فشاری از سمت کارگزاری ها برای تسویه اعتبار مشتریان وجود ندارد/ کارگزاری ها 21 هزار میلیارد تومان اعتبار پرداخت کرده اند

فشاری از سمت کارگزاری ها برای تسویه اعتبار مشتریان وجود ندارد/ کارگزاری ها 21 هزار میلیارد تومان اعتبار پرداخت کرده اند

دهقانی گفت: کارگزاری ها ترجیح می‌دهند بدهی کمتری در صورت‌های مالیشان منتشر شود، اما این ترجیح باعث نمی شود فشار جدی به مشتریان وارد شود.

محمدرضا دهقانی احمدآباد دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با فشار کارگزاری ها برای تسویه اعتبار مشتریان در اواخر شهریور ماه که پایان سال مالی اغلب کارگزاری ها است، گفت: بانک به کارگزاری‌ها تسهیلات می‌دهد و کارگزاری‌ها در این بین نقش توزیع تسهیلات را دارند، به این صورت که کارگزاری‌ها از بانک تسهیلات را می‌گیرند و بین مشتریانی که واجد شرایط هستند، توزیع می‌کند. طبق قرارداد، رابطه مشتری و کارگزار می تواند نامحدود باشد اما اعتبار داده شده باید در سررسید یعنی 3 یا 6 ماه آینده و یا در انتهای سال مالی تسویه شود و مشتریان قبل از انعقاد قرارداد از آن اطلاع کافی دارند.

بیشتر بخوانید

  • چگونه در طوفان سهام باد کرده نیفتیم؟

وی ادامه داد: طبق ضوابط قرارداد، به علت اینکه در شهریور ماه سال مالی اغلب کارگزاری‌ها تمام می‌شود باید حساب خودشان را نزد بانک تسویه کنند. چرا که کارگزاری ها ترجیح می‌دهند بدهی کمتری در صورت‌های مالیشان منتشر شود و صورت مالی با کیفیت بهتری تحویل دهند. اما این ترجیح باعث نمی شود فشار جدی از سمت کارگزاری ها در رابطه با تسویه اعتبار، به مشتریان وارد شود. به علت اینکه آن ها مهلت تسویه اعتبارات مشتریان را تمدید می‌کنند.

دهقانی تصریح کرد: بر اساس استاندارد‌های بانک و بخشنامه اخیر بانک مرکزی، بانک‌ها به کارگزاری‌ها تسهیلات می‌دهند. میزان این تسهیلات به اندازه 5 برابر حقوق صاحبان سهام درج شده در صورت مالی کارگزار است و این تسهیلات کوتاه مدت و ماهانه هستند که باید سر ماه تسویه شوند. از آن سمت بانک نیز به فکر منافع خودش است و ارجحیت را به مشتریانی می‌دهد که حسابشان گردش بیشتری دارد. به همین علت، بانک گردش حساب کارگزاری‌ها را نگاه می‌کند و اگر گردش حساب کارگزاری‌ها کم باشد به جای 5 برابر 3 برابر تسهیلات به آن ها داده می شود.

کارگزاری ها 21 هزار میلیارد تومان اعتبار پرداخت کرده اند

دبیر کل کانون کارگزاران به این پرسش که آیا آماری از میزان اعتبارات پرداخت شده کارگزاری ها به مشتریانشان وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داد: رقم مانده بدهی تعدیل شده شرکت‌های کارگزاری، شاخص خوبی از حجم اعتبارات پرداخت شده است. این مبلغ 21 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به حجم کل سپرده و تسهیلات بانکی مقدار قابل توجه‌ای نیست.

دهقانی در رابطه با رتبه بندی کارگزاری‌ها که چند سالی است به روز رسانی و منتشر نشده، بیان کرد: رتبه بندی کارگزاری‌ها و اعلام آن در گذشته تکلیفی از سوی سازمان بورس به کارگزاری‌ها بود، اما در حال حاضر الزامی از سوی سازمان به کارگزاری‌ها در این رابطه وجود ندارد؛ بنابراین این رتبه بندی‌ها منتشر نمی‌شود.

دبیر کل کانون کارگزاران به این پرسش که اگر فردی از کارگزاری‌ها شکایت داشته باشد باید شکایت خود را به کجا اعلام کند؟ بیان کرد: در بازار سرمایه کمیته سازشی وجود دارد، که اگر مشتریان حقیقی و حقوقی از کارگزاری‌ها شکایت داشته باشند می‌توانند به کمیته سازش شکایت کنند و فرآیندی که طی می‌شود را در سایت کانون مشاهده کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد