قیمت قارچ از مرغ سبقت گرفت!

قیمت قارچ از مرغ سبقت گرفت!

اتحادیه پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی قیمت هر کیلوگرم قارچ برای مصرف‌کننده را تا 75 هزار تومان اعلام کرده است، بررسی بازار...

اقتصادآنلاین: قارچ‌های دکمه‌ای سفید از پر مصرف‌ترین نوع قارچ‌ در ایران است. در حال حاضر این نوع قارچ 85 درصد از قارچ تولیدی کشور را تشکیل می‌دهد. از این رو، قیمت قارچ دکمه‌ای سفید به عنوان قیمت قارچ خوراکی در کشور در نظر گرفته می‌شود.

قارچ گران‌تر از مرغ

به تازگی اتحادیه پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی اعلام کرده است؛ قیمت هر کیلو قارچ درجه یک سرمزرعه به 55 تا 62 هزارتومان و در خرده فروشی‌ها به 65 تا 75 هزارتومان رسیده است. بررسی بازار نیز نشان می‌دهد، قیمت هر کیلوگرم قارچ به صورت فله در بازار به بیش از 78 هزار تومان نیز می‌رسد.

این در حالی است که آخرین قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ 73 هزار تومان تعیین شده است، به عبارت دیگر قیمت قارچ از قیمت مصوب مرغ سبقت گرفته است.

چرا قارچ قیمت مرغ را پشت سر گذاشته است؟

قیمت قارچ خوراکی به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر روز دچار تغییر و نوسان می‌شود. عوامل متعددی همچون قیمت کمپوست، قیمت خاک پوششی، قیمت ظروف بسته‌بندی، هزینه‌ سردخانه، هزینه انبارداری، هزینه حمل و نقل و همچنین کیفیت قارچ، میزان تولید و میزان تقاضا در قیمت قارچ خوراکی موثر هستند. علاوه بر این، آب و هوای فصلی نیز در قیمت قارچ اثرگذار است.

افزایش 35 تا 40 درصدی قیمت مواد اولیه

چندی پیش مهدی رجبی، ريیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور، در نشست خبری اعلام کرد: مواد اولیه تولید قارچ 35 تا 40 درصد افزایش قیمت داشته است که این افزایش‌ها منجر به افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت محصول نهایی خواهد شد.

کاهش تولید در نیمه دوم سال

به طور معمول تولید قارچ در نیمه دوم سال به دلیل شرایط آب و هوایی کاهش می‌یابد، در نتیجه عرضه به بازار روند نزولی به خود می‌گیرد و در نسبت عکس قیمت صعودی می‌شود. طبق آمار انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور، هر ساله در 6 ماهه اول سال تولید قارچ کاهش 15 تا 20 درصدی دارد.

رشد 50 درصدی مصرف قارچ در صنایع

به نظر می‌رسد عامل دیگر بالا رفتن قیمت قارچ، رشد مصرف آن در صنایع باشد. طبق اعلام ريیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور؛ سال گذشته 210 هزارتن قارچ در کشور تولید شده است که از این میزان بیش از 3000 تن به مصرف صنایع رسید که رشد 50 درصدی نسبت سال قبل از آن نشان می‌دهد.

گفتنی است، ایران رتبه ششم تولید و پرورش قارچ خوراکی در جهان را دارد. اما، سرانه مصرف در کشور ما نسبت به میانگین جهانی کمتر است. سرانه مصرف قارچ در دنیا 4. 5 کیلوگرم است و سرانه مصرف آن در کشور ما در سال 1401 به 2. 5 کیلو رسیده است.

پ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد