در تجارت با قطر با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم

در تجارت با قطر با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم

نایب ريیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید با وجود رشد تجارت مشترک میان ایران و قطر در ماه‌های گذشته همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب در تجارت مشترک فاصله زیادی داریم.

به گزارش ایسنا، حسین سلاح‌ورزی در همایش تجاری ایران و قطر اظهار کرد: نگاهی به روابط دو کشور در تمام سال‌ها و دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که ما از نظر سیاسی روابطی استراتژیک و گسترده با قطر داشته‌ایم و این روند همواره ادامه داشته است. با این وجود اما از نظر اقتصادی همچنان مشکلات به جای خود باقی هستند.

وی با مثبت ارزیابی کردن حضور هیات قطری در تهران و مذاکرات فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر بیان کرد: همین مذاکرات باعث شده در 11 ماهه سال جاری تجارت مشترک میان دو کشور 22 درصد افزایش پیدا کند اما با این وجود هنوز ظرفیت‌های قابل توجهی باقی مانده که به آنها پرداخته نشده است.

نایب ريیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ایران از نظر جغرافیایی و جمعیتی دارای ظرفیت بالقوه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است همچنین ارتباطاتی که ما اخیرا با اتحادیه‌هایی همچون اوراسیا داشتیم نیز نشان می‌دهد که ظرفیت ما برای توسعه روابط بسیار بالاست در کنار آن و در حوزه‌هایی مانند صنایع غذایی، صنایع دستی و همچنین خدمات فنی و مهندسی توان خوبی برای توسعه تجارت با قطر دارد.

سلاح‌ورزی با بیان این‌که توسعه همکاری‌ها منوط به کاهش مشکلات دو طرفه خواهد بود، خاطرنشان کرد: در حوزه‌هایی مانند روابط بانکی و مبادلات پولی، هزینه بالای حمل و نقل دریایی در قطر و همچنین دشواری مجوز اقامت برای تجار ایرانی همچنان گلایه‌ها و مشکلاتی وجود دارد که در صورت پرداختن به آنها و کنار رفتنشان می‌توان انتظار داشت که سطح همکاری‌های دو جانبه به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

همچنین در این نشست سید مهدی نیازی  - قايم مقام وزیر صمت - نیز یکی از حاضران بود و در جریان صحبت‌های خود تاکید کرد که دولت و وزارت صمت ایران به شکل جدی بر توسعه همکاری‌ها با قطر تاکید دارد و با حمایت از بخش خصوصی و پشتیبانی از آنها به دنبال آن است که در یک مدت زمانی چهار ساله حجم تجارت مشترک میان دو کشور را به حدود سه میلیارد دلار برساند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد