پیش‌بینی نرخ ارز در هفته آخر خرداد / دلار چه می‌شود؟

پیش‌بینی نرخ ارز در هفته آخر خرداد / دلار چه می‌شود؟

سیگنال منفی هفته گذشته از سمت آمریکا برخلاف معمول نتوانست مسیر بازار ارز را آنطور که انتظار می‌رفت تغییر دهد، فعالان بازار ارز معتقدند این عدم واکنش حاصل رکود تجارت و نزدیک شدن به انتخابات است و احتمالا در هفته پیش رو هم آن را شاهد باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، دلار که پنج شنبه هفته گذشته در محدوده 23 هزار و 700 تومان به کار خود پایان داده بود، روز دوشنبه هفته جاری بالای مرز 24 هزار تومان آغاز به کار کرد و در مقطعی حتی به بالای 24 هزار و 100 تومان هم حرکت کرد.

با این حال، از اواخر روز به تدریج خریداران در بازار کمتر شدند و قیمت در مسیر نزولی قرار گرفت.

روز سه‌شنبه خبر رسید که وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌بینی کرده حتی در صورت احیای برجام، صدها مورد از تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران وضع کرده است، به قوت خود باقی می‌ماند. خبری که انتظار می‌رفت طبق معمول در پی آن بازار ارز نوسان چشمگیر رو به بالا نشان دهد، اما این اتفاق نیفتاد.

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز درباره علت عدم واکنش بازار به این خبر در میانه هفته جاری می‌گوید: «انتظار می‎رفت این خبر هیجان زیادی ایجاد کند اما قیمت را دچار نوسان آنچنانی نکرد چون کسب و کارها و تجارت خوابیده، یک سر بازار ارز هم به تجارت باز می‌گردد، در اصل اصلا پولی در دست مردم نیست که بتوانند در حجم بالا خرید کنند».

با این حال در روزهای پایانی بازار، اسکناس آمریکایی توانسته بود پا به کانال 24 هزار تومانی بگذارد اما سیگنال آخر هفته موجب شد بازار در نهایت ریزشی بسته شود و آخرین قیمت در بازار آزاد 23 هزار و 800 تومان اعلام شد.

روز گذشته خبر رسید که وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌ها علیه سه مقام پیشین ایران و دو شرکتی که قبلا در خرید، مالکیت، فروش، حمل و نقل یا بازاریابی محصولات پتروشیمی ایران مشارکت داشته‌اند، لغو کرده است.

احتمال ثبات در هفته آینده

اما هفته آینده برای بازار ارز چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

افسری در پاسخ توضیح می‌دهد: هفته آینده با نزدیک شدن به انتخابات، فعل و انفعالات و کنش‌های سیاسی زیاد است ولی چون خریداران بازار زیاد نیستند احتمالا هفته‌ای شبیه به همین هفته را پیش رو داشته باشیم.

به باور او تجارت و کسب و کارها خوابیده و خریداران زیاد نیستند، آن دسته هم که در حال حاضر باید معامله ‌کنند، دست نگه داشته‌اند تا انتخابات بگذرد و با توجه به نتیجه انتخابات تصمیم به خرید بگیرند.

این فعال بازار عنوان می‌کند که صرافی‌های مجاز همچنان روزانه با کارت ملی ارز می‌فروشد که خود نوعی تزریق ارز محسوب می‌شود و در جلوگیری از نوسان رو به بالا بی‌تاثیر نیست.

افسری در نهایت پیش‌بینی می‌کند: با توجه به این که نرخ ارز در بازار در کانال 24 هزار تومانی ماندگاری نداشته احتمالا این هفته هم نوساناتی در انتهای کانال 23 هزار تومان تا سقف 24 هزار تومان داشته باشد.

مطالعه بیشتر: کاندیداهای انتخاباتی چه نقشه‌ای برای دلار دارند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد