انحصار واکسن، شکاف اقتصادی را بیشتر کرده است

انحصار واکسن، شکاف اقتصادی را بیشتر کرده است

صندوق بین المللی پول تداوم فراگیری کرونا و توزیع نشدن واکسن در سراسر جهان را عامل افزایش شکاف اقتصادی دانست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 در جدیدترین گزارش صندوق بین المللی پول، تاثیر مداوم همه گیری کرونا و توزیع نشدن واکسن در سراسر جهان که به دلیل خودداری کشورهای ثروتمند از ارايه واکسن به کشورهای درحال توسعه صورت می گیرد، مهمترین عوامل بدتر شدن شکاف اقتصادی و تیره تر شدن چشم انداز کشور‌های در حال توسعه عنوان شده است.

در حالی که انتظار می‌رفت رشد اقتصادی جهانی در سال جاری و سال آینده با تقویت روند بهبود ادامه یابد، اما آمار کلی نشان می‌دهد که رشد اقتصادی تعدادی از کشور‌ها با کاهش زیاد و مداوم همراه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه "گیتا گوپینات" اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول در این باره گفت: چشم انداز گروه کشور‌های در حال توسعه با درآمد کم به دلیل وخامت همه‌گیری به طور قابل توجهی تاریک شده است.

وی هشدار داد: این شکست‌ها از جمله اختلاف زیاد در توزیع واکسن بر بازسازی استاندارد‌های زندگی تاثیر می‌گذارد و رکود طولانی مدت همه گیری کرونا می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهان را تا 5.3 تریلیون دلار در پنج سال آینده کاهش دهد.

گوپینات اعلام کرد، اقتصاد‌های پیشرفته با چشم انداز‌های دشوارتر کوتاه مدت تا حدی در عرضه با اختلال روبه رو هستند.

بر اساس آخرین چشم انداز اقتصاد جهانی صندوق بین المللی پول، این امر موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود به ویژه در ایالات متحده جایی که رشد امسال کندتر از آنچه پیش بینی می‌شد می‌باشد.

به گفته گوپینات، انتظار می‌رود اقتصاد‌های پیشرفته مسیر روند قبل از همه گیری را در سال 2022 بازیابی کرده و درسال 2024، 9دهم درصد از آن فراتر روند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد