همتی: بودجه نباید منجر به رشد نقدینگی شود

همتی: بودجه نباید منجر به رشد نقدینگی شود

ريیس کل بانک مرکزی گفت: از این که بودجه سال 1400 کشور، با تفاهم نسبی دولت و مجلس تعیین تکلیف و به تصویب نهایی رسید جای شکر دارد.

خبرگزاری میزان: ريیس کل بانک مرکزی گفت: از این که بودجه سال 1400 کشور، با تفاهم نسبی دولت و مجلس تعیین تکلیف و به تصویب نهایی رسید جای شکر دارد.

عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی درخصوص بودجه 1400 نوشت: از این که بودجه سال 1400 کشور، با تفاهم نسبی دولت و مجلس تعیین تکلیف و به تصویب نهایی رسید جای شکر دارد.

فارغ از محاسن و ایراداتی که می‌توان به محتوای بودجه گرفت، یک نکته مشخص شد: همه دولت‌ها و مجالس، علیرغم انتقاد از رشد نقدینگی و تورم، حتی باپرچم اصلاح ساختاری بودجه، نهایتا به بودجه‌ای با توان رشد بالاى نقدینگی رضایت می‌دهند.

درحالیکه مجلس محترم همزمان در صدد تصویب طرحی، برای اصلاح ساختار اداره بانک مرکزی، با هدف تقویت استقلال و نیز پاسخگویی بیشتر بانک مرکزی است، اعداد و ارقام بودجه مصوب و تبصره‌های متعدد آن در برگیرنده احکامی برای تکلیف به بانک مرکزی و سیستم بانکی است که نتیجه آن می‌تواند انتشار پول پر قدرت و رشد نقدینگی باشد.

کنترل نقدینگی و تورم مهمترین هدف بانک مرکزی است. باتوجه به امکان تشدیدرشد نقدینگى از ناحیه بودجه کشور، یکی از راه‌های کنترل رشد نقدینگى نیز تشدید کنترل ترازنامه بانک‌ها است و این شاید درتناقض با تکالیف بودجه وهمچنین برنامه خروج از رکود قرار گیرد. بانک مرکزی این انتظار راهم دارد که دولت و مجلس در مسیر کنترل نقدینگی و تورم پشتیبان بانک مرکزی باشند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد