بورس تهران از رویا تا واقعیت/ تحلیل آنچه بورس تهران بر سر برخی آورد

بورس تهران از رویا تا واقعیت/ تحلیل آنچه بورس تهران بر سر برخی آورد

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در بازار‌های مالی مختلف، با رشد یه سهم و یا دارایی، شاهد صحبت‌های زیادی از طریق گروه ها، کانال‌های خبری و یا رسانه‌های مختلف پیرامون رویداد‌های آن بازار باشیم.

به گزارش بورس نیوز، شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در بازار‌های مالی مختلف، با رشد یه سهم و یا دارایی، شاهد صحبت‌های زیادی از طریق گروه ها، کانال‌های خبری و یا رسانه‌های مختلف پیرامون رویداد‌های آن بازار باشیم.

به عبارت دیگر، در این مواقع غالبا شاهد راه افتادن موجی از هیجان در بازار هستیم که به همراه این موج، توده عامه مردم به سمت این بازار‌ها و سرمایه گذاری در آن‌ها سوق داده می‌شوند. در این زمان شاهد اخبار بسیار مثبت راجع به بازار هدف بوده و چه بسا صحبت‌هایی را می‌شنویم که بیشتر جنبه رویا پردازی دارد تا واقعیت!

امروز در این نوشته تحت عنوان بورس تهران از رویا تا واقعیت، قصد داریم به ابعاد مختلف این موضوع بپردازیم. خوب است بدانید که موضوع مطرح شده در واقع اصلی است که به نحوی می‌توان گفت در تمامی بازار‌های مالی برقرار بوده و لذا بازار بورس تهران نیز مستثنی از این قاعده نخواهد بود.

همانطور که اشاره شد بازار بورس تهران نیز چندی پیش، شرایط مشابهی را تجربه کرد و درست در زمانی که عده‌ای به علت عدم آگاهی کافی و صرفا با شنیدن اخبار مثبت، روی به خرید سهام آورده بودند را با بحران بزرگی مواجه ساخت.

هنگامی که این افراد با خرید سهام مختلف در حال رویا پردازی جهت فروش با قیمت چندین برابر خرید بودند، ناگهان با ریزش شدید بازار مواجه شده و از جایی که انتظار چنین ریزشی را در آن شرایط نداشتند، متاسفانه بخش زیادی از سرمایه خود را از دست دادند. از همین جهت قصد داریم به بررسی بورس تهران از رویا تا واقعیت بپردازیم و به دور از حاشیه‌های موجود، نگاهی به واقعیت این بازار در شرایط کنونی داشته باشیم.

روان شناسی بازار‌های مالی – H2

در این بخش قصد داریم با روان شناسی بازار‌های مالی بیشتر آشنا شده و در نهایت ساختار بازار‌ها را از دید روان شناسی مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی با نگاهی دقیق‌تر به بازار‌های مالی می‌توان دریافت که رابطه‌ای میان احساسات و تغییرات قیمت در بازار وجود دارد. به بیانی دیگر این احساسات معامله گران است که پشت پرده حرکت قیمت در بازار می‌باشد.

به طور نمونه قیمت یک سهم در بازار رشد می‌کند تنها به این دلیل که معامله گران احساس می‌کنند ارزش سهم بیش از قیمت حال حاضر بوده و همچنان به خرید خود ادامه می‌دهند.

از طرفی قیمت در بازار ریزش پیدا می‌کند چرا که معامله گران احساس می‌کنند قیمت به حد مناسبی برای فروش رسیده و یا قصد دارند با فروش دارایی با قیمت بالاتر، از سرمایه خود در مقابل ریزش بیشتر بازار محافظت نمایند.

در این شرایط غالبا نوعی رقابت برای فروش ایجاد شده و لذا خود این امر نیز سبب ریزش بیشتر و شدیدتر بازار می‌گردد؛ که از طرفی می‌توان آن را نوعی افزایش ناگهانی عرضه و کمبود تقاضا در بازار تفسیر کرد.

به طور کلی احساسات در بازار‌های مالی، به دو شکل ترس و طمع مطرح می‌شود. حس طمع زمانی پدیدار می‌گردد که معامله گران در سود بوده و همچنان با خوش بینی و جو سازی‌های موجود تحت تاثیر قرار گرفته و انتظار به دست آوردن سود‌های بیشتری را از بازار دارند.

معمولا در این شرایط معامله گر چشم از واقعیت بازار برداشته و بیشتر بر مبنای خوش بینی و رویا پردازی تصمیم گیری می‌نماید. در مقابل آن نیز حس ترس وجود دارد که زمانی پدیدار می‌گردد که معامله گران در موقعیت ضرر قرار می‌گیرند.

در این شرایط ترس و اضطراب بر فضای بازار حاکم شده و لذا معامله گر سعی در بستن موقعیت‌های معاملاتی خود دارد و از آن جایی که معمولا این امر با شتاب زدگی همراه است لذا شاید تصمیمات صورت گرفته، انتخاب چندان مناسبی نباشند؛ و اینجاست که نقش بسیار مهم و کلیدی آموزش تخصصی بازار بورس و تجربه معامله گر نمایان می‌شود. در حالیکه گذراندن یک دوره آنلاین بورس مانند آموزش رایگان بورس تهران که توسط مدرسین خبره‌ای که هم تجربه و هم علم بازار بورس ایران را دارند صورت گیرد، برای جلوگیری از چنین معاملات احساسی و متعاقبا ضرر‌های بزرگ مالی کافی می‌باشد.

بورس تهران از منظر تکنیکال – H2

با نگاهی کلی به نمودار شاخص کل بورس تهران می‌توان دریافت که بازار از بهمن ماه 1399 تاکنون، موفق به ایجاد کف پایین‌تر از کف قبلی خود (Lower low) نشده که این امر می‌تواند خود حاکی از کاهش قدرت ریزش بازار باشد. از طرفی شکسته شدن سقف قبلی 1.3 میلیون واحد نیز خود می‌تواند گواهی بر این ادعا باشد.

در حال حاضر نیز بازار به سقف 1.5 میلیون واحد واکنش نشان داده و به ناحیه حمایتی 1.3 بازگردیده است. در صورت واکنش بازار به این ناحیه حمایتی، می‌توان بازگشت به سقف 1.5 میلیون واحد را مجددا انتظار داشت. این در حالیست که در صورت شکسته شدن ناحیه حمایتی 1.3 میلیون واحد، ناحیه حمایتی بعدی و مورد انتظار ما، 1.1 میلیون خواهد بود.

تحلیل روان شناسی بازار بورس تهران بر اساس حرکات قیمت – H2

حال اجازه دهید با توجه به آنچه تاکنون بیان شد، شرایط بورس تهران را به صورت علمی‌تر و از دیدگاه روانشناسی مورد بررسی و بازبینی قرار دهیم. با نگاهی به شرایط بازار در آن روزها، تقریبا می‌توان رشد بازار را از آبان 1398 به خوبی مشاهده نمود. رفته رفته این رشد با حمایت‌ها و تبلیغات مثبت زیادی همراه شد که در نتیجه با افزودن افراد جدید به بازار، روند رشد آن روز به روز سریع‌تر گردید.

این امر رفته رفته حس طمع برخی معامله گران تازه کار را برانگیخته و سبب گردید تا به دور از واقعیت‌های بازار و بدون کسب اطلاعات و دانش لازم، اقدام به خرید سهام مختلف نمایند؛ و این درست زمانی بود که معامله گران باتجربه و حرفه‌ای در حال خروج از بازار بودند. سپس رفته رفته با فروش سهام، بازار ناگهان دچار ریزش شد و این ریزش خود موجب به وجود آمدن حس ترس در معامله گران گردید.

بورس تهران از نگاه بنیادی – H2

در این قسمت قصد داریم بورس تهران را از نگاه بنیادی مورد بررسی قرار داده و به بررسی برخی از اخبار ضروری پیرامون این بازار بپردازیم. در این میان مهمترین موضوعی که در این روز‌ها مطرح است تاثیر لایحه بودجه 1401 بر بازار بورس تهران می‌باشد.

یکی از مهمترین نکات لایحه بودجه 1401، توجه به واریز منابع در صندوق تثبیت بازار سرمایه می‌باشد. این امر که برای نخستین بار توسط دولت در لایحه بودجه گنجانده شده، خود حاکی از نگاه مثبت دولت به بازار سرمایه و تلاش جهت بهبود روند معاملات انجام شده در آن است.

همچنین نکته حايز اهمیت دیگر، پیش بینی اخذ مالیات از بازار‌های رقیب با بازار سرمایه می‌باشد. به واسطه این لایحه، خودرو‌های لوکس، مسکن‌های گران قیمت و یا سپرده‌های بانکی افراد حقوقی مشمول مالیات می‌گردند؛ بنابراین این امر می‌تواند موجب تبدیل سپرده‌های بانکی به اوراق بدهی و یا سهام در افراد حقوقی گردد که در نهایت این موضوع می‌تواند به نفع بازار سرمایه بوده و به عنوان گامی مثبت در زمینه بهبود وضعیت بازار تلقی گردد.

از طرفی این قضیه تنها یک روی سکه بوده و در این میان باید دانست که عوامل دیگری همچون تحریم‌ها و توافق هسته‌ای نیز روی دیگر سکه بوده و می‌توانند تاثیر به سزایی بر جو بازار داشته باشند. اما به طور کلی می‌توان گفت حصول توافق هسته‌ای می‌تواند به عنوان خبری مثبت و خوشایند برای بازار بورس تهران محسوب گردد.

البته باید توجه داشت که با توجه به شرایط احساسی حاکم بر بازار در حال حاضر، شاید این پدیده مدتی زمان بر باشد، اما بازگشت بازار چندان دور از ذهن نخواهد بود.

جمع بندی

از این که تا پایان این مطلب ما را همراهی نمودید صمیمانه سپاسگزاریم. در مطلب امروز با عنوان بورس تهران از رویا تا واقعیت به مطالب و نکات زیادی پرداختیم و دانستیم که درک صحیح روان شناسی بازار، تا چه حد می‌تواند در زمینه شناخت فرصت‌ها و یا تهدید‌های بازار به ما کمک نماید.

در ادامه نیز با هدف نشان دادن واقعیت‌های بازار و به دور از هرگونه رویا پردازی و یا بدبینی افراطی، بورس تهران را از دید تکنیکال و بنیادی مورد بررسی قرار دادیم. حال فارغ از خوش بینی و یا بدبینی‌های ایجاد شده در بازار، نکته حايز اهمیت در میان تمام نکات گفته شده، آموزش صحیح و کاربردی بورس ایران در قالب دوره‌هایی مانند دوره جامع آموزش بورس تهران می‌باشد.

به عبارت دیگر تنها با آموزش صحیح است که می‌توانید با علم و اعتماد به نفس بر دو حس ترس و طمع، غلبه کرده و تصمیمات صحیح و متفاوت نسبت به اکثر معامله گران، در شرایط بحرانی اخذ نمایید.

در انتها امیدواریم توانسته باشیم با بیان مطالب به صورت کاربردی، کمکی هر چند کوچک در ارتقا دانش و آگاهی شما عزیزان داشته باشیم.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد