چگونگی صدور چک چند امضایی در قانون جدید

چگونگی صدور چک چند امضایی در قانون جدید

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ضمن تشریح چگونگی صدور چک چند امضایی در قانون جدید، گفت: در قانون جدید چک برای هر فرد به منظور صدور چک یک سقف اعتباری تعیین شده است و مجموع مبلغ چک‌هایی که فرد در بازه یک‌ساله صدور می‌کند، نباید بیشتر از سقف اعتباری آن شخص باشد.

ایسنا: مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ضمن تشریح چگونگی صدور چک چند امضایی در قانون جدید، گفت: در قانون جدید چک برای هر فرد به منظور صدور چک یک سقف اعتباری تعیین شده است و مجموع مبلغ چک‌هایی که فرد در بازه یک‌ساله صدور می‌کند، نباید بیشتر از سقف اعتباری آن شخص باشد.

محمد بیگی در برنامه تلویزیونی درباره قانون جدید چک گفت: از ابتدای سال آینده چک‌هایی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ظاهر و رنگ آن‌ها تغییر می‌کند که دلیل این تغییرات این است تا مردم چک‌های جدید را از چک‌های قدیمی تمیز و تشخیص دهند. چک‌های جدید دارای سه ویژگی چون رنگ بنفش، داشتن عبارت " کارسازی و نقل و انتقال چک بدون ثبت در سامانه صیاد امکان‌پذیر نخواهد بود" و اعتبار سه‌ساله هستند.

وی افزود: صادرکننده چک باید چک خود را در سامانه صیاد ثبت کند که برای این امر از روش‌های مختلفی می‌تواند استفاده کند که یکی از این روش‌ها مراجعه به درگاه‌ها بانکی است که چک را به آن‌ها داده است تا بتواند چک را ثبت کند. در حال حاضر بیش از 5 اپلیکیشن پرداخت در این زمینه آماده شده‌اند که صادرکنندگان می‌توانند با مراجعه به تارنمای شرکت شاپرک از این اپلیکیشن‌ها آگاه شوند تا چک خود را از این طریق ثبت کنند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: چک‌های فعلی می‌توانند در سامانه صیاد ثبت شوند. اما اجباری در این زمینه وجود ندارد و با ثبت نکردن آن در این سامانه مشکلی ایجاد نمی‌شود. کسانی که از ابتدای سال جدید درخواست دسته‌چک کنند، بانک‌ها باید چک‌های جدید را در اختیار این افراد قرار دهند و صادرکننده نیز باید چک را در صیاد ثبت کند زیرا، بدون این امر چک نقد نمی‌شود.

در ادامه محمد بیگی بیان کرد که قانون جدید چک بانک‌ها را موظف کرده است تا اگر فردی چکی را برای وصول به شعبه آورد، اطلاعات مندرج در آن را با اطلاعات ثبت‌شده از چک در سامانه صیاد مطابقت بدهند و در صورت مغایرت اجازه وصول آن را ندهند.

وی با بیان این‌که دریافت‌کنندگان چک می‌توانند با شناسه 16 رقمی درج‌شده بر روی چک اطلاعات آن را در صیاد بررسی کنند، گفت: پیش از این چک یک موجودیت منفعل بود اما با قانون جدید چک، موجودیت فعال شده است و اطلاعات آن در صیاد ثبت شده و بر آن نظارت می‌شود که بیانگر این است که چک از اعتبار نسبی برخوردار است.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: برای صدور چک چند امضایی نیز باید اشخاص حقوقی که پیش از این چک را امضاء می‌کردند، اطلاعات را در سامانه صیاد ثبت و چک را صادر کنند.

محمد بیگی با بیان این‌که در قانون جدید برای هر شخص یک سقف اعتباری در جهت صدور چک تعیین شده است، گفت: زمانی که فردی چکی را صادر می‌کند، از سقف اعتباری تعیین شده برای آن فرد کاسته و پس از وصول، آن مبلغ مجددا به سقف اعتباری آن فرد افزوده می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که مجموع مبلغ چک نباید بیش از سقف اعتباری تعیین‌شده باشد، افزود: در فاز اول که 3 تا 6 ماه است، افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه صیاد سقف اعتباری خود را مشاهده کنند. دوره سقف اعتباری تعیین شده برای هر فرد یک‌ساله است و افراد می‌توانند با مراجعه به بانک و یا شرکت‌هایی که امتیاز اعتباری افراد را رتبه‌سنجی می‌کنند، امتیاز اعتباری خود را افزایش دهند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: کسانی که برای بار اول درخواست دسته چک می‌دهند، چک موردی برای آن‌ها صادر می‌شود و صدور چک برای آن‌ها سقف اعتباری ندارد.

وی در پایان سخنانش مطرح کرد که با اجرای قانون جدید چک، میزان چک‌های برگشتی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد