عرضه نخستین اوراق اجاره سهام هیبریدی از طریق توثیق و رتبه‌بندی

عرضه نخستین اوراق اجاره سهام هیبریدی از طریق توثیق و رتبه‌بندی

از فردا، برای نخستین بار در بازار سرمایه کشور اوراق اجاره سهام هیبریدی یا ترکیبی از توثیق و رتبه‌بندی منتشر می‌شود.

به گزارش بورس نیوز، مهدی خاکپور، مدیر تامین مالی شرکت تامین سرمایه دماوند در خصوص جزيیات انتشار اوراق اجاره شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (بانی) اظهار کرد: اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر اولین اوراق اجاره سهام است که به شکل ترکیبی (هیبریدی) از توثیق سهام و رتبه بندی در بازار سرمایه کشور عرضه می‌شود.


  • بیشتر بخوانید: سوال بزرگ بورس نیوز از فعالان بازار سرمایه

وی افزود: به دلیل اینکه بانی این اوراق در حال حاضر از شرکت‌های درج شده در بورس تهران نیست، با توجه به رتبه اعتباری A بانی (بر اساس رتبه اعتباری شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا)، ضرایب توثیق سهام به عنوان ضمانت اوراق طبق بند 2-6 مصوبە 3 اردیبهشت 1399 هیات مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار تعدیل شد.

وی توضیح داد: به عبارتی دیگر از طریق رتبه اعتباری A کسب شده توسط بانی با توجه به اینکه سهام بانی تاکنون جزء شرکت‌های درج شده در بورس تهران نیست، در خصوص توثیق سهام بابت ضمانت اوراق به بانی درصدی تخفیف داده شد و بانی سهام کمتری به عنوان ضمانت اوراق نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توثیق کرد.

خاکپور اضافه کرد: در همین راستا روز دوشنبه مورخ 19 مهر ماه 1400، برای نخستین بار در بازار سرمایه کشور اوراق اجاره سهام هیبریدی یا ترکیبی از توثیق و رتبه بندی منتشر می‌شود. قرارداد‌های ارکان و فرم‌های پذیره‌نویسی این اوراق برای اولین بار با هماهنگی واحد مدیریت نظارت بر بازار اولیه و واحد حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت مدیریت دارایی مرکزی، شرکت تامین سرمایه دماوند و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تهیه و تنظیم شد.

مدیر تامین مالی شرکت تامین سرمایه دماوند اظهار کرد: اولین اوراق اجاره سهام هیبری در بازار سرمایه کشور با اولین اوراق بدهی تامین سرمایه دماوند هم راستا شد که در این اوراق بر اساس مشاوره عرضه، تعهدپذیره‌نویسی و بازارگردانی شرکت تامین سرمایە دماوند، 7 هزار میلیارد ریال اوراق اجاره مبتنی بر سهام به منظور تامین مالی شرکت بین المللی توسعە صنایع و معادن غدیر در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود.

وی در خصوص سایر جزيیات این اوراق گفت: دارایی مبنای انتشار این اوراق سهام شرکت فولاد آلیاژی ایران (سهامی عام) بوده، ضمانت اوراق توثیق پرتفویی از سهام شرکت‌های فولاد آلیاژی ایران و شرکت موتوژن با توجه به رتبە اعتباری A بانی در نظر گرفته شده است.

خاکپور گفت: نرخ اجاره بهای این اوراق 18 درصد با مواعد پرداخت هر 3 ماه یک بار از تاریخ انتشار بوده و دوره عمر اوراق 4 سال است. این اوراق طی 3 روز و به روش حراج عرضه خواهد شد. اوراق اجاره سهام یاد شده از طریق شرکت کارگزاری آرمون بورس به عنوان عامل فروش و توسط شرکت واسط مالی آبان سوم (با مسيولیت محدود) در بورس اوراق بهادار تهران منتشر خواهد شد

آخرین اخبار بورس و اقتصاد