پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته اول آذر / خودرو ارزان می‌شود؟

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته اول آذر / خودرو ارزان می‌شود؟

واردات خودرو در مجلس تصویب شد. با تصویب این طرح انتظار می‌رفت خودرو ارزان شود اما بازار روند معکوس به خود گرفت. آیا خودرو در هفته اول آذر ارزان می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار خودرو دوباره راکد شد. این بار دیگر نه خبری از خریدار است و نه فروشنده. برخی از افراد برای محک زدن بازار، خودرو خود را آگهی می‌کنند اما خبری از خریدار نیست.

فروشندگان علت رکود بازار را دو مساله می‌دانند. نخستین مساله ابهام در نحوه اجرای واردات خودرو. مساله دوم آغاز دور جدید مذاکرات است. این دو عامل باعث شده سرمایه‌گذاران از بازار خودرو عقب‌نشینی کنند.

قیمت انواع پراید چند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت برخی خودروها در روز چهارشنبه ( 26 آبان 1400) با افزایش قیمت پراید و کاهش قیمت برخی از مدل‌های پژو همراه بود. قیمت پراید 111 به 168 میلیون تومان رسید. قیمت پراید 131 به 149 میلیون تومان افزایش یافت. قیمت خودرو تیبا هاچ بک مدل 1400 افزایش داشت و به 186 میلیون تومان رسید.

رکود تورمی در بازار خودرو

ريیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی مشهد با اشاره به پیش‌بینی خود بازار خودرو می‌گوید: هر چند دولتمردان وعده کاهش قیمت خودرو را دادند اما به دلیل ابهام در اجرای طرح واردات خودرو و همچنین آینده مذاکرات، قیمت خودرو با رکود تورمی همراه شده است.

حمیدرضا حیدری به تجارت‌نیوز توضیح داد: چنانچه در هفته اول آذر قیمت دلار افزایش پیدا کند، خودرو در بازار ایران تحت تاثیر افزایش قیمت دلار و ابهام در اجرای طرح واردات خودرو ممکن است، دوباره گران شود.

کدام کشورها خودروی ایرانی را ممنوع کردند؟

فروشندگان خودرو می‌گویند هر چند انتظار می‌رفت با مصوبه طرح آزادسازی واردات، خودرو ارزان شود اما ابهامات در اجرای این طرح باعث شد خودروهای ایرانی گران شوند.

مجلس گفته است از این پس افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند به ازای صادرات قطعه یا خودرو ایرانی، خودروی لوکس وارد کنند. این در حالی است که پیش از این عراق واردات خودروهای ایرانی را به کشورش پس زده بود.

اخیرا سوریه و آذربایجان هم واردات خودروهای ایرانی را به کشور خود ممنوع کرده‌اند! حیدری در این مورد گفت: با وجود تحریم‌ها عملا صادرات خودرو و قطعات آن سخت است. هفته گذشته تقاضا برای خرید خودرو زیاد بود. حالا اما تقاضایی برای خرید و فروش خودرو دیده نمی‌شود. بازار خودرو راکد است و تا زمانی که ابهامات طرح واردات خودرو برطرف نشود، ممکن است این رکود تورمی در بازار ادامه‌دار باشد.

او ادامه داد: روز پنج‌شنبه در آخرین معاملات، دلار تحت تاثیر مذاکرات اندکی ارزان شد. با کاهش قیمت دلار و مصوبه اخیر مجلس نسبت به واردات اما خودرو ایرانی ارزان نشد.

هر چند که تجار نسبت به طرح تصویب شده واردات خودرو نقد دارند اما باید دید در آستانه مذاکرات سیگنالی برای کاهش قیمت خودرو وجود دارد؟

به گفته فعالان بازار مسلما تحریم‌ها قیمت تمام شده تولید خودرو را افزایش داده است. پیش از این هم حمیدرضا، حیدری، ريیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی مشهد گفته بود: حتی اگر مذاکرات هم نتیجه‌بخش باشد در بازار خودرو چندان تاثیر نمی‌گذارد. چرا که برنامه‌های دولت در بازار ارز ابهام دارد.

برای مطالعه بیشتر خبر آزادرسازی واردات خودرو به کشور را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد