بورس در هفته اول مرداد/ هفته پرنوسان بورس با اخبار خوب برای سیمانی‌ها

بورس در هفته اول مرداد/ هفته پرنوسان بورس با اخبار خوب برای سیمانی‌ها

بورس در هفته اول مرداد در 3 روزی که معاملات در آن انجام گرفت، در نهایت با رشد 5 هزار واحدی مواجه شد که این مساله امکان ادامه روند صعودی بورس در هفته‌های آینده را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در هفته گذشته نیز مانند هفته قبل آن، تنها در 3 روز باز بود و این مساله در کاهش معاملات اثر قابل توجهی داشت. در این هفته شاخص کل به دلیل مثبت شدن برخی نمادهای شاخص ساز، رشد داشت، ولی شاخص کل هم وزن در این هفته با کاهش مواجه شد.

به عبارت دیگر، بازار سهام در هفته گذشته با نوسان بیشتری نسبت به هفته‌ های قبل مواجه شد. بازار در آخرین روز معاملاتی با تحرکات مثبت شاخص کل به پایان رسید؛ اما شاخص کل هموزن با روندی منفی به کار خود پایان داد.

شاخص کل در این هفته با نوسان زیادی همراه بود. با توجه به ناحیه مقاومتی یک میلیون و 340 هزار واحدی به نظر می ‌رسد که کماکان شاخص توان شکست این محدوده را نداشته باشد. از طرف دیگر، با حمایت‌های صورت گرفته از بازار سرمایه مانند کاهش نرخ بهره بین بانکی، افزایش نرخ فروش پالایشگاهی‌ها و... ریسک ‌های بزرگ از بازار خارج شده است.

بسیاری از کارشناسان پیش ‌بینی می‌کنند که اصلاحات احتمالی در هفته‌های آینده، عمیق نخواهند بود. بنابراین نوسان شاخص در بازه 1 میلیون 300 هزار واحد تا 1 میلیون و 340 هزار واحدی در روزهای پیش رو محتمل‌ترین گزینه‌ای است که سهامداران با آن مواجه خواهند بود و طبق آن رفتار خواهند کرد.

یکی از اخبار خوب برای بازار در هفته گذشته، برگشت سیمان به معاملات بورس کالا بود. بحث قیمت‌گذاری دستوری سیمان باعث روند نزولی سهام شرکت‌های سیمانی در بورس شده بود؛ اما به نظر می‌ رسد فعلا تصمیم گرفته شده برای خروج سیمان از بورس کالا منتفی شده است.

رشد 0.4 درصدی شاخص کل در 3 روز

شاخص کل بورس در هفته گذشته که تنها 3 روز در آن بازار باز بوده است در روزهای دوشنبه و چهارشنبه رشد کرده است و در روز سه شنبه با کاهش بیش از 8000 واحدی مواجه شد. شاخص کل بورس در این هفته با رشد 0.4 درصدی توانست به عدد یک میلیون و 316 هزار واحدی رسید.

شاخص کل بورس در این هفته به دلیل رشد برخی نمادهای شاخص ساز توانست رشدی بیش از 5000 واحد را ثبت کند.

حرکت خلاف جهت شاخص کل هم‌وزن

شاخص کل هم‌وزن در این هفته بر خلاف شاخص کل با کاهش مواجه شد. این شاخص در هفته اول مردادماه با کاهش 1.6 درصدی مواجه شد.

شاخص کل هموزن در این هفته در روز دوشنبه با رشد حدود 1000 واحدی به عدد 404 هزار واحد رسید. اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه با کاهش مواجه شد و با کاهش بیش از 6000 واحدی، در نهایت در انتهای هفته به عدد 396 هزار واحدی رسید.

کاهش ارزش معاملات و معاملات خرد در هفته اول مرداد

میانگین ارزش معاملات در هفته اول مرداد ماه سال جاری با کاهش 20 درصدی نسبت به هفته آخر تیرماه به عدد 14 هزار میلیارد تومان رسید. این مساله در حالی رخ داد که ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه نیز با افت 14 درصدی نسبت به هفته قبل به 5200 میلیارد تومان کاهش یافت.

در این هفته در مجموع 90 میلیارد تومان پول از طرف سهامداران حقیقی وارد بازار سرمایه شد که نسبت به هفته قبل از آن که 38 میلیارد تومان پول از بازار خارج شده بود، می‌توان در این زمینه عملکرد بورس را مثبت ارزیابی کرد.

از ابتدای خرداد ماه به دلایل مختلف از جمله رشد قیمت دلار و روند تغییر در شرایط سیاسی در کشور شرایط بازار بهبود پیدا کرد و ضمن افزایش قابل توجه ارزش معاملات، شاخص نیز موفق به کسب بازدهی 20 درصدی و ثبت بیشترین سقف خود از آذر ماه سال گذشته شد.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد