2 پیام از واشنگتن و هرات برای بازار ارز ایران / علت ارزانی دلار مشخص شد

2 پیام از واشنگتن و هرات برای بازار ارز ایران / علت ارزانی دلار مشخص شد

قیمت دلار روند نزولی را در پیش گرفته است و به نظر می‌رسد اخبار مذاکره که بیشتر از سمت روسیه اعلام شده بر این بازار تاثیر گذاشته است. با این حال دو پیام مهم دیگر از واشنگتن و هرات هم به بازار ارز رسید که احتمالا امروز بر بازار تاثیر بگذارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز سه‌شنبه قیمت دلار 24780 تومان شد که این قیمت 160 تومان کمتر از روز دوشنبه بود و موجب شد که بازار پس از نزدیک به 14 روز حمایت 24800 تومانی را از دست بدهد.

اقتصادآنلاین نیز این نرخ را حتی پایین‌تر گزارش داده و نوشته است: دلار در واکنش به انتشار اخبار مثبتی درباره برجام پس از سه روز درجا زدن در قیمت 24950تومان، دیروز بالاخره موفق به شکست سطح مقاومتی شد و در اولین ساعات معاملات به 24750تومان کاهش یافت.

دیروز در پی انتشار برخی اظهارات طرفین مذاکره درباره برجام، مجددا انتظارات نسبت به توافق بالا رفت؛ بر این اساس گفته می‌شود روسیه ادعا کرده که دور جدید مذاکرات وین، زودتر از 10 روز آینده آغاز می‌شود و همچنین آمریکا اظهار کرده که آماده هستیم اما ضرب‌الاجلی تعیین نمی‌کنیم. از طرفی ایران هم با اعلام اینکه به پایان مذاکرات نزدیک شده‌ایم، از بیشتر بودن وزن موضوعات حل شده نسبت به مسايل حل نشده در مذاکرات خبر داده است.

اما پیام‌های جدید چیستند؟

ایرنا گزارش داده، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران خواستار آزادی همه زندانیان آمریکایی و خارجی شد.

این مقام آمریکایی مدعی شد واشنگتن برای تضمین آزادی شهروندان خود که به صورت غیر عادلانه در ایران زندانی هستند، در حال انجام مذاکرات غیرمستقیم اما فعال است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا درباره مذاکرات وین نیز سخنان روز گذشته خود را تکرار کرد و گفت که آمریکا ضرب‎الاجل برای ایران تعیین نمی‎کند و این طرف ایرانی است که برای ادامه مذاکرات باید تصمیم بگیرد.

علاوه بر این، اثر تعطیلی بازار ارز هرات بر قیمت دلار تهران نیز قابل توجه است. اقتصادنیوز گزارش داده که تعطیلی بازار هرات می تواند تقاضا ارز در بازار تهران را بالا ببرد.

بر این اساس، خبر تعطیلی بازار هرات و سلیمانیه ممکن است تسویه معاملات را به بعد از عید قربان موکول کند که این اتفاق به گفته معامله‌گران می‌تواند تقاضاهای مرزی را به سمت تهران بیاورد و موجب افزایش تقاضا در بازار شود. بر همین اساس ممکن است ابتدا قیمت دلار یک روند صعودی و مجددا با توجه به اخبار مذاکرات روند نزولی به خود بگیرد.

آخرین اخبار مربوط به بازار ارز را در صفحه ارز و طلا دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد