مصرف آب و برق مشترکان با حذف یارانه پرمصرف‌ها کاهش یافت

مصرف آب و برق مشترکان با حذف یارانه پرمصرف‌ها کاهش یافت

وزیر نیرو بر اهتمام ویژه صنعت آب و برق برای ریل‌گذاری توسعه اقتصادی و ایجاد رفاه برای مردم تاکید کرد و گفت: مصرف آب و برق مشترکان با حذف یارانه پرمصرف‌ها کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، علی‌اکبر محرابیان در تشریح مهمترین دستاوردهای وزارت نیرو در سالی که گذشت، گفت: وزارت نیرو در تامین برق و آب، ایجاد زیرساخت‌های تولید و پیشرفت صنعت و کشاورزی کشور نقش بسیار مهم و زیربنایی دارد؛ به عبارت دیگر این دستگاه در راستای توسعه اقتصاد و ایجاد رفاه برای اقشار مختلف مردم ریل‌گذاری می‌کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو در طول ادوار مختلف خدمات ارزنده‌ای را به هموطنان در سراسر کشور ارايه کرده است، افزود: در آغاز دولت سیزدهم در حوزه تامین آب و برق برای جامعه نگرانی‌های جدی وجود داشت؛ به طوری‌که در بخش برق با ناترازی‌های جدی روبرو بودیم و فاصله عددی بین تولید و تقاضا بسیار زیاد بود، همچنین در زمینه آب نیز به دلیل کمبود بارندگی‌ها و بروز خشکسالی‌ها و نیز عدم تکمیل بسیاری از پروژه‌های زیربنایی کشور، نارضایتی‌هایی در این حوزه ایجاد شده بود.

وی در این باره تصریح کرد: در تابستان سال 1400 بیشتر نارضایتی‌ها از دولت در زمینه آب و برق بود که متاسفانه از این منظر چالش‌هایی ایجاد شده بود که شروع کار را در ابتدای امر دشوار می‌کرد.

محرابیان با اشاره به پیش‌بینی برنامه‌ها و انجام اقدامات در راستای کاستن از نگرانی‌های جامعه در حوزه آب و برق، اظهار کرد: بر این اساس همه تلاش خود را به کار بستیم طی این مدت با پیشبرد اقدامات لازم، نگرانی‌ هموطنان درباره تامین آب و برق را کاهش دهیم.

محرابیان درباره سرانجام غیریارانه‌ای شدن بهای مصرف آب و برق بدمصرفان، به تصویب قانون حذف یارانه مشترکان پرمصرف اشاره کرد و گفت: با تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی طی یک‌‌سال‌و‌نیم گذشته میزان مصرف آب و برق مشترکان کاهش یافت. البته این یارانه همچنان باقی‌است اما در کنار آن تلاش شد با افزایش نرخ مصرف برای مشترکان بدمصرف در این مسیر حرکت کنیم.

وی یادآور شد: در بخش خانگی با اتخاذ و بکارگیری مشوق‌ها و پاداش‌هایی، میزان مصرف آب و برق کنترل شد و به دنبال آن افزایش نرخی را در این عرصه شاهد نبودیم. تلاش شد مصارف در سطح الگو و حتی کمتر از الگوی مصرف هدایت شود.

محرابیان با اشاره به همکاری بسیار خوب و قابل توجه مشترکان خانگی، اظهار کرد: بر این اساس خوشبختانه شاهد کاهش مصرف جدی آب و برق در بخش خانگی بودیم.

مدیریت مصرف مشترکان بدمصرف

وزیر نیرو درباره مدیریت مصرف مشترکان بدمصرف گفت: وزارت نیرو برای رفع ناترازی برق دو اقدام اصولی را در پیش رو قرار داده است؛ گام نخست گسترش ظرفیت‌ها به منظور کاهش فاصله بین تقاضا و مصرف است و گام بعدی مدیریت مصرف با تاکید بر کاهش میزان مصرف مشترکان پرمصرف در بخش خانگی، تولید و صنعت را شامل می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز کشوری قدرتمند است که بتواند از منابع آب خوب برخوردار باشد و در عین حال با توزیع مناسب آن بهترین مدیریت مصرف را برای آب در نظر گرفته و اجرایی کند.

وزیر نیرو در این زمینه توضیح داد: بخش قابل توجهی از این سرزمین به لحاظ جغرافیایی در مناطق خشک و نیمه خشک واقع شده است و میزان بارش کشور در مقایسه با متوسط جهانی بسیار پایین است؛ بر همین اساس به منظور فراهم‌سازی بهترین نوع مصرف از منابع آب و برق لازم است پروژه‌های متعددی را در سطح کشور آغاز و به بهره‌برداری برسانیم. البته برخی از این پروژه‌ها آغاز شده و نیمه تمام است، از جمله می‎توان به احداث سدها، کانال و شبکه‌های آب و برق، ایجاد خطوط انتقال، راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌ها و غیره اشاره کرد.

محرابیان در واکنش به بارش برف و باران در زمستان سال‌گذشته و تصور اشتباه پیش‌آمده مبنی بر افزایش منابع آبی کشور، گفت: میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری که از ابتدای مهرماه تا امروز را شامل می‌شود تقریبا در شرایط نرمالی قرار دارد، اما این بارش‌ها در همه نقاط کشور به صورت یکسان نیست، به طوری‌که برخی از نقاط بارش‌های بیش‌تر از نرمال را تجربه کردند و برخی دیگر بارش‌های بسیار کمتر از نرمال داشتند. عمده مناطق جنوبی کشور غیر از سیستان و بلوچستان و هرمزگان بارش‌ها بیش از حد نرمال بوده است.

آبگیری سدهای «کهیر» و «شهری کور» سیستان و بلوچستان در آینده نزدیک

وی از آبگیری سد کهیر و سد شهری کور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در استان سیستان و بلوچستان طرح‌های آبرسانی نیمه‌تمامی وجود دارد که انتظار می‌رود طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام عملیاتی و مرحله بهره‌برداری برسند. بر این اساس به زودی مراسم رسمی آبگیری سد کهیر به عنوان سدی بزرگ و مهم در مدیریت منابع آب واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود. در همین راستا سد شهری کور نیز آبگیری می‌شود.

بارش کمتر از حد نرمال در برخی استان‌های شمالی کشور

وزیر نیرو اظهار کرد: امسال این نگرانی وجود دارد که در برخی از استان‌های شمالی کشور نظیر گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و اردبیل میزان بارش‌ها از حد نرمال بسیار کمتر است.

وی یادآور شد: زمانی که برف و باران می‌بارد اگر در مسیر رواناب‌ها سد وجود داشته باشد این سدها آبگیری می‌شوند اما بخش قابل توجهی از آب تبخیر می‌شود که جزيی از چرخه طبیعت است و در ادامه بخش دیگری از آب وارد سفره‌های زیرزمینی شده که این بخش دوباره به چرخه مصرف اعم از کشاورزی و شرب باز می‌شود.

محرابیان تصریح کرد: در برخی از نقاط مسیر انتهایی رودخانه‌ها به دریاچه‌ها و دریاها منتهی می‌شود که تمام تلاش‌های صورت گرفته از گذشته تا امروز این بوده که با اجرای پروژه‌ها و سازه‌هایی در مسیر این آبراهه‌ها حداکثر استفاده و بهره از آب برده شود.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد