روسیه گاز ایران را برداشت می‌کند؟

روسیه گاز ایران را برداشت می‌کند؟

برخی منابع خارجی ادعا کرده بودند که یک میدان گازی جدید در دریای خزر و چالوس کشف شده و حالا روس‌ها در حال سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از آن هستند. این اتفاق در حالی رخ داده که قبلا هم هندی‌ها مدعی شده بودند که حق بهره‌برداری 30 درصدی از میدان گازی «فرزاد بی» را دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سایت خبری اویل‌پرایس مدعی شده بود یک میدان گازی در چالوس کشف شده و توسعه آن به شرکت‌های روسی سپرده شده است. سایت اویل‌پرایس گفته بود سهام شرکت‌ بین‌المللی که قرار است در این میدان گازی سرمایه‌گذاری کند، بیشتر متعلق به روسیه است.

زمزمه‌های این خبر در حالی جدی شده که به گفته وزیر نفت در شش ماه سرد سال، روزانه 200 میلیون متر مکعب کسری گاز داریم و این سایت خبری گفته بود که سهم شرکت نفت خزر از این میدان گازی حدود 20 درصد است.

توافق ایران و روسیه چیست؟

بنا بر گزارش اویل‌پرایس، با وجود این که این میدان گازی در ایران است اما یک توافق بیست ساله میان ایران و روسیه برای توسعه این میدان گازی منعقد شده است. به جز این هم کشورهای آلمان، اتریش و ایتالیا تمایل دارند در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته مسيولان، میدان گازی چالوس در ایران همچنان ناشناخته است زیرا هنوز تحقیقات لازم بر این پروژه انجام نشده است. صالح هندی، مدیر سابق اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در همین باره گفته بود: میدان چالوس یک هدف اکتشافی است و هنوز باید درباره آن تحقیق کنیم زیرا هنوز اطلاعات کاملی درباره این میدان نداریم.

چند ماه پیش هم ريیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی به خبرگزاری ایلنا گفته بود: طبق توافق قبلی ایران و روسیه، ایران تا زمانی که بتواند نیاز داخلی خود را برطرف کند، حق استفاده از هشت منبع گازی دریای خزر را ندارد.

این یعنی طبق قراردادی که منعقد شده ایران بدون اجازه روسیه حق استفاده از منابع سوخت خود را ندارد؟

برخی از رسانه‌های داخلی به طور کلی وجود چنین میدان گازی را تکذیب کردند. وزارت نفت و وزارت امور خارجه ایران هنوز واکنشی رسمی به این خبر نشان نداده‌اند اما سفارت روسیه در ایران، گفته بود که این خبر یک شایعه است.

این اولین باری نیست که یک کشور خارجی به بهانه توسعه میدان سوخت ایران، به بهانه توسعه میدان ایرانی، دست به بهره‌برداری از میدان گازی ایران می‌زند.

پیش از این هم هندی‌ها ادعای حق بهره‌برداری از میدان گازی «فرزاد بی» را داشتند. هندی‌ها گفته بودند که حتی اگر شرکت ایرانی با همکاری یک کشور خارجی دیگر به توسعه میدان فرزاد B بپردازد، آنها حق 30درصدی بهره‌وری از این پروژه را دارند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد