رونق تولید در خرداد 1401/ شاخص تولید و فروش افزایش یافت

رونق تولید در خرداد 1401/ شاخص تولید و فروش افزایش یافت

طی خردادماه 1401، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش 4.9 درصدی و شاخص فروش با افزایش 13.3 درصدی مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارشی از شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت‌های بورسی منتشر کرد.

بر این اساس، تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه‌های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل‌های خرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم گیری در حوزه اقتصاد است. شاخص تولید بخش صنعت به دلیل تاثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش‌های دیگر اقتصاد، به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طی خردادماه 1401، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش 4.9 درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش 7.9 درصدی مواجه شده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، 10 رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و 5 رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید داشته‌اند.

رشته فعالیت‌های «منسوجات»، «خودرو و قطعات»، «ماشین آلات و تجهیزات» و «کاشی و سرامیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت‌های «سایر کانی غیرفلزی» و «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند. همچنین شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش 18.8 درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش 6.8 درصدی مواجه شده است.

طی خردادماه 1401، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش 13.3 درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش 13.5 درصدی مواجه شده است.

در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 12 رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و سه رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته‌اند. رشته فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «کاشی و سرامیک»، «منسوجات» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت‌های «سایر کانی غیرفلزی» و «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند. همچنین شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 4.3 درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش 19.8 درصدی مواجه شده است.

در خردادماه 1401 شاخص قیمت ماهیانه فعالیت‌های صنعتی بورسی 4.4 درصد افزایش یافت و رشد نقطه به نقطه شاخص به 46.2 درصد رسید. لازم به ذکر است میانگین سالیانه شاخص قیمت 63.4 درصد افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد