خبر خوش برای مستاجران / اتفاق عجیب در بازار مسکن

خبر خوش برای مستاجران / اتفاق عجیب در بازار مسکن

تورم بخش اجاره مسکن آخرین بار بیش از 27 درصد اعلام شده که علت اصلی آن احتمالا به روند تورم قیمت مسکن برمی‌گردد. با این حال در گزارش جدید مرکز آمار ایران اعلام شده که قیمت مسکن پس از 9 ماه گرانی، در شهریور ماه ارزان شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سهم حدود 30 درصدی مسکن در سبد محاسبه تورم باعث شده که قیمت مسکن در روند تورم نقش چشم‌گیری داشته باشد. در صورت گرانی قیمت مسکن خانوار ایرانی بیشتر تحت فشار تورم قرار خواهند گرفت.

در همین حال تورم بخش اجاره مسکن آخرین بار بیش از 27 درصد اعلام شده که علت اصلی آن احتمالا به روند تورم قیمت مسکن برمی‌گردد. اما در گزارش جدید مرکز آمار ایران اعلام شده که قیمت مسکن پس از 9 ماه گرانی، در شهریور ماه ارزان شد.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، در شهریور ماه سال 1400 عدد شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران بر اساس ماه پایه فروردین 1395 به عدد 752,6 رسید که نسبت به ماه قبل(761.7) 1.2 درصد کاهش داشته است.

با این حال این وضعیت تنها در بخش تورم ماهانه است. اما تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه چطور بوده است؟

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در شهریور ماه 1400 به عدد 23,8 درصد رسیده است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه شهریور ماه 1400 املاک مسکونی شهر تهران به عدد 67,3 درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (75.3)، 7.9 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش قیمت مسکن در ماه شهریور در حالیست که در این ماه قیمت طلا هم یک درصد کاهش داشت و شاخص بازار سهام نیز بیش از 9 درصد کاهش یافته بود. بنابراین در ماه شهریور تنها بازار با بازدهی مثبت دلار بوده که آن هم در حد 0٫2 درصد افزایش یافته است.

مطالعه بیشتر: بورس دوباره به عقب برگشت/ بر بازار طلا و ارز در شهریور چه گذشت؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد