امیدی که در دل سهامداران روشن شد

امیدی که در دل سهامداران روشن شد

در حالی که بازار سرمایه این روز‌ها با حاشیه‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، اما برگشت بازار در اواخر هفته گذشته سهامداران را امیدوار کرده است.

به گزارش بورس نیوز، بورس طی هفته گذشته اتفاقات مهمی را پشت سر گذاشت، یکی از این اتفاقات، استعفای ريیس سازمان بورس بود که به نوعی بازار را به شوک فرو برد هر چند فعالان بازار خیلی زودتر منتظر این اتفاق بودند.
اما در ادامه اتفاق مهم‌تر برگشت بازار بر روند صعودی بود.

بازار سرمایه که طی چند ماه اخیر روز‌های خوبی را پشت سر نگذاشته است طی روز‌های سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته توانست از حالت ریزشی خارج و روند صعودی به خود بگیرد.

برگشت بازار طی دو روز آخر هفته گذشته برای سهامدارانی که طی چند ماهه اخیر همواره با ریزش شاخص روبه رو بودند کور سوی امیدی به وجود آورد تا مجددا با نگاهی مثبت به این بازار بنگرند و امیدوار باشند که دوران ریزش در این بازار به سر آمده و دوران ثبات از راه رسیده است.

کارشناسان دلایل مختلفی را برای این برگشت عنوان می‌کنند که هر کدام در جای خود حايز اهمیت است.

دولت باید مکلف به اجرای حمایت شود

در این باره مهدی سوری در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: تحرکاتی از ناحیه مجلس، شورای عالی بورس و فعالان بازار شکل‌گرفته که دولت را باید موظف کرد تا تعهداتی که به مردم داده را اجرایی کند، این موضوع امیدواری ایجاد کرده تا شاید دولت حداقل روی سهامی که عرضه کرده بخواهد یک نقش حمایتی انجام دهد.

به گفته وی؛ سبز شدن بازار صرفا بحث روانی است و اگر حمایت عملی از بازار صورت نگیرد قاعدتا این رشد گذرا و کوتاه‌مدت خواهد بود.

اعتراض‌ها، عزم حمایت را دل‌ها کاشتند

قاسم صادقی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با بورس نیوز بازگشت شاخص به مسیر رشد، اظهارکرد: برخی از اعتراض‌های صورت گرفته، موجب شد تا عزمی اتفاق بیفتد و هماهنگی برای حمایت از بازار صورت بگیرد.

به گفته وی؛ تاکنون عزمی برای بازگرداندن روند مثبت به بورس وجود نداشت و دولت نیز خارج از گود به نظاره روند شاخص نشسته بود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: همان‌طور که شاهد بودیم در یک روز با صف خرید کردن پالایش یکم، خودرو و برخی نماد‌های پالایشی این مثبت اتفاق رخ داد و بازار از سرخی کامل به‌یکباره دگرگون شد.

وی گفت: علاوه بر مثبت بودن گزارش‌های 9ماهه، برخی از بزرگان بورس نیز وارد گود خرید و پاسخگویی به عطش فروشندگان شدند اما؛ ممکن است این ورود به منزله نوسان‌گیری نیز باشد که البته نمی‌خواهیم قضاوت منفی کنیم.

صادقی تصریح کرد: اگر زمانی که گزارش‌های مثبت منتشر می‌شود سهامداران خرد نترسند و سهام خود را نگه‌دارند و بزرگان بازار نیز نوسان گیری نکنند و وظیفه خود را انجام دهند به‌راحتی تعادل در بازار به وجود می‌آید.

بازار ارزنده که نیازمند شوک است

روزبه شریعتی نیز به عنوان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: ریزشی که در بازار اتفاق افتاده عملا به‌جای رسیده که اگر P/E تعادلی بازار با دلار 21 هزار تومان در نظر بگیریم به میانگین خوبی رسیده و اگر کسی نیت سرمایه‌گذاری در بازار‌ها را داشته باشد بورس را انتخاب می‌کند.

وی گفت: بازار به این نقطه رسیده که از نظر بنیادی ارزنده است در ضمن گزارش‌های 9 ماهه عامل مهم‌تری برای شوک مثبت به بازار سرمایه بوده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد