جدیدترین خبر از آزادسازی منابع ایران در عراق / 6 میلیارد دلار ایران آزاد می‌شود؟

جدیدترین خبر از آزادسازی منابع ایران در عراق / 6 میلیارد دلار ایران آزاد می‌شود؟

ظاهرا بعد از تلاش برای رایزنی با مقامات کره جنوبی و ژاپن حالا نوبت به تلاش برای آزادسازی 6 میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق رسیده‌است. این اولین بار نیست که ایران برای وصول طلبش از عراق اقدام می‌کند، اما آیا ممکن است این بار نتیجه متفاوت باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بعد از کره‌جنوبی و ژاپن حالا نوبت به عراق رسیده است. این بار ريیس‌کل بانک مرکزی با مدیرعامل بانک تجارت عراق درباره منابع بلوکه شده ایران در این کشور به گفتگو نشست.

البته این اولین دیدار و اولین تلاش نیست بلکه سومین دیدار همتی با مسيولان عراقی در سال ‌جاری است. همتی امسال یک بار در خرداد و بار دیگر در مهر ماه شخصا به عراق رفت، با مقاماتی چون ريیس بانک ‌مرکزی و نخست‌ وزیر عراق دیدار کرد و به رایزنی درباره دسترسی به منابع ارزی ایران در این کشور پرداخت. دیدارهایی که تا امروز دست کم در عمل بی‌نتیجه بوده است.

همتی در پایان سفر قبلی‌ خود به عراق اعلام کرد که مانع اساسی در برداشت از منابع مالی ایران مرتبط با حوزه اجرایی و معذوریت‌هایی است که بانک ‌مرکزی عراق در گذشته داشت. بنابراین خبر داد که این مانع حالا با توافق حاصل شده برطرف شده، اما باز هم خبری از این منابع نشد. چه به صورت ارزی چه در قالب کالای اساسی.

حالا هم به نظر می‌رسد با پایان دوره ترامپ مقامات ایرانی بار دیگر به آزادسازی این منابع امیدوار شده‎‌اند. البته آن‌ها این را هم به تجربه دریافته‌اند که بازار ارز تنها جایی است که با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین می‌شود. پس با این گفتگو حتی اگر دست آخر ارزی هم به کشور نیاید، دست کم نرخ دلار چند روزی متاثر می‌شود.

6 میلیارد دلار ایران آزاد می‌شود؟

علاوه بر دیدار اخیر همتی، وزیر خارجه عراق هم صبح روز شنبه به تهران آمد و در دیدار با مقامات ایران از آغاز روند پرداخت بدهی‌های عراق به ایران خبر داد.

در این دیدار فواد حسین با اشاره به توافقات انجام شده میان مسيولان دو کشور برای تسویه بدهی عراق به ایران که به‌دلیل تحریم‌های خارجی به تعویق افتاده اظهار کرد: با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و به‌زودی براساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.

پیش‌تر ريیس شورای مشورتی عراق طی پستی در توییتر از درخواست کمک فوری عراق از صندوق بین‌المللی پول نوشته و مبلغ بدهی این کشور به ایران را 6 میلیارد دلار عنوان کرده بود.

در عراق اراده‌ای جدی وجود ندارد

این که چرا بعد از دو بار تلاش ناموفق، باز هم اخبار تلاش ایران برای آزادسازی منابع سروصدا می‌کند سوالی است که فعالان بازار ارز در پاسخ آن از سعی بانک ‌مرکزی برای به امید جوسازی برای ارزانی دلار در بازار می‌گویند. به باور آن‌ها با توجه به این که بازارساز می‌داند با این اخبار ریسک معامله افزایش پیدا می‌کند، حسابی روی این اخبار مانور می‌دهد حتی اگر بداند که در نهایت ارزی به کشور وارد نمی‌شود.

اما آیا ممکن است این بار تلاش ایران به آزادسازی این منابع و تزریقش به بازارارز ختم شود؟

مهدی کرمی‌پور، نماینده سابق ستاد توسعه اقتصاد ایران در عراق و دبیر کل سابق اتاق بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به تجارت‌نیوز می‌گوید: من خوشبین نیستم که در عراق اراده‌ای جدی برای این کار وجود داشته باشد. عملا عراقی‌ها با توجه به سیاست‌های دولت جدیدشان، که بیشتر با آمریکاست تا ایران، این یک‌جور بازی در چارچوب آمریکا به نظر می‌رسد.

او توضیح می‌دهد: آمریکا می‌خواهد به برجام بازنگردد مگر با این شرط که ایران برخی شروط اضافه بر برجام را بپذیرد ولی در عین حال هم نمی‌خواهند این هدف را از مسیر ترامپ دنبال کنند. بنابراین تصمیم گرفتند پالس‌های مثبتی بدهند بی آنکه عملا تحریمی را رفع کنند. با همین منطق چراغ سبزی داده شده که عراقی‌ها از استرداد مبالغی به ایران حرف بزنند.

به گفته او حتی اگر هم این اتفاق رخ دهد در حجم بالا نیست و نهایتا شاید بتوان مبالغی خرد را به تدریج و به صورت تهاتر گرفت و این اتفاق مهمی در صحنه اقتصادی نیست.

کرمی‌پور یادآور می‌شود که عراق مدت هاست مصوبات و مجوزهایی از آمریکا دارد تا براساس آن معافیت‌های محدود و کنترل‌شده‌ای در بخش‌های خاصی از تحریم‌ها بر ما اعمال کند اما این اتفاق مهمی در صحنه اقتصاد ما نیست و بیشتر یک مانور سیاسی است.

گذر از شرایط بد اقتصادی با هزینه آمریکا

این کارشناس مسايل عراق همچنین از شرایط عراق به عنوان طرف دیگر ماجرا می‌گوید. به گفته او عراق در شرایطی کاملا ورشکسته است. تا جایی که نخست وزیر جدیدشان در مصاحبه‌ای گفته که درآمدهای دولت حتی کفاف پرداخت حقوق نیروهای نظامی و کارمندان را نمی‌دهد.

کرمی‌پور ادامه می‌دهد: در حال حاضر برای عراقی‌ها این بلوکه شدن پول ما مطلوب است چون با هزینه آمریکا این کار را کرده‌اند و قطعا در چنین شرایطی آن‌ها خودشان را چندان به تکاپو نخواهند انداخت تا این پول‌ها آزاد شود.

به باور او از دید ایران هر مدت هم که عراق پول ما را آزاد نکند، تقصیر آمریکاست نه عراق. پس هر کسی هم جای مدیران فعلی دولت عراق باشد این فرصت برایش جالب است که بتواند با هزینه امریکا فعلا هر طور که شده پول ایران را ندهد تا شرایط سخت اقتصادی فعلی بگذرد.

مطالعه بیشتر: راهکارهای نقل و انتقال منابع ایران در عراق

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد