انتخابات غیرقانونی

انتخابات غیرقانونی

با وجود مشکلات و ابهامات مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، انتخابات هیات مدیره آن‌ها 20 اسفندماه برگزار خواهد شد. برگزاری این انتخابات مغایر با قانون...

 اقتصادآنلاین - سارا محسنی؛ مدیریت سهام عدالت 30میلیون سهامدار که شیوه غیرمستقیم را انتخاب کردند، برعهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است. مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برای انتخاب هیات مدیره، 20 اسفند به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد. سهامدارانی که مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کردند، در صورت ثبت‌‌نام در سامانه سجام می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند. معرفی نامزدهای انتخابات از طریق سایت سازمان بورس و پس از تایید صلاحیت انجام می‌شود.

این در حالی است که با شتابزدگی دستگاه‌های دولتی برای برگزاری هرچه زودتر مجامع این شرکت‌ها، ابهامات زیادی در مورد نحوه برگزاری شکل گرفته ‌است.

اولین ابهام، به نحوه برگزاری انتخابات بر می‌‌‎گردد که قرار است به صورت الکترونیکی برگزار شود. بر اساس اساسنامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مجامع باید به صورت حضوری باشد و به برگزاری الکترونیکی اشاره‌ای نشده ‌است. برگزاری الکترونیکی این انتخابات تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در مجمع فوق‌العاده دیگری، مصوبه و یا بند قانونی به اساسنامه آن‌ها اضافه شود.

عدم اطلاع‌رسانی شفاف در خصوص ثبت‌نام نامزدها، از دیگر ابهامات این انتخابات است. با توجه به عدم آگاهی مردم و ابهامات زیاد در انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، تضمینی برای مشارکت مردم وجود ندارد. از سوی دیگر، صلاحیت نامزدها با تردیدهایی همراه است و امکان انتخاب اشخاص سیاسی به جای مدیران حرفه‌ای و دارای سابقه وجود دارد.

 یکی از اساسی‌ترین نقاط مبهم، تعیین چارچوب اختیارات و نحوه نظارت بر عملکرد هیات مدیره است. چه تضمینی برای شفا‌ف‌سازی درخصوص این موضوع وجود دارد؟  اختیارات وسیع و کم‌نظیری که به هیات مدیره‌های این شرکت‌ها اعطا می‌شود، می‌تواند به رانت و فساد عظیمی در تاریخ اقتصاد ایران تبدیل شود.

 باید توجه داشت که هنوز نحوه تخصیص سرمایه‌های اولیه به این شرکت‌ها نیز شفاف نیست و خود محل پرسش‌های مختلف است.

 بسیاری از مشمولان از ارزش سهام خود و اهمیت چگونگی مدیریت آن آگاه نیستند و در مسیری که توسط وزارت اقتصاد تعبیه شده است، متضرر خواهند شد. با وجود چنین ابهاماتی، دلیل شتاب برای برگزاری بزرگ‌ترین انتخابات اقتصادی کشور و متضرر شدن میلیون‌ها سهامدار عدالت چیست؟

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد