درخواست مرغداران از وزیرجهاد؛ نهاده‌های خریداری شده بارگیری شود

درخواست مرغداران از وزیرجهاد؛ نهاده‌های خریداری شده بارگیری شود

تولیدکنندگان گوشت مرغ خواستار بارگیری فوری نهاده های خریداری شده توسط تولیدکنندگان شده و هشدار دادند که در غیر این صورت تولید آسیب جدی خواهد دید.

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت مرغ در هفته‌های اخیر روند نزولی طی کرده به طوری که در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار مصرف به حدود 48 هزار تومان رسیده این در حالی است که قیمت مصوب هر کیلوگرم از این کالا 60 هزار تومان است. در همین راستا به گفته تولیدکنندگان شرکت پشتیبانی امور دام نیز در خرید توافقی مرغ مازاد عملکرد مطلوبی نداشته و همین مساله چالش‌ها را بیش از پیش کرده است.

در این زمینه اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی ضمن گلایه از شرایط موجود عنوان کرده، هیچ کدام از وعده‌هایی که به مرغداران داده شده، جامه عمل نپوشیده است، این اتحادیه با اشاره به اینکه قرار بوده نهاده‌های مرغداران تا 21 اردیبهشت ماه با ارز ترجیحی تامین شود خواستار بارگیری فوری نهاده‌های خریداری شده توسط تولیدکنندگان شده و هشدار داده که در غیر این صورت تولید آسیب جدی خواهد دید. در متن نامه تولیدکنندگان به سیدجواد ساداتی نژاد آمده است:

همان گونه که مستحضرید حدود سه ماه است که ارز ترجیحی تامین نهاده‌ها حذف گردیده و مرغداران گوشتی با ارز نیمایی اقدام به خرید ذرت و کنجاله سویا می‌کنند و این در حالی است که سایر هزینه‌های تولید نیز با افزایش زیادی مواجه بوده است طی دو جلسه‌ای که با حضور معاون محترم اول ريیس جمهور در حضور جنابعالی داشتیم قول داده شد که نهاده‌های مرغداران تا 21 اردیبهشت تامین شود.

همچنین بنا بود تسهیلات حمایتی برای پوشش بخشی از افزایش هزینه‌های مرغداران تامین شود و تداوم یابد تولید کنندگان نیز تلاش کردند که با وجود تمام ریسک‌هایی که با آن مواجه اند به تولید خود ادامه دهند متاسفانه تا امروز هیچ یک از قول‌های داده شده عملیاتی نشده است و با توجه به قیمت پایین مرغ به واسطه افزایش عرضه و بعضا عرصه مرغ وارداتی قیمت مرغ زنده حدود 32 هزار تومان است.

این در حالی است که هزینه هر کیلو بالای 49 هزار تومان می‌باشد. شرکت پشتیبانی نیز در این شرایط بر اساس مصوبه غیر کارشناسی ستاد تنظیم بازار در اکثر استان‌ها بر اساس قیمت روز استان‌ها اقدام به خرید می‌نماید که علاوه بر این که به کاهش زیان مرغداران کمک نمی‌کند، به رکود بازار دامن می‌زند.

با این شرایط ادامه تولید برای قریب به اتفاق تولید کنندگان غیر ممکن شده است و آن‌هایی که قدرت تولید دارند با زیانی که متحمل می‌شوند تولید نخواهند کرد و بخش قابل توجهی از مرغداران به واسطه ورشکستگی و زیان غیر قابل جبران از تداوم تولید کنار می‌روند، موارد فوق منجر به اعتراض مرغداران، کاهش تولید و تهدید امنیت غذایی خواهد شد.

لذا با توجه به اطلاع رسانی مکرر این اتحادیه مجددا از حضرتعالی تقاضا داریم تامین نهاده بابت جوجه ریزی تا 21 اردیبهشت، بارگیری فوری نهاده خریداری شده توسط مرغداران، تسریع در تامین مجدد تسهیلات ارزان برای مرغداران و اصلاح قیمت مرغ زنده متناسب با افزایش قیمت مولفه‌های تولید را امر به ابلاغ و اجرای فوری برای حفظ تولید و جلوگیری از بروز التهاب در بازار تولید و مصرف کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد