دلیل عمده گرانی اخیر مرغ/ خروج جوجه‌های یک روزه از مرزها

دلیل عمده گرانی اخیر مرغ/ خروج جوجه‌های یک روزه از مرزها

وزیر جهاد کشاورزی، دلایل عمده گرانی مرغ به رغم جوجه‌ریزی مناسب را اعلام کرد و از خروج جوجه‌های یک روزه از مرزها خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کاظم خاوازی در حاشیه جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس و در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر قیمت گندم در بازار از قیمت محصولاتی، چون جو و ذرت ارزانتر شده و این موضوع نگران کننده است و امیدواریم که هر چه زودتر قیمت این محصول اصلاح شود.

وی اضافه کرد: نگرانی‌های خود در خصوص قیمت گندم را با ريیس جمهور در میان گذاشته ام و ایشان تصمیم گیری در این خصوص را به جلسه شورای اقتصاد واگذار کردند که امیدواریم تا یک هفته، تکلیف قیمت گندم مشخص شود.

خروج غیر قانونی جوجه یکروزه

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دو روز گذشته متوجه این موضوع شدیم که از مرز‌های بانه و سقز، جوجه یکروزه از کشور خارج شده و این موضوع ضربه بزرگی به تولید گوشت و مرغ وارد کرده است.

کاظم خاوازی در جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: موضوع خروج جوجه‌های یکروزه از کشور را با نهاد‌های مربوطه از جمله اطلاعات سپاه درمیان گذاشتیم و امیدواریم این موضوع به طور کلی برطرف شده باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیشترین میزان جوجه ریزی صورت گرفت گفت:، اما باوجود این موضوع، بازار مرغ دچار مشکل شد که علل متفاوتی دارد.

خاوازی افزود: یکی از علت‌های مهم به هم ریختن بازار مرغ، قیمت گذاری‌های متفاوت این محصول در استان‌های مختلف بود که این موضوع باعث شد مثلا مرغی که می‌بایست از یزد به جنوب کرمان می‌رفت به دلیل قیمت بهتر به فارس برود و در آنجا به فروش برسد که این مسيله باعث به هم ریختن بازار مرغ و عدم تعادل در توزیع شد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: نکته دیگر، احتکار و انجماد است متاسفانه گروه‌های بزرگی دست به احتکار و انجماد زدند حتی برخی دستگاه‌ها که به بدنه حاکمیت وصل هستند و نباید دست به انجماد مرغ می‌زدند این کار را انجام دادند.

وی افزود: شرکت‌های قطعه بندی نیز سه شیفته کار کردند و به طوری که در مراجعه به فروشگاه‌ها مرغ قطعه بندی شده به میزان وفور بود، اما مرغ کامل یافت نمی‌شد. به این ترتیب هر چه مرغ به بازار تزریق می‌شد نیاز برطرف نمی‌شد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر عمده این مشکلات برطرف شده هر چند هنوز نگران برخی حرکت‌های پنهان هستم، اما درحال حاضر یک و نیم برابر نیاز تهران، مرغ وارد بازار شده است.

اخبار بازارها را در سرویس بازار تجارت‌نیوز دنبال کنید.

منبع: فارس

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد