ایرنا: بررسی قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و خارجی در روز جاری (دوشنبه، 30 فروردینماه) حاکی از افت قیمتها و بازگشت آن به قیمت واپسین روزهای سال 99 است.
کارشناسان یکی از دلایل این کاهش قیمتی در روزهای گذشته را عقبنشینی شورای رقابت از مبحث قیمتگذاری عنوان میکنند.
در حالی که «رضا شیوا» رییس شورای رقابت ابتدای امسال از گران شدن خودرو در سه ماهه نخست 1400 خبر داده بود، اما در تازه ترین موضعگیری خود اعلام کرد: «این شورا برای دستورالعمل 6 ماهه قیمتی خودرو تصمیمی نگرفته است، از این رو جای نگرانی نیست.»
همچنین کارشناسان از ریزش نرخ ارز و ورود مجدد آن به کانال 23 هزار تومانی، به عنوان دلیل دیگر کاهش قیمتها یاد میکنند.
با توجه به تحولات سیاست خارجی و افزایش امیدواری به موفقیت مذاکرههای وین، آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفتهبازی در بازار ارز، قیمت انواع ارز در هفتههای اخیر روند کاهشی داشته است.
به گفته «سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی پایتخت، اکنون تقاضای کاذب در بازار وجود ندارد و فقط افرادی که نیاز واقعی دارند برای خرید مراجعه میکنند.
وی بیانداشت: دلالان و واسطهها دیگر بازار خودرو را جای خوبی برای سرمایهگذاری و کسب سود نمیدانند.
این مقام صنفی با اشاره به تعطیلی دو هفتهای اصناف، تاکید کرد: بازار رسمی خودرو تعطیل است، اما بازار غیر رسمی فعال بوده و خرید و فروشها در فضای مجازی در جریان است.
وی گفت: بازار آرام است و اگر نرخ ارز به هر دلیل روند کاهشی در پیش بگیرد یا عرضه خودروسازان افزایش یابد، کاهش بیشتر قیمتها انتظار میرود.
موتمنی، بازار خودروهای مونتاژی و خارجی را در رکود کامل توصیف کرد که قیمتها در آن نسبت به آخرین روزهای سال 99 تغییر چندانی نداشته است.
به گزارش ایرنا، امروز هر دستگاه پراید 131 حدود 105 میلیون تومان، سمند ال.ایکس 188 میلیون تومان، پژو 206 تیپ2 مدل 1400 بین 202 تا 203 میلیون تومان و پژو 206 تیپ5 حدود 255 میلیون تومان قیمت خورد.
نیاز سالیانه بازار خودرو کشور 1.2 تا 1.5 میلیون دستگاه است، اما خودروسازان در سال 99 اندکی بیش از 900 هزار دستگاه تولید کردند. همین مساله منجر به فاصلهگیری شدید قیمت کارخانهای و بازار شد.
کارشناسان معتقدند: وقتی شورای رقابت در قیمتگذاری خودرو کار خود را انجام میدهد، سازمان محیطزیست بر استاندارد پرهزینه یورو 5 تاکید دارد و همچنین با وجود مشکلات ارزی و تامین نشدن قطعات خاص و ناقص ماندن بسیاری از خودروها، تکلیف تولید خودرو مشخص بوده و قیمتها شروع به بالا رفتن خواهد کرد.
تاکید کارشناسان بر توجه و رفع موانع تولید خودرو در شرایط کنونی است. طی چند سال گذشته، سالیانه به دستکم یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو نیاز داشتیم، در حالی که بهطور متوسط هر سال 800 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم، بنابراین اندازه بیش از 2 میلیون دستگاه برای تامین نیاز بازار عقب هستیم.