بخشنامه جدید گمرک اقدامی عملی در تحقق شعار حمایت از تولید و مبارزه با قاچاق

بخشنامه جدید گمرک اقدامی عملی در تحقق شعار حمایت از تولید و مبارزه با قاچاق

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران معتقد است که بخشنامه جدید گمرک ایران در خصوص تسهیلات بند 1 ماده 38 به متوقف نشدن خطوط تولید و فرآیند تحقیق و توسعه شرکت های تولیدی کمک جدی کرده، هیچ گونه تاثیری در ایجاد تقاضای ارز نداشته و در راستای مبارزه با قاچاق است.

به گزارش ایسنا، محمد متشرعی- عضو هیات مدیره و عضو کمیسیون تامین سازمان نظام صنفی استان تهران، در مورد بخشنامه جدید گمرک اظهار کرد: این بخشنامه باعث می شود که خطوط تولید به دلیل عدم امکان تامین به موقع قطعات یدکی ماشین آلات به دلیل طولانی شدن فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز متوقف نشود. همچنین موجب می‌شود تا فرآیند تحقیق و توسعه شرکت های تولیدی و دانش بنیان تسریع شود.

او ادامه داد: در واقع می توان این بخشنامه را یکی از اقدامات عملی گمرک در تحقق شعار حمایت از تولید نام برد. شاید بتوان گفت فقط تولید کنندگان درک می کنند که وقتی یک خط تولید به دلیل خرابی یک قطعه کوچک متوقف می شود و به تبع آن کارگران و تکنسین ها از کار باز می‌مانند، چه صدمات مالی و اعتباری به تولید کننده وارد می‌شود. چه کسی می تواند پیش بینی کند کدام از قطعات با چه ارزشی در طی کار نیاز به تعویض خواهند داشت یا چند دفعه یک قطعه خراب می شود؟ در حال حاضر به دلیل تحریم ها تامین قطعات ماشین آلات خطوط تولید از بازارهای بین الملل به شدت پیچیده شده است. لذا حمایت و تسهیلات گمرک ایران که برگرفته از نص صریح قانون است، می تواند حداقل تسریع کننده این بخش باشد.

متشرعی درباره امکان ایجاد شده جهت واردات کالاهای نمونه غیرتجاری گفت: در این بخشنامه به درستی فرآیند ترخیص واردات کالاهای نمونه غیرتجاری تسریع شده است. وقتی در دوران تحریم امکان تامین خیلی از محصولات خارجی نیست و یکی از رویکردهای اصلی بومی سازی محصولات های تک است، بدیهی است که واحد تحقیق و توسعه نیاز مبرم به نمونه کالاهای خارجی دارند تا بتوانند براساس بنچ مارک و مشاهدات عینی محصولات داخلی را طراحی کنند؛ به طوریکه با استانداردهای روز دنیا مطابقت داشته باشد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تاکید کرد: قطعا تسریع در فرآیند ترخیص این نوع کالاها کمک شایانی به تسریع ورود کالاهای جدید و با کیفیت ساخت داخل خواهد کرد و لذا این بخشنامه به درستی این تسهیلات را صرفا برای تولیدکنندگان در نظر گرفته است.

طبق اعلام سازمان نظان صنفی استان تهران، او تحلیل های غیرکارشناسی در تفسیر این بخشنامه که در برخی سایت های خبری دیده می شود را نادرست می‌داند و گفت: به نظر می رسد این مطالب به سفارش برخی از افراد خاص نوشته و منتشر می‌شود. چون با اجرایی شدن این بخشنامه عملا منافع برخی از این افراد از بین خواهد رفت و دیگر نمی‌توانند از تولیدکنندگانی که در اضطرار تامین قطعات یدکی ماشین آلات خطوط تولید بوده‌اند درخواست های غیرمتعارف داشته باشند و آنها را با مشکل مواجه سازند

متشرعی در پایان ضمن حمایت از رویکرد دقیق و کارشناسی ريیس کل گمرک ایران ابراز امیدواری می‌کند که این رویکرد با استمرار مشورت با بخش خصوصی واقعی ادامه یابد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد