بازار آتی ارز در بورس کالا تشکیل می‌شود؟ / تاثیر این بازار در بورس چگونه است؟

بازار آتی ارز در بورس کالا تشکیل می‌شود؟ / تاثیر این بازار در بورس چگونه است؟

شاپور محمدی، ريیس سابق سازمان بورس که مدتی است در پژوهشکده پولی و بانکی فعالیت دارد حالا پیشنهاد تشکیل بازار آتی ارز را داده تا ریسک‌‌هایی که باعث نوسانات قیمت ارز هستند، کاهش پیدا کند. این بازار چه تاثیری در معاملات بازار سهام خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ريیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد شکل‌گیری بازار آتی ارز را داد. شاپور محمدی، ريیس سابق سازمان بورس که مدتی است در پژوهشکده پولی و بانکی فعالیت دارد حالا پیشنهاد تشکیل بازار آتی ارز را داده تا ریسک‌‌هایی که باعث نوسانات قیمت ارز هستند، کاهش پیدا کنند.

به نظر می‌رسد تشکیل چنین بازاری پوششی برای نرخ ارز ایجاد کند. این بازار می‌تواند جایگزینی برای معاملات فردایی ارز باشد و به دلیل آنکه معاملات فردایی از شفافیت برخوردار نیست با ایجاد این بستر می‌توان علاوه بر تامین منافع ذی‌النفعان، منافع تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران را تضمین کرد.

در این پیشنهاد از بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی یاد نشده است بلکه بانک مرکزی می‌تواند به عنوان محور اصلی این بازار در زمان تحویل ارز در سررسید معین بدقولی‌های را انجام دهد و بهتر است زمینه را برای حضور سایر مشارکت کنندکان در این بازار فراهم کند و خود به عنوان بازارگردان ایفای نقش کند.

محور اصلی این بازار به نظر می‌رسد بورس کالا باشد. جایی که فعالان بازار سرمایه از آن به عنوان افزایش دهند شفافیت و تعادل بخش به قیمت‌ها یاد می‌کنند. چند روز گذشته با الزام شرکت‌های سیمانی برای عرضه سیمان تولیدی خود در بورس کالا قیمت سیمان به یک باره کاهشی شد و حالا قیمت این محصول بر مبنای عرضه و تقاضا و به صورت مستقیم کشف می‌شود. اما این موضوع در بازار آتی ارز هم صورت می‌گیرد؟

تمرکز بر تولید نه بر روی نوسانات ارز

امید موسوی کارشناس بازار سهام درباره ایجاد بازار آتی ارز و تاثیر آن در بازار سهام می‌گوید: بی‌ثباتی اقتصاد کلان و نوسانات قیمت، تورم بالا، نبود نقدینگی مناسب در شرکت‌ها، تحریم‌های خارجی و سختی مبادلات مالی و جذاب بودن بازارهای غیرمولد نظیر بازار دلار و طلا، به ترتیب 5 مشکل اصلی تولیدکنندگان ایران است. اگر بازار آتی ارز شکل بگیرد، می‌توان مهم‌ترین مشکل تولید کنندگان، یعنی نرخ ارز و ثباتش را تا حدی بهبود داد. طبیعتا یک تولیدکننده اگر بتواند با گرفتن پوزیشن‌های لازم، نرخ ارز را برای خود مشخص و تا حدی قابل پیش‌بینی کند، با آرامش و خیالی آسوده برای توسعه کسب و کار خود گام بر می‌دارد. قانون‌گذار و دولت باید تلاشش این باشد که توانایی صنعت‌گر و کارآفرین را بر روی تولید متمرکز شوند و نه نگرانی از نوسانات نرخ ارز و بهای تمام شده و فروش!

وی در بخش دیگری افزود: وجود بازار مشتقات ارزی می‌تواند دست کم بخشی از ریسک‌های قیمتی ارز را پوشش دهد و افقی هر چند کوتاه مدت برای فعالان اقتصادی فراهم کند. جالب است بدانیم همین الان به صورت غیررسمی نزدیک به 70 درصد معاملات ارز در کشور، معاملات فردایی یا به نوعی مشتقه است.

موسوی همچنین درباره شکل‌گیری بازار آنی ارز گفت: حداقل 10 سال است که زمزمه‌های راه‌اندازی بورس آتی ارز را می‌شنویم ولی متاسفانه تاکنون عملیاتی نشده است. امیدواریم دهقان دهنوی، ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار بتوانند در تعامل با بانک مرکزی، هر چه سریع‌تر این بازار را حتی برای شروع با دوره‌های سررسید کوتاه مدت حتی یک هفته‌ای شروع شود و به مرور به دوره‌های بالاتر 6 ماهه و یکساله و حتی بیشتر برسد.

قیمت ارز واقعی می‌شود!

میثم درخشنده، کارشناس حوزه بانکی هم در این باره معتقد است، هر چه ابزار معاملات در بازار سهام بیشتر شود، اقبال نسبت به حضور در بازار سهام و معامله در بورس بیشتر می‌شود.

وی همچنین در این باره می‌گوید: تنها ریسک این موضوع این است که با عرضه ارز در این بازار بستری برای قیمت‌گذاری دستوری و کنترل قیمت ارز صورت نگیرد. اما ابعاد دیگر این موضوع باعث ارتقا بازار سهام و تعادل در قیمت ارز می‌شود.

این کارشناس بانکی در بخش دیگری گفت: هر اقدامی که به واقعی‌تر شدن قیمت‌ها و شفافیت در نرخ ارز منجر شود باعث تعادل بخشی به بازار ارز و سهام می‌شود.

 

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد