز در صف خرید این عرضه‌های اولیه می‌نشیند. حبس نقدینگی در نمادهای تازه‌وارد ، خود یکی از عوامل منفی‌های بازار در روزهای اخیر بوده است.

وی اضافه کرد: در کنار تمامی این موارد، باید فشار فروش‌هایی که هرسال در شهریورماه در بازار سرمایه ایجاد می‌شود را هم در نظر گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن خوش‌بینی به‌احتمال تغییر روند بازار سرمایه در فصل پاییز اظهار کرد: به‌هرحال منفی شدن بازار تحت تاثیر چند ابهام اتفاق عجیبی نیست. سهامداران و فعالان بازار سرمایه با توجه به اتفاقاتی که در سال گذشته در این بازار رخ داد، حق‌دارند که عملکرد محتاطانه‌تری داشته باشند؛ اما نوسان جزو ذات این بازار است و اگر در بازارهای جهانی و بازار ارز کشورمان، ریزشی اتفاق نیفتند، بازار به‌زودی مثبت خواهد شد. ضمن اینکه باید در نظر داشت اگر اتفاق خاصی در اقتصاد کلان ما رخ دهد، علاوه بر بازار سرمایه سایر بازارهای دارایی محور را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. با چنین شرایطی، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نگران‌کننده نخواهد بود و اتفاقا بازار سرمایه نسبت به بازار اوراق با درآمد ثابت و سایر بازارهای دارایی محور بازار جذاب‌تری خواهد بود. بازار سرمایه ما دچار بیش واکنشی شده و این میزان اصلاح در بازار سرمایه، آن‌هم در شرایطی که در بازارهای موازی اصلاحی انجام‌نشده، منطقی نیست.

پهلوان اضافه کرد: بسیاری از سهم‌های بازار سرمایه در قیمت‌های فعلی کاملا ارزنده هستند و برای سرمایه‌گذاری گزینه‌های جذابی هستند. معتقدم اگر دولت و سیاست‌گذاران اقتصادی قصد حمایت از بازار سرمایه رادارند، در مرحله اول باید از قیمت‌گذاری دستوری در تمام بازارها بپرهیزند. آزادسازی قیمت خودرو شاید همان اتفاقی باشد که محرکی برای حرکت دوباره بازار سرمایه ایجاد کند.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد