پیش‌ بینی بورس فردا 6 خرداد 1402 | تقاضا برای کدام گروه ها بالاست؟

پیش‌ بینی بورس فردا 6 خرداد 1402 | تقاضا برای کدام گروه ها بالاست؟

شاخص کل بورس تهران در روز چهارشنبه در حالی برای سومین روز متوالی شاهد رشد بود که توانست با 15 هزار واحد افزایش به ارتفاع دو میلیون و 345 هزار واحدی صعود کند. بازهم بورس تهران شاهد ریزش خواهد بود؟

به گزارش نبض بورس، بورس تهران هفته‌ای مثبت اما متعادل را پشت سر گذاشت و با رشد یک درصدی شاخص کل و 3.5 درصدی شاخص هم‌وزن همراه بود. در روز پایانی هفته نیز اگرچه در نهایت نماگرهای تالار شیشه‌ای با رنگ سبز کار خود را به پایان رساندند اما در انتهای معاملات، بیش از نیمی از سهام در محدوده منفی قرار گرفتند. شاخص کل بورس در روز چهارشنبه توانست بازدهی مثبت 0.65 درصدی را به ثبت برساند که عمده دلیل آن نیز معاملات سبز دو گروه پالایشی و پتروشیمی بود و این نماگر را به ارتفاع 2.346 میلیون واحدی رساندند. در سمت دیگر اما شاخص هم‌وزن عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشت و به یک افزایش 0.18 درصدی بسنده کرد. ارزش معاملات خرد سهام نیز در روز چهارشنبه عدد 12408 میلیارد تومان را به ثبت رساند تا همچنان نسبت به اوج‌ ماه‌های اخیر خود فاصله داشته باشد و در کنار این موضوع شاهد خروج پول 134 میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

رشد محسوس گروه پالایشی نسبت به برخی نماد‌های دیگر از نکات جالب توجه آخرین روز کاری بورس در هفته اخیر بود. از میان 115 نماد مثبت بورسی، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران جزو پرتراکنش‌ترین نماد‌ها بودند و نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

اما سوال اساسی این است که آیا در آستانه فصل برگزاری مجامع، بازهم بورس تهران شاهد ریزش خواهد بود؟

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه بورس هفته متعادلی را پشت سر گذاشته است، گفت: با توجه به خبر‌هایی که منتشر می‌شود و همچنین افزایش تعداد نماد‌هایی که گزارش‌های سالانه خود را منتشر می‌کنند و آماده حضور در مجمع می‌شوند، بازار شاهد یک جریان متعادل است.

جدال دولت و مجلس بر سر نرخ تسعیر ارز

اواخر روز سه‌شنبه که انتشار نامه‌ای از سمت قالیباف، ريیس مجلس شورای اسلامی، در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و امید تازه‌ای در دل بورسی‌ها ایجاد کرد. طبق این نامه، ريیس مجلس عنوان کرده بود که سیاست‌های ارزی کشور براساس شیوه «شناور مدیریت شده» است و اقدام بانک مرکزی برای تعیین یک ارز ثابت برای صنایع (دلار 28500 تومانی) غیرقانونی است. این نامه باعث شد تا امیدها به خداحافظی با دلار 28500 تومانی به شدت افزایش یابد و بورس تهران نیز بتواند به واسطه نزدیک شدن نرخ تسعیر ارز صنایع و شرکت‌ها به نرخ بازار آزاد، بهانه مناسبی برای از سرگیری افزایش‌های قدرتمند خود را از سر بگیرد.

با این حال اما شروع معاملات بورس چهارشنبه اگرچه وضعیت بهتری را برای دو گروه پالایشی و پتروشیمی رقم زده بود اما احتیاط در معاملات بورسی‌ها به طور مشخصی مشاهده می‌شد به طور کلی در دیگر صنایع اغلب فروشندگان قدرت بیشتری از خود به نمایش می‌گذاشتند. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که واکنش‌های دولت به نامه ريیس مجلس آغاز شد و سخنگوی دولت با قاطعیت اعلام کرد که بانک مرکزی طبق چارچوب صلاحیت قانونی این امر را پیش می‌برد. وی افزود که تغییری در نرخ تسعیر ارز انجام نخواهد شد و مبنا همان نرخی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند. این موضع دولت باعث شد تا مشخص شود که حداقل در کوتاه‌مدت قرار نیست اتفاق مثبتی در این زمینه رخ دهد و فعلا بایستی منتظر یک اتفاق نظر از سمت دولت و مجلس باشیم. از این رو انتظار می‌رود که بورس تهران در شروع هفته جدید خود به این موضوع واکنش نشان داده و تقاضای ایجاد شده از این سمت، قدرت خود را از دست بدهد.

تعادل بازار به هم می‌خورد؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هفته آینده هم انتظار داریم تعادل در معاملات بورس تهران ادامه یابد، گفت: با توجه به برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی و خبر‌هایی که می‌آید، ممکن است گروه‌هایی تحت تاثیر قرار بگیرند، اما فعلا بازار روی فضای مجامع و خبر‌ها در حال حرکت است و بدون آن‌ها در حالتی از تعادل نسبی است.

دارابی در پاسخ به سوال اقتصاد 24 مبنی بر اینکه با توجه به اصلاحات بورس در آخر اردیبهشت ماه آیا در هفته آینده نیز شاهد اصلاح شاخص کل خواهیم بود؟ گفت: امکان اصلاح شاخص کل در هفته آینده بسیار کم است. می‌توانیم پیش بینی کنیم که هفته آینده بورس حالت باثباتی خواهد داشت.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، پیش بینی می‌شود که بورس فردا روز متعادلی را سپری کند و به واسطه تقاضایی که احتمالا برای گروه‌های برجامی و ریالی اتفاق می‌افتد، شاهد عملکرد بهتری از سمت شاخص هم‌وزن باشیم./فردای اقتصاد

پیش بینی بورس فردا شنبه 6 خرداد 1402

برای روز شنبه 6 خرداد 1402 پیش بینی می شود همچنان بازار سرمایه متعادل باشد و در اکثر سهم ها؛ عرضه بر تقاضا چیره کند. حال و هوای این روزهای بورس نوسانی است و دل خوش به خبرهای خوش برجامی می‌باشد. اکثر کارشناسان براین باور هستند که بورس تا روز یکشنبه بی رونق خواهد بود.

چون روز یکشنبه قرار است هیثم بن طارق سلطان عمان به ایران سفر کند و حامل خبرهای مبنی بر آغاز گفتگوهای برجامی باشد.

  • پیش بینی بورس فردا هر روز راس ساعت 19 منتشر خواهد شد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد