اوراق فروشی، فشار فروش بورس را بالا می‌برد

اوراق فروشی، فشار فروش بورس را بالا می‌برد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورت نبود پول مازاد برای خرید اوراق، سهامداران حقوقی با فروش سهامشان در بازار، عرضه آبشاری ایجاد می‌‌کنند.

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌ وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بازیگران وزن‌دار در بورس جهت بازار را مشخص می کنند، که می‌توانیم از آن‌ها به عنوان اشخاص حقوقی یاد کنیم. این بازیگران بزرگ عمده خرید و فروش‌ها را در اختیار دارند.

وی در رابطه با فروش اوراق دولتی گفت: زمانی که این اوراق منتشر می‌شود اشخاص حقوقی عمده خریدار آن هستند. این اوراق فروخته شده از چندین مجرا بر روی بازار سرمایه اثر می‌گذارد. اولین مجرا این است که منابع مازاد حقوقی‌ها به این اوراق اختصاص پیدا می‌کند. این منابع مازاد می‌تواند به بازار سرمایه آورده شود و اثرات مثبت داشته باشد که از آن به علت خرید اوراق صرف نظر می‌شود.

بیشتر بخوانید

  • هفته گیج کننده بورس/ حقیقی‌ها فروشنده بودند
اوراق دولتی باعث ایجاد عرضه آبشاری در بازار سهام

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کار برای بورس جایی دشوار می‌شود که اگر منابع مازادی در میان نباشد، حقوقی‌ها بخشی از پرتفوی سهامشان را تبدیل به اوراق می‌کنند. یعنی مجبور می‌شوند سهام شان را بفروشند و با آن پول اقدام به خرید اوراق کنند که خود این امر باعث ایجاد عرضه آبشاری و فشار فروش در بازار سرمایه می‌شود.

میرزایی عنوان کرد: اوراق که در حجم بالا منتشر می‌شود برای فروش باید جذابیت داشته باشد که این جذابیت از دو طریق حاصل می شود، اول از طریق کم کردن جذابیت بازار سهام و دومین راه افزایش نرخ اوراق است که راه دوم باعث جذابیت بازار اوراق نسبت به بازار سهام می‌شود. به همین علت پول از  سهام به سوی اوراق حرکت می کند.

میرزایی در رابطه با روند فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه گفت: از شهریور ماه سال گذشته تا انتهای سال حجم فروش اوراق دولتی برای پوشش مخارج  دولت زیاد بوده و خرید‌ار اوراق  نیز نهاد‌های حقوقی بودند که این امر مترادف با ریزش بازار سهام بود.

وی در رابطه با اظهارات ريیس سابق سازمان که گفته بود برای خرید اوراق دولتی به صندوق‌ها فشاری وارد نمی‌شود گفت: این گفته صحیح نیست و با توجه به مقام ریاست سازمان بورسی که داشتند نمی توان این جمله را به پای عدم اطلاع کافی گذاشت، بلکه دهنوی از بدنه سازمان بود و بر حسب منصبی که داشت نمی توانست تمام موارد را بگوید که این امر محتمل تر است.

وی در پایان عنوان کرد: برای خرید اوراق جلسات رسمی  با نهادها و صندوق ها گذاشته نمی‌شود، اما به صورت غیررسمی جلساتی برگزار می‌شود تا  نهاد‌ها اوراق بخرند، اما اجباری رسمی در این امر وجود ندارد. در تابستان سال قبل به صورت مکرر صندوق‌ها ابلاغیه مبنی بر اینکه سقف سهام را در پرتفوی شان کاهش دهند دیده می شد که این امر به معنی فروش سهام و خرید اوراق است و همین فروختن سهام عرضه آبشاری در بازار  ایجاد کرد و می‌کند.

انتهای پیام/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد