ثبات نسبی در بازار ارز و مسکن

ثبات نسبی در بازار ارز و مسکن

بانک مرکزی در گزارش خود از تحولات کلان در فروردین‌ 1400، کاهش انتظارات تورمی را دلیل اصلی ثابت بازار ارز و مسکن دانست و اعلام کرد: این ثبات نسبی موجب کاهش تورم ماهانه در این ماه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی بازار دارایی‌ها از جمله ارز، سهام و مسکن حکایت از آن دارد که به دنبال تعدیل انتظارات تورمی از آذر ماه سال 1399، در فروردین سال جاری کماکان ثبات نسبی در بازارهای ارز و مسکن حاکم بوده و روند اصلاحی در بازار سهام ادامه داشته است.

روند کاهشی رشد ماهانه شاخص بهای کالا و خدمات مصرف‌کننده که از آذر سال گذشته (به استثناء بهمن‌ماه) آغاز شده بود در فروردین‌ سال جاری نیز متاثر از تعدیل انتظارات تورمی و آرامش نسبی در بازار ارز ادامه یافت؛ به‌طوریکه شاخص مذکور کمترین رشد ماهانه خود از ابتدای سال 1399 تاکنون را در فروردین‌ماه سال جاری تجربه کرد.

در این ماه، اغلب زیرگروه‌های شاخص بهای مصرف‌کننده رشدی نزدیک به صفر را نسبت به ماه گذشته تجربه کردند و بیشترین رشد نیز مربوط به زیرگروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» بوده است.

بررسی بازار دارایی‌ها از جمله ارز، سهام و مسکن حکایت از آن دارد که به دنبال تعدیل انتظارات تورمی از آذر سال 1399، در فروردین سال جاری کماکان ثبات نسبی در بازارهای ارز و مسکن حاکم بوده و روند اصلاحی در بازار سهام ادامه داشته است.

بر این اساس در فروردین 1400 متوسط ماهانه نرخ دلار در بازار آزاد 0٫5 درصد نسبت به اسفند 1399 کاهش یافت و در بازار مسکن نیز متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده شهر تهران، در فروردین سال جاری نسبت به ماه قبل 3٫1 درصد کاهش را تجربه کرد.

همچنین شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان فروردین 1400 در مقایسه با روز پایانی اسفند 1399 معادل 6٫7 درصد کاهش یافت.

منبع: فارس

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد